کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۳۱۵۹
تاریخ خبر:

‌دکتر نمکی شما دیگر خام نشوید!

روزنامه هفت صبح، سیامک رحمانی | وزیر بهداشت می‌گوید:«جهانیان را شگفت‌زده خواهیم کرد» و راستش این خود ماییم که شگفت‌زده شده‌ایم. بحرانی که ایران را درگیر کرده، با وجود همه گستردگی و ترسناک بودن، پیچیده و غیرقابل فهم نیست. ویروسی که به تازگی و از شرق آسیا سربرآورده، به ایران رسیده و حالا هموطنان ما درگیر آن هستند.

دولت تلاش می‌کند با تعطیل کردن مراکز عمومی و بسیج امکانات درمانی از شیوع بیشتر بیماری جلوگیری کند و مردم برای دسترسی به وسایل بهداشتی هول می‌زنند و سعی می‌کنند به هر شکل که شده از بلایی که رسیده جان سالم به در ببرند. انتقادات و اعتراضات عمومی هم در چنین اوضاعی طبیعی است، معلوم است که در کشور ما بیشتر خواهد بود و با صدای بلندتر هم شنیده خواهد شد.

اما وزیر محترم به جای توجه به این مسائل و زوم کردن روی حوزه کاری‌شان چرا می‌خواهند دنیا را انگشت به دهان کنند؟ این ویروس پس از چین، در کره‌جنوبی و ایتالیا بیشترین آمار رسمی مبتلایان را ثبت کرده. حتی بیشتر از ایران. اما شنیده‌اید که چینی‌ها، کره‌ای‌ها یا ایتالیایی‌ها بخواهند دنیا را شگفت‌زده کنند؟

به نظر می‌رسد دکتر نمکی ما هم به همان فوبیایی دچار شده که سال‌هاست گریبان خیلی‌ها را گرفته و رها نمی‌کند. این توهم که هر اتفاقی در کشور ما می‌افتد نتیجه یک سناریوی طراحی شده در اتاق‌های فکر و معابد فراماسونری است و این خیالپردازی که همه دنیا مدام چشم‌شان به دست و دهن ماست و کار و زندگی را رها کرده‌اند و ما را نگاه می‌کنند، ببینند چه می‌گوییم و چه شاهکاری بر سر بشریت می‌زنیم.

عصاره این طرز فکر را هم می‌توان در اظهارات چهره‌هایی مثل علی‌اکبر رائفی‌پور و حسن عباسی و بقیه دید که برای توضیح هر رویداد ساده، داستانی مخوف و هالیوودی در چنته دارند. نوسترآداموس‌هایی که معتقدند در هرجایی برگ از درخت بیفتد نقشه‌اش را در آن‌سوی دنیا کشید‌ه‌اند و در کتاب‌ها و فیلم‌ها هم موضوع قبلا لو رفته و به آن اشاره شده است.

ویروس کرونا اولین مورد نیست، آخرین آن هم نخواهد بود. توضیح این که ویروس یک اپیدمی طبیعی است و پیش از این هم قربانیان بسیاری گرفته مطمئنا به خرج دوستان نمی‌رود. کافی است توجه کنیم که آنفلوآنزای اسپانیایی که عاملش همان ویروس H1N1 است و از پرندگان منتقل می‌شود، پس از جنگ جهانی اول در جهان پخش شد، به روایتی ۵۰۰ میلیون نفر(یک سوم جمعیت آن روز جهان) را مبتلا کرد و ۵۰ میلیون نفر را کشت.

یا طاعون و بیماری‌های مرگباری که در قرون گذشته آمده‌اند و میلیون‌ها نفر را قربانی کرده‌اند. این که امروز ویروس تازه و جهش یافته کووید-۱۹ هزاران نفر را در دنیا بیمار کرده، نیاز به داستانسرایی‌های قرون وسطایی ندارد. اما به نظر می‌رسد کسانی وقت و حوصله‌ای برای این واقعیات ندارند.

اگر نگاه کنید، جامعه امروز پر از آدم‌هایی است که در مورد ساخته شدن ویروس در آزمایشگاه‌های ارتش آمریکا و چین و این یا آن کشور می‌گویند. اغلب هم با دلایل پیش‌پاافتاده‌ای مثل این که در یک فیلم هالیوودی مشابه این مسئله روایت شده و این که چرا در عربستان و آمریکا کسی کرونا نمی‌گیرد.

خلاصه این که آنها خودشان این ویروس را ساخته‌اند تا به جان چین یا ایران بیندازند و بعد خودشان دوا و داروی آن را به ما بفروشند! جالب این که حالا بیماری در عربستان و آمریکا هم دیده شده اما فکر و خیال دست از سر دوستان هموطن برنمی‌دارد. دوستانی که حتی قبل از انتخابات آن را توطئه‌ای برای کمرنگ کردن حضور مردم پای صندوق‌ها عنوان می‌کردند!

در این که کشور ما دشمنان خود را دارد، که جدی و بی‌رحم‌اند و یک لحظه از برنامه‌ریزی علیه ما دست برنمی‌دارند تردیدی نیست. اما این که همه هوش و حواس‌مان به این باشد که دیگران درباره ما چه می‌گویند و چکار باید بکنیم تا دنیا را تنبیه کنیم و سر جایش بنشانیم یا به قول نمکی جهانیان را شگفت‌زده کنیم، ما را از کار و زندگی خودمان باز‌ می‌دارد.

الان برنامه وزارت بهداشت برای هنرنمایی جهانی چیست؟ این که ۳۰۰هزار اکیپ روانه منازل مردم کند تا رخ به رخ همه را تست کنند؟ یا وعده‌ای که رئیس دانشگاه بقیه‌الله داده بود که شمارش معکوس برای ساخت واکسن داروی ویروس کرونا آغاز شده؟ آقای وزیر خودشان بهتر از همه می‌دانند که چنین نمایش‌هایی مصرف داخلی دارد.

ما قرنطینه ووهان را دیده‌ایم که میلیون‌ها نفر را در شهر ارواح محبوس کردند تا بیماری را کنترل کنند. هموطنان خودمان که در جاده‌ها به سفر می‌روند را هم دیده‌ایم. پس این نمایش‌ها را کسی جدی نخواهد گرفت. اگر قرار بر شگفت‌زده شدن باشد، احتمالا آنجاست که دنیا از مسئولان ما بپرسد با وجود تبدیل شدن به یکی از پایتخت‌های کرونای جهان، چطور نتوانستیم مراکز تجمع را کنترل کنیم و یا… شاید هم از این که وزیر در نامه به رئیس‌جمهوری می‌نویسد:

« متاسفانه پس از حدود ۱۰ روز فقط یک میلیون عدد ماسک تحویل و بقیه نمی‌دانم در کجا انباشته شده، همکاران اینجانب به‌دلیل اجبار شبانه‌روز در بازارهای مختلف و درنقش واسطه و دلال از قاچاقچیان با قیمت گزاف می‌خرند…. این شبکه فرصت‌طلب بی‌انصاف از کجا خاطر جمعی دارد که اینگونه جسورانه روبه‌روی مردم و مسئولین می‌ایستد و به راحتی اعلام می‌کند که دویست میلیون ماسک را می‌تواند ۲۴ ساعته با فلان قیمت در فلان جا عرضه کند؟» اینهاست که باورنکردنی است.

بله آقای دکتر نمکی. ما که قطب عالم نیستیم و همه فکر و ذکر مردم در آفریقا و استرالیا و بنگلادش و مغولستان هم این نیست ببینند در ایران چه می‌گذرد. اما اگر قرار بر شگفت زده کردن باشد، دلایل بسیار بیشتری هست که نوبت به پروژه‌های شما نرسد. شما دیگر خام آن سناریوها و خیالات نباشید.

کدخبر: ۳۱۳۱۵۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر