کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۷۰۴
تاریخ خبر:

‌درباره داستایوسکی و اسکوچیچ و اسکویید ‌و‌ کرونا

روزنامه هفت صبح | یک: ‌کتابفروشی در میدان قبا‌. من از اینجای مکالمه رسیدم: مشتری که مردی حدودا چهل ساله و درشت‌اندام بود در حال گرفتن صورتحساب خرید کتاب‌هایش به صندوقدار کتابفروشی که جوانی بیست‌و‌چند ساله و ریز‌اندام بود، می‌گوید این روزها باید حسابی خودمان را برای هر چیزی آماده کنیم. صندوقدار با خونسردی می‌گوید به‌نظر من شیوه «‌استاوروگین» اینطور مواقع جواب می‌دهد. مشتری کمی مردد به صندوقدار نگاه می‌کند.

من هم پشت سرش کنجکاو که این استاوروگین چیه‌. صندوقدار می‌گوید‌: ‌استاوروگین قهرمان جن‌زدگان داستایوسکی. مشتری می‌گوید: ‌حرفتان خیلی سنگین بود باید بهش فکر کنم. صندوقدار ادامه داد: ‌نمی‌دونم. من عاشق جن‌زدگان هستم. بهترین کتاب داستایوسکیه. مشتری این‌بار سریع واکنش نشان می‌دهد: ‌اما به‌نظرم شیوه پرنس میشکین این روزها بیشتر جواب می‌دهد. قهرمان رمان ابله را می‌گفت. سطح فرهیختگی بحث به شکلی طاقت‌فرسا بالا بود.

دو: اسکویید گیم‌ یا همان بازی مرکب (بازی ماهی مرکب‌) بعد از ۹ قسمت، سرخوردگی و بیهودگی را به تماشاگرش منتقل می‌کند. تلاش سازندگان برای ارسال یک پیام تکان‌دهنده انسان‌دوستانه موجب می‌شود که دو قسمت انتهایی کسالت‌بار و مطول باشد. اما به‌هرحال ساخت این نوع دنیاهای بسته با قوانین خاص خودشان این روزها در سینما و سریال‌ها طرفدار دارد. مثل داستان ندیمه‌، ‌یا فیلم پلتفرم. حتی مانی هایست هم به‌نوعی در این الگو قرار می‌گیرد. تماشاگرت را متعجب کن‌، ‌حیرانش کن و قوانین دنیای سریال و فیلم را به آنها تحمیل کن.

سه: آمریکا طی هفت روز گذشته یعنی از اول تا هفتم اکتبر بیش از ۱۱ هزار قربانی کرونا داشته است. مجموع تلفات کرونا در این کشور به ۷۳۰ هزار نفر رسید‌. یعنی به‌ازای هر هزار نفر ۲٫۲۳ نفر. اما در کشوری مثل سوئد در هفته گذشته ۴۰ نفر از کرونا درگذشته‌اند. مجموع تعداد تلفات کرونا در سوئد به ۱۴۸۰۰ نفر رسیده‌ که نسبت به کل جمعیت حساب کنیم می‌شود به ازای هر ۱۰۰۰ نفر ۱٫۱۴ نفر قربانی. چرا نسبت‌ها این‌قدر غیر‌منطقی است‌؟ چرا نرخ مرگ و میر آمریکایی‌ها که طبیعتا از تابش خورشید و ویتامین دی بیشتری هم نسبت به سوئدی‌ها برخوردارند دو برابر سوئدی‌هاست؟‌ نسبت واکسیناسیون کامل در آمریکا ۵۷‌درصد و در سوئد ۶۵‌درصد است اما باز هم این اعداد اختلاف آمار در قربانی‌ها را توضیح نمی‌دهد.

چهار: موهبت اسکوچیچ تصمیمات درست اوست. وگرنه تیم ملی به شکل آشکاری بدون شکل و بی‌هدف بازی می‌کند. اسکوچیچ اما این توانایی را دارد که بهترین ترکیب‌ها را به زمین بفرستد و بهترین تعویض‌ها و بهترین تاکتیک‌ها را در حین بازی انتخاب کند. و خب این کم موهبتی نیست. ترکیبی که مقابل امارات به بازی رفت ترکیب ایده‌آلی بود. تعویض قلی‌زاده با نورافکن‌، ‌تعویض درخشانی بود و سپس آوردن انصاری‌فر و حاج‌صفی هم در این رده تصمیم‌ها می‌گنجد. و خب چه خوشبخت است اسکوچیچ که روی نیمکتش قلی‌زاده و حاج‌صفی و ترابی و قایدی و مجید حسینی و سامان قدوس را دارد.

پنج: رئیس دانشگاه علوم پزشکی تهران خبر از جشن پیروزی بر کرونا با رسیدن به آمار ۷۰‌درصد واکسیناسیون را داده است. اولا که این خبر‌ها را باید سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا اعلام کند و دوما ۷۰‌درصد پوشش واکسیناسیون باید منوط به واکسیناسیون کامل با دو دُز واکسن باشد که تا رسیدن به آن خیلی راه مانده است. در حال حاضر فقط ۲۰‌درصد جمعیت واکسیناسیون کامل شده‌اند و ۳۰‌درصد دیگر فقط یک دُز زده‌اند. در واقع در مجموع ۵۰‌درصد جمعیت ایران حداقل یک دُز واکسن دریافت کرده‌اند. اما خب یک دُز کارایی چندانی ندارد، باید ۷۰‌درصد جمعیت دو دُز واکسن دریافت کرده باشند.

کدخبر: ۴۱۸۷۰۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر