کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۵۹۲۴
تاریخ خبر:

‌دو ایرانی راه‌یافته به پارلمنت هیل کانادا چه کسانی هستند؟

روزنامه هفت صبح، نگین باقری | دیروز نتایج اولیه انتخابات پارلمانی کانادا منتشر شد. در کنار خبر پیروزی دوباره جاستین ترودو، این موضوع یک اهمیت جانبی دیگر هم برای ایرانیان داشت؛ آن هم اینکه در این انتخابات سه ایرانی کاندیدا شده بودند که بررسی‌های اولیه آرا نشان داد از ۳۳۸ کرسی مجلس، دو کرسی به دو نفراز آنها رسیده است. علی احساسی و مجید جوهری توانستند از حزب لیبرال آرای لازم برای ورود به پارلمان را بیاورند و در پارلمان بمانند. این کانادایی‌های ایرانی‌تبار که چند سال است به موقعیت سیاسی بالایی در این کشور رسیده‌اند کیستند و چه تجربه‌هایی دارند؟

علی احساسی؛ از ژنو تا ویلودیل کانادا
علی احساسی، نماینده ایرانی‌تبار منطقه ویلودیل از استان اونتاریو و عضو حزب لیبرال کانادا، در این انتخابات با بیش از ۱۱ هزار رای، ۵۰ درصد آرای منطقه را آورد. در واقع سال‌هاست که سرنوشت ویلودیل را ایرانیان رقم می‌زنند. با اینکه گروهی از ایرانیان این شهر منتقد احساسی در سال‌های گذشته بودند. او یک وکیل و مشاور تجارت بین‌الملل است که در انتخابات فدرال سال ۲۰۱۵ هم به عنوان نماینده همین منطقه انتخاب شده بود.

البته آن سال با رقیب اصلی خود ۷ هزار رای اختلاف داشت ولی امسال این اختلاف حدود ۴ هزار رای بوده است.او سال ۱۳۴۹ در ژنو سوییس به دنیا آمد، در ۱۵سالگی به کانادا رفت و دوران دبیرستان و دانشگاه خود را آنجا گذراند. احساسی خودش را از نوادگان تیمورتاش، یکی از دولتمردان دوران قاجار و پهلوی معرفی کرده است.

پدرش هم قبل از انقلاب از دیپلمات‌های وزارت امور خارجه دربار بوده است. به خاطر همین شغل پدر بود که احساسی در سوییس به دنیا آمد. هفت ماه قبل از انقلاب آنها که به دلیل ماموریت پدر در نیویورک به سر می‌بردند، خانوادگی به ایران بازگشتند. علی احساسی تازه به ۱۴سالگی پا گذاشته بود که خانواده‌اش، او را به فرانسه فرستادند و به زودی همراه با خانواده به آمریکا مهاجرت کردند. پس از کمتر از دو سال اقامت در آمریکا (واشنگتن و نیویورک) آن‌ها برای اقامت دائم به تورنتو در کانادا آمدند.

قبل از اینکه نماینده منطقه ویلودیل شود، مشاور ارشد وزارت توسعه و تجارت کانادا بوده است. سال ۲۰۰۵ و ۲۰۰۷ هم مشاور ارشد وزارت امور خارجه این کشور بوده است. با اینکه موضع‌گیری شفافی از او در ماجرای هواپیمای اوکراینی دیده نشده است‌ اما در مقایسه با نماینده دیگر، ارتباطات بیشتری با خانواده این افراد در این مدت داشته است. او همچنین نسبت به حکم اعدام سه متهم حوادث آبان اعتراض خود را نشان داد.

مجید جوهری؛ از یوسف‌آباد تا ریچموندهیل
مجید جوهری هم در این انتخابات ۱۱هزار رای آورد و از رقیب خود در منطقه ریچموند هیل با ۴۸ درصد آرا پیشی گرفت. این شهر هم مانند ویلودیل یکی از شهرهای استان اونتاریوست. بعد از ویلودیل، ریچموندهیل محل سکونت بیشترین تعداد ایرانیان در کشور کاناداست به همین خاطر هم از سال ۲۰۱۵ که جوهری نماینده مردم این منطقه شد دیگر رقبای او جایی برای مانور پیدا نکردند. امسال جوهری از رقیب حزب محافظه‌کار سه هزار رای بیشتر آورد.

جوهری متولد سال ۱۳۳۹ در محله یوسف آباد تهران است که پس از پایان دوران دبیرستان، برای ادامه تحصیل به کانادا مهاجرت کرد. او در رشته‌های علوم پایه، ریاضی، کامپیوتر، مهندسی صنایع و «ام.بی.اِی»(MBA) تحصیل کرده. جوهری سال دو انتخابات آخر پارلمان کانادا هم از همین منطقه ریچموندهیل به عضویت پارلمان درآمده بود. اصل و نسب جوهری به یزد می‌رسد ولی تحصیلات ابتدایی و دبیرستانش را در تهران، اصفهان، رشت و کرج پشت سر گذرانده است.

مجید جوهری هم مانند احساسی درباره واکنش خود نسبت به ماجرای هواپیمای اوکراینی مورد انتقادات زیادی از سوی کاناداییان ایرانی‌تبار قرار گرفت. پیروزی این دو ایرانی، در واقع به معنی شکست دو چهره ایرانی‌تبار سیاسی دیگر این کشور بود. مایکل پارسا سیاستمدار کانادایی است که در انتخابات عمومی ۲۰۱۸ به عنوان نماینده حزب محافظه‌کار از حوزه انتخابیه اورورا وارد مجلس شد. رضا مریدی هم نماینده سابق حزب لیبرال بوده که از همان انتخابات دوره پیش حمایت خود از کاندیدای محافظه‌کار را علنی کرد.

نیما مشعوف، کاندیدای دیگر این رقابت بود. او تا امروز به عنوان اپیدمیولوژیست با رسانه‌های مختلفی درباره کرونا مصاحبه کرده است. مشعوف سال ۲۰۱۹ هم از کبک به عنوان کاندیدای حزب نئودموکرات در انتخابات سراسری این کشور شرکت کرده بود و این بار هم مانند دور قبل نتوانست به حداکثر آرا دست یابد. مشعوف در فرانسه به دنیا آمده، دو سالگی ساکن کانادا می‌شوند و هشت سالگی به ایران برمی‌گردند.

لیسانس پرستاری، فوق‌لیسانس بهداشت عمومی و دکترای اپیدمیولوژی دارد. پدر و مادر او از اعضای کنفدراسیون دانشجویان علیه شاه فعالیت می‌کردند. همانطور که سال ۲۰۱۹ با کسب ۲۵ درصد از آرا شکست خورد، امسال هم اسمی از او درمیان برندگان نیامد.
این انتخابات کانادا دو سال زودتر از موعد خودش برگزار شد.

با اینکه ترودو برای رهایی از اقلیت بودن لیبرال‌ها درخواست برگزاری انتخابات زودرس داده بود باز هم مانند سال ۲۰۱۹ مجبور است که یک دولت حداقلی تشکیل بدهد. رسانه‌های کانادایی مدت‌هاست که درباره نقش آرای مهاجران ایرانی بر انتخابات نمایندگان کانادا گزارش‌های متنوعی نوشته‌اند.

سرشماری آخر کانادا نشان می‌داد که بیش از ۴۰۰ هزار نفر ایرانی‌تبار در این کشور زندگی می‌کنند که ۲۲۵ هزار نفر از آنها به زبان فارسی در خانه خود صحبت می‌کنند. تجمع اصلی ایرانیان کانادا را می‌توان به ترتیب در استان انتاریو، بریتیش کلمبیا، کبک و آلبرتا پیدا کرد. در استان کبک جمعیت ایرانیان به حدود دو هزار نفر می‌رسد. همچنین در آلبرتا نزدیک هزار و ۵۰۰ نفر ایرانی زندگی می‌کنند. در استان بریتیش کلمبیا هم نزدیک ۷ هزار نفر ایرانی ساکن هستند و همه آنها توانسته‌اند از سال ۲۰۱۵ حداقل در یک استان حرف اول و آخر را بزنند.

کدخبر: ۴۱۵۹۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر