کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۲۴۸۴
تاریخ خبر:

‌درباره‌ سهام عدالت متوفیان و شهریه مدارس‌‌ کرونایی

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | یک: اینجانب حمید بخشیان از اولیای دبیرستان «میم» پایه دوازدهم تبریز،عرایضی را خدمتتان می‌رسانم : دبیرستان مبتکران مبلغ ۱۴میلیون و ۳۲۰ تومان بابت تحصیلات دخترم دریافت کرده. تدریس قرار بود از ۱۵ مرداد ۹۸ شروع بشود و بعد از اتمام مواد درسی با بچه‌ها کنکور کار کنند و جمعه‌ها فوق‌العاده امتحانات گاج داشته باشند و بنابه مشکل پیش آمده (کووید ۱۹) نتوانستند تعهداتشان را عملی کنند. اولا بچه‌‎ها از نظر تحصیلات متضرر شدند، دوما اولیا از نظر مالی متضرر شدند، سوما بابت اضافه دریافتی کار کنکور با بچه‌ها انجام نشده. حال تدبیر چیست؟

آیا این کووید ۱۹ را بچه‌ها به‌وجود آورده‌اند؟ نه. پس هم مدرسه و هم اولیا با هم باید متضرر بشوند. اینکه من حقوقمو بگیرم و بچه‌ها هرچی بشه؛ بشه؛ وجدانی و انصاف نیست. اینجا انصاف آن است که یا سه ماه متوالی در تابستان جبران بشه؛ یا یک سوم ضرر مال مدرسه و دو سوم ضرر مال اولیا و بچه‌ها. تازه در این صورت هم که باشد افت تحصیلی و عدم حصول نتیجه در کنکور قابل جبران نیست. آیا تا به‌حال فکری کرده‌اید؟ متشکرم از پاسخی که خواهید داد.

* پاسخ: مدارس در خصوص تعطیلاتی که مربوط به عملکرد خود نباشند، مسئولیتی ندارند. این امکان وجود دارد که مدرسه‌ای به دلیل عملکرد یکی از معلمان یا به دلیل تخریب بخشی از بنا مدتی تعطیل شود. در این زمان حتما مدرسه مسئولیت دارد ولی در خصوص بیماری و الزام قانونی، چنین مسئولیتی برای مدرسه وجود ندارد. باید توجه داشت که مدارس نیز در این زمان آماده تدریس بودند ولی این امکان از نظر قانونی برای آن‌ها فراهم نبوده است.

در عین حال همین مدارس برای همین مدت باید تعهدات خود نسبت به معلمان و هم‌چنین سایر تعهدات مثل اجاره را پرداخت کنند. بنابراین اگرچه سخن شما در خصوص الزام به جبران در صورت داشتن فرصت و باز شدن مدارس، صحیح است ولی واقعیت این است که مدارس، وظیفه‌ای برای بازپرداخت شهریه یا حتی صرف نظر کردن از بخشی را که پرداخت نشده ندارند.

* دو: سلام. ببخشید آخرین تصمیمات حقوقی در مورد عدم توانایی ایفای تعهدات مدارس غیر دولتی چیست. چون دختر سال دوازدهم دارم و ۱۴میلیون هزینه گرفته‌اند. اولیا هم از نظر تحصیل بچه‌هایشان متضرر شده‌اند و هم از نظر هزینه. قبلا گفته بودید سه ماه از خرداد تا آخر مرداد باید جبران کنند در صورتی که خبری از جبران نیست و امتحانات هم داره شروع میشه. بابت ۵ میلیون اضافه دریافتی بابت کنکور کار کردن با بچه‌ها بعد از اتمام کتب درسی؛ چیکار کنیم.

* پاسخ: مطلبی که در شماره‌های پیشین بیان شد، در فرض باز شدن مدارس بود. مدارس باز شده است ولی الزامی از نظر حضور دانش‌آموز وجود ندارد و بنابراین عملا ظرفیتی برای جبران وجود دارد ولی ممکن است دانش آموز از آن استفاده نکند. با این حال در صورتی که مدرسه‌ای مبلغی بابت آموزش فوق‌العاده مانند کلاس زبان یا هزینه سرویس یا تغذیه دریافت کرده باشد این امکان وجود دارد که بازپرداخت آن را مطالبه کرد ولی در صورتی که آموزش کنکوری که اشاره کردید، بخشی از پروژه درسی مدرسه بوده، عملا وضعیت فورس ماژور به وجود آمده و مدرسه بابت عدم انجام تعهد خود مسئول نیست. البته باید دقت داشت که مدرسه باید در این وضعیت از ظرفیت‌های جایگزین مانند برنامه شاد استفاده کند و در صورتی که چنین کاری را انجام ندهد، مسئول است.

* سه: فردی که دارای سهام عدالت بوده فوت شده است. ورثه او برای تعیین تکلیف این سهام باید چه کنند؟ طبق گفته مسئولان سازمان خصوصی سازی، دو و نیم میلیون دارنده سهام عدالت تاکنون فوت کرده‌اند. سازمان خصوصی سازی اعلام کرده در پی راه‌اندازی یک خدمت غیرحضوری است که در آن «وراث بتوانند پس از طی کردن مراحل قانونی، داشتن احکام دادگاه، پرداخت مالیات‌ها و سایر موضوعاتی که پیش از انتقال باید انجام شود با مراجعه به سایت عملیات انتقال سهام خود را انجام دهند.»

با این حال این کار، هنوز صورت نگرفته است. تا وقتی که این اتفاق به طور رسمی کلید بخورد، شما عجالتا به دادگاه مراجعه کنید و امور انحصار ورثه خود را انجام دهید. پارکه قرار است هر هفته در روزهای دوشنبه در همین صفحه، آخرین تحولات حقوقی را که شهروندان به آن نیاز دارند گزارش کند و به پرسش‌های حقوقی آن‌ها پاسخ دهد. در صورتی که سوالی دارید، آن را به ایمیل
pr@7sobh.com یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید.

کدخبر: ۳۳۲۴۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر