کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۴۴۴
تاریخ خبر:

‌سردار طلایی در ‌باشگاه‌ ریچموند هیل؟‌

روزنامه هفت صبح | یک:‌ سردار طلایی فرمانده پیشین پلیس پایتخت در یک باشگاه ورزشی در کانادا؟ از دیروز فیلمی منتشر شده که نشان می‌دهد این فرمانده ارشد نظامی و عضو دو دوره شورای شهر تهران در یک باشگاه در ریچموند هیل واقع در شمال تورنتو مشغول ورزش روی تردمیل است. در مورد صحت و سقم این فیلم ابتدا تردیدهایی وجود داشت. افرادی از جمله عبدالرضا داوری مشاور سابق محمود احمدی‌نژاد گفتند این فیلم جعلی است اما در نهایت خود سردار طلایی در مصاحبه‌ای به طور تلویحی تایید کرد که به کانادا سفر کرده. به عبارت دیگر او مسافرت را تایید کرد اما مهاجرت را نه.

دو: این فیلم از زوایای مختلفی به صورت مخفیانه گرفته شده و خیلی کیفیت مطلوبی ندارد. در هر صورت اما نشان می‌دهد سردار طلایی یا شاید فردی شبیه او در یک باشگاه ورزشی به نام Movati Athletic در حال کار با دستگاه‌های ورزشی است. ریچموند هیل شهری در منطقه یورک واقع در شمال تورنتو در کشور کاناداست. این باشگاه هم در یک منطقه اعیان نشین قرار گرفته و حداقل ورودی آن برای یک هفته ۲۶ دلار است و برای استفاده از دستگاه‌ها هم مبلغ ۳۶ دلار به آن اضافه می‌شود.

سه: اولین منبعی که این فیلم را منتشر کرد یک فعال رسانه‌ای به نام عبدالله عبدی است. او در حال حاضر خود را خبرنگار مستقل معرفی می‌کند و رسانه‌ای شخصی به نام عبدی‌مدیا دارد. قبل از آن اما عبدالله‌عبدی به عنوان تهیه‌کننده و مجری با صداوسیما همکاری داشت. در سال ۱۳۹۶ او یک برنامه گفت‌وگو محور به نام سفیران برای تلویزیون تهیه ‌کرد که با سفرای کشورهای مختلف مصاحبه داشت. برنامه دیگری به نام فناوران دانش هم در همین سال از سوی او تهیه شده بود.

بعدها او گفت‌وگوهای تصویری دیگری با چهره‌های مطرح سیاسی داخل کشور هم انجام داد که صرفا روی کانال یوتیوب او پخش می‌شد و به‌رغم مطرح کردن پرسش‌های صریح و عبور از خط قرمز‌های معمول، خیلی در فضای مجازی دیده نشد. الان هم عبدالله عبدی از کشور خارج شده و اخیرا از سوئیس در مصاحبه‌ای با شبکه‌های فارسی زبان خارج از کشور شرکت کرد. مرتضی طلایی در واکنش به اقدامات این فعال رسانه‌ای در مصاحبه‌های جداگانه گفته:‌ «این فرد را می‌شناسم و از سوابق این آقازاده اطلاع دارم که کجا بوده و الان کجاست.» طلایی حتی اشاره کرده که عبدالله عبدی باید پاسخ بدهد چطور وقتی در گزینش صداوسیما رد شده، بعد توانسته وارد این سازمان بشود.

چهار: حالا فردی که در فیلم مشاهده می‌شود واقعا سردار طلایی است؟ این موضوع از همان دقایق ابتدایی انتشار فیلم محل تردید بود. عبدالرضا داوری مشاور پیشین محمود احمدی‌نژاد می‌گفت این فرد نمی‌تواند سردار طلایی باشد چون اخیرا با او جلسه‌ای داشته است. بعضی دیگر هم گفتند جزئیات چهره سردار طلایی با فرد داخل تصویر مطابقت ندارد.

بعضی دیگر از فعالان رسانه‌ای اما مدعی شدند که این فرد خود مرتضی طلایی است و یکی از کاربران با دفاع از او در مقابل هجمه‌های اخیر گفت سردار طلایی صرفا برای ملاقات با نزدیکانش اخیرا سفری به کانادا داشته و به هیچ‌وجه در این کشور ساکن نشده است. عبدالرضا داوری بعد فیلمی هم به صورت سلفی همراه با طلایی مقابل حسینیه ارشاد تهیه و پخش کرد تا نشان بدهد او در تهران است اما در این ویدئو هیچ صحبت شفافی در مورد سفر یا اقامت در کانادا نشد تا اینکه توضیحات خود مرتضی طلایی در قالب یک مصاحبه ماجرا را روشن‌تر کرد.

پنج: مرتضی طلایی در پاسخ به اولین تماس‌ها بعد از انتشار این شایعه گفته بود من الان در خانه‌ام نشستم. در قدم بعدی نیمه‌شب شنبه او به پل طبیعت رفت و یک ویدئو ضبط کرد تا ثابت کند که در ایران است. سردار طلایی البته در این ویدئوی ۹۰ ثانیه‌ای موضوع سفر به کانادا را تکذیب نکرد و صرفا به بیان این نکته بسنده کرد که ما نوکری مردم را می‌کنیم و این آب و خاک را با عالم عوض نمی‌کنیم. حوالی ظهر یکشنبه مصاحبه دیگری از سردار طلایی با سایت دیده‌بان ایران منتشر شد که او به طور شفاف‌تر در مورد ماجرای این تصاویر توضیح می‌دهد. بخش‌هایی از جملات فرمانده پیشین پلیس پایتخت را در این مصاحبه عینا برایتان نقل می‌کنیم:

مگر مسئله شخصی افراد باید در فضای رسانه‌ای به آن پرداخته شود؟ چرا باید در فضای رسانه من بیایم بگویم که به فلان سفر رفتم یا نرفتم؟ اصلا من صد تا سفر رفتم باید پاسخگو باشم؟ من دارم زندگی خودم را می‌کنم؛ شما باید جواب بدهید که زندگی شخصی افراد به چه کسی مربوط است؟

به نظر بنده این موضوع مقداری انحراف از رسالت یک رسانه باشد.اصلا این فرد چرا در گزینش صداوسیما رد شده و بعد چه می‌شود که وارد صداوسیمای جمهوری اسلامی می‌شود! به هر حال بنده در میان دوستان و خانواده خودمان تاثیرگذار هستم و متاسفانه کسانی وجود دارند که به دنبال ضربه زدن هستند، زدن سردار طلایی هم موضوعیت پیدا می‌کند!

دیشب به محض انتشار این خبر یک جوانی به بنده پیام داد که آقای طلایی بنده فکر می‌کردم که تو دیگر با بقیه تفاوت داری اما فهمیدیم که توام دیگر فلانی! این افراد به دنبال این هستند که اعتماد این جوان‌ها را به من از بین ببرند. این جوان به کجا باید رجوع کند؟ این مسئله اصلا سطحی نبوده و بسیار عمیق‌تر از این حرف‌هاست. از نگاه بنده پشت همه این خبرها، یک برنامه‌های به شدت سنگینی چیده شده که متاسفانه هر بار یک نفر را مورد حمله قرار می‌دهند امروز من فردا یک فرد دیگر.

من یک چهره انقلابی هستم و هدف بی‌اعتبار کردن من میان مردم است. بالاخره مردم من را به عنوان یک چهره انقلابی می‌شناسند به عنوان یک کسی می‌شناسند که به هر حال در دوران مسئولیتم با مردم خوب رفتار کردم، بنابراین با وجود بسیاری از هجمه‌های سیاسی که به ما کردند ما هنوز شجاعت داشتیم و داریم! مسافرت من چرا باید برای افراد حاضر در فضای مجازی مهم باشد؛ سفر رفتن من چرا باید به موضوع رسانه تبدیل شود.

شش: در ماه‌های اخیر و بعد از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر خیلی خبری از مرتضی طلایی در فضای سیاسی ایران نبود. خرداد ماه امسال اما موضوع رد صلاحیت و بعد از تایید او مناقشه برانگیز شده بود. مرتضی طلایی که قبلا سابقه دو دوره عضویت در شورای شهر تهران داشت و از حامیان قالیباف شناخته می‌شد، قصد داشت در این دوره هم در انتخابات شورای شهر نامزد شود. صلاحیت او اما تایید نشد و همین موضوع بهانه‌ای شد برای گلایه‌های تند و تیز سردار از هم‌طیفی‌هایش.

او یک نامه اعتراض‌آمیز خطاب به وزیر کشور منتشر کرد و در توئیتی هم خبر داد که به زودی با انتشار نامه‌ای سرگشاده خطاب به قالیباف ناگفته‌هایی را درباره انتخابات شورای شهر گوشزد می‌کند. بعد از این کش و قوس چند روزه صلاحیت مرتضی طلایی هم مورد تایید قرار گرفت اما در فهرست اصلی ائتلاف اصولگرایان موسوم به «ایران سربلند»‌ جایی برای او خالی نکردند. در نتیجه او نفر بیست و پنجم شد و برای ورود به شورای شهر تهران ۵۴۰ هزار رای تا نفر آخر کم آورد.

شواهدی از اختلاف میان مرتضی طلایی با مهدی چمران از گذشته تا همین انتخابات اخیر هم وجود داشت. مرتضی طلایی بین سال‌های ۱۳۸۶ تا ۱۳۹۶ عضو شورای شهر تهران بود و در یک دوره هم برای نمایندگی مجلس از اصفهان تلاش کرد که ناکام ماند. پیش از دوران نمایندگی شورای شهر اما شهرت اصلی مرتضی طلایی به دلیل دوران ریاست او به عنوان فرمانده نیروی انتظامی تهران بزرگ در نیمه اول دهه ۱۳۸۰ است.

او پیش از آن هم فرماندهی انتظامی اصفهان و مازندران را برعهده داشت و بعد به پایتخت آمد تا سال ۱۳۸۵ که در زمان فرماندهی احمدی‌مقدم در ناجا، با درجه نظامی سردار سرتیپ دوم پاسدار بازنشسته شد. مرتضی طلایی فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خوانسار و میمه و کاشان را هم در دوره‌های قبل‌تر برعهده داشت. او متولد ۱۳۳۷ در اصفهان است.

کدخبر: ۴۳۹۴۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر