کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۴۲۱۴۸
تاریخ خبر:

‌درباره جیران و شفیعی‌جم و آزاده صمدی و چند تا اشتباه

روزنامه هفت صبح | یک: ‌ جیران شروع متقاعد‌کننده‌ای داشت. حرفه‌ای و سختگیرانه در اجرا و خط روایت مردم‌پسند و خوش‌نما. مطمئنا با تماشاگران انبوهی ارتباط برقرار خواهد کرد‌. به‌خصوص که بیشتر روایت‌هایی که از دوره قاجار دیده‌ایم به دربار محدود می‌شده و اینجا سینماگر تلاش کرده نمایی از زندگی مردم عادی را هم به نمایش بگذارد. به هرحال به قلم احسان جوانمرد به عنوان نویسنده اصلی کار خوشبینم. حتی بیشتر از اسم حسن فتحی به عنوان کارگردان. امیدوارم خودش را خیلی درگیر ملاحظات بازار نکرده باشد و از پیچیده ساختن شخصیت‌ها و روابط نترسیده باشد.

دو: در تحلیل جوایز جشنواره گفتیم که رضا میرکریمی و بهروز شعیبی دو چهره‌ای هستند که بیشترین نزدیکی را به مفهوم رایج سینمای امروز ایران دارند. همان مفهوم تایید شده رسمی با پرداختن به ملاحظات اخلاقی و انسانی و با تمی غمگین و سنگین در طول روایت. و خب این منافاتی با ساخت فیلم خوب از سوی آنان ندارد. همانطور که قصر شیرین و سیانور فیلم‌های بسیار خوبی هستند. حالا در اعلام جوایز نهادها و سازمان‌ها به فیلم‌های جشنواره، این دو فیلمساز تقریبا همه جوایز را درو کرده‌اند‌.

آستان قدس رضوی‌، شورای فرهنگ عمومی‌، معاونت ریاست جمهوری در امور خانواده‌، معاونت وزارت کار‌، معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد‌، شهرداری مشهد، وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و… جوایز همه این نهادها بین دو فیلم نگهبان شب ساخته رضا میرکریمی و بدون قرار قبلی بهروز شعیبی تقسیم شده است. یعنی انطباق این فیلم‌ها با مفاهیم اخلاقی و ایدئولوژیک که از سوی این نهادها و سازمان‌ها تقدیس و تکریم می‌شوند. اگر مازیار میری و همایون اسعدیان و مهدی عسگرپور هم فیلم داشتند مطمئن باشید آنها هم در این نوع جوایز شریک می‌شدند.

سه: پخش سه فصل از جوکر نشان داد که مفهوم کمدین چقدر می‌تواند قابل احترام و جذاب باشد و از چه ویژگی‌های فنی خاصی برخوردار است. چهره‌هایی مثل رضا شفیعی‌جم ‌ یا در سطحی دیگر عباس جمشیدی‌فر و امیر غفارمنش‌، نمایش تمام و کمال از مفهوم کمدین بودند‌. آن هم برای عموم. نمایش چارچوبی استاندارد برای انبوه علاقه‌مندان بازیگری که متوجه شوند چه ویژگی‌هایی برای تبدیل شدن به یک کمدین احتیاج دارند و چقدر این مفاهیم با آن برداشت‌های عوامانه از بازیگری متفاوت است.

چهار: دیروز نامزدهای جشنواره تئاتر فجر هم اعلام شد که خب در هیاهوی سینما معمولا گم می‌شوند. به هرحال مثلا برای بخش بازیگران زن، آزاده صمدی‌، الهام شعبانی‌، نسرین درخشان‌زاده‌، شاهده خدادادی‌، گیلدا حمیدی و نورا هاشمی کاندیدا شده‌اند. مطمئن باشید جمعی از آنها به زودی در عرصه سینما و سریال‌های خانگی خواهند درخشید. البته در مورد خانم آزاده صمدی که این پیشفرض صادق نیست. در بخش بازیگران مرد هم همین‌گونه: حمیدرضا محمدی‌، پیام نوروزی‌، مجید رحمتی‌، تینو صالحی‌، رضا عمرانی و دانیال خیرخواه کاندیدا شده‌اند.

پنج: دو تا نکته را هم پاسخ بگویم‌. یکی از خوانندگان عزیز تذکر داده بودند که آن روزنامه دوم خردادی که من در خاطرات پراکنده اشاره کرده بودم عصر آزادگان بوده و نه صبح آزادگان که حق با ایشان است. و اینکه خواننده‌ای پیام داده بود که چرا روز پنجشنبه عکس احمد کایا را در میان مجموعه عکس‌های آخر هفته‌ای چاپ کرده بودید اما خبری در مورد آن نبود. که خب مطلب ابراهیم افشار در صفحه ۱۶ روز پنجشنبه بخش مهمش به احمد کایا اختصاص داشت. باتشکر!

کدخبر: ۴۴۲۱۴۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر