کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۵۱۵۳
تاریخ خبر:

‌جبلی چگونه می‌تواند از دام حاشیه‌ها گذر کند؟

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| از صحبت‌های رئیس سازمان صداوسیما «همچنان» بوی امید به مشام می‌رسد. یک بار قول بازگشت عادل فردوسی‌پور را می‌دهد و یک بار درباره سروش صحت می‌گوید:« ما چیزی به نام ممنوع‌الکاری نداریم.» در عمل اما اتفاق دیگری رخ می‌دهد ؛ نه از آن خبری است و نه از این. در اذهان مخاطبان و لابه‌لای تحلیل‌های رسانه‌ای اما پیمان جبلی متهم به انفعال و دوگانگی می‌شود و امید برای تحول رنگ می‌بازد. چرا او در روزهای اخیر وسط حاشیه قرار گرفته؟

‌مورد اول| حکایت کتاب باز و مجری‌اش
خبر کنار گذاشته شدن سروش صحت از «کتاب باز» همچنان سوژه رسانه‌هاست. این‌بار اظهارات جبلی بار دیگر نام این برنامه و مجری‌اش را سر زبان‌ها انداخته. او ممنوع‌الکاری صحت را رد می‌کند و می‌گوید تصمیم برای ادامه همکاری با او برعهده مدیر گروه، مدیر شبکه و تهیه‌کننده است. ظاهرا صحبت از دموکراسی و تقسیم وظایف در تلویزیون است اما مگر جز این است که رئیس صداوسیما اختیار تام دارد؟

مثلا درباره همین «کتاب باز» خود شخص اول سازمان نباید ورود کند؟ چرایی‌اش مشخص است: جبلی دنبال ایجاد تحول است و بارها گفته باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد. در دو هفته اخیر هم واکنش‌ها درباره حذف صحت را دیده و پی برده طیف زیادی از مخاطبان خواهان اجرای برنامه توسط او هستند. پس چرا تصمیم‌گیری در این باره را به همکاران محول می‌کند؟

آیا این موضع‌گیری تعبیر به انفعال نمی‌شود؟ آیا این شائبه شکل نمی‌گیرد که نظر رئیس هم همین است؟ آیا مخاطب می‌پذیرد که پای ممنوع‌الکاری در میان نیست؟ از قضا هفته پیش جلوی بازپخش سریال «ساختمان پزشکان» هم گرفته شد و شائبه‌ها بیش از پیش قوت گرفت. کاش جبلی مانع از این کار می‌شد و این‌گونه تاثیرگذاری خود را دوچندان اثبات می‌کرد.

مورد دوم| عادل کجاست؟
باور کنید پیمان جبلی وقت زیادی ندارد؛ تا چشم بر هم بزند دوره مسئولیت او به پایان رسیده. حتما خودش به این مسئله واقف است و به همین خاطر بود که در دو نوبت نام فردوسی‌پور را بر زبان آورد و از اجرا و گزارشگری قریب الوقوع او خبر داد. پس چرا این اتفاق رخ نمی‌دهد؟ چنین سابقه‌ای است که باعث می‌شود مخاطب مسئله سروش صحت را هم با پیش فرض قضاوت کند و نتیجه بگیرد میان حرف و عمل رئیس صداوسیما فاصله است. نتیجه بگیرد واقعا ممنوعیت و محدودیت برای فعالیت برخی چهره‌ها در تلویزیون همچنان پابرجاست.

مورد سوم| سریال‌ها متوقف نشدند؟
دیگر اظهارنظر جنجالی جبلی همانی است که درباره عدم تعطیلی سریال‌ها به زبان آورد. با این حال در هفت صبح فهرست آثاری را که قرار بود برای نوروز و رمضان ساخته شوند برشمردیم. روز گذشته هم خبرگزاری ایرنا گزارشی منتشر کرد که موید خبر هفت صبح است.

در گزارش ایرنا اشاره شده اگر سریال سازانی مثل سیروس مقدم، حامد عنقا، سعید مطلبی، محمد مهدی عسگرپور، بهرنگ توفیقی، سعید نعمت الله و … مجموعه‌های نوروز و رمضان را می‌ساختند و جلوی پروژه آن‌ها گرفته نمی‌شد، وضعیت تلویزیون حالا تا این حد خراب نبود. حتما منظور جبلی این بوده که سریال‌سازی در تلویزیون ادامه دارد اما کاش اشاره‌ای به تعطیلی اجباری این چند مجموعه، آن هم به‌رغم داشتن قرارداد می‌کرد. او با پذیرش اشتباه خود و همکاران، بیش از پیش مورد اعتماد قرار می‌گیرد.

مورد چهارم | آن اعتراف سازنده
روزی که صحبت‌های جبلی درباره اذعان به کاهش مخاطبان تلویزیون، تیتر رسانه‌ها شد، شاید برخی گمان می‌کردند گل به خودی زده! با گذشت چند روز اما نتیجه‌ای عکس به‌دست آمد. برآیند تحلیل‌ها این است که جبلی با این اعتراف سازنده، «واقعا» قصد تحول دارد. وانگهی ، موضع‌گیری‌هایی اینچنین باعث افزایش اعتماد مخاطب می‌شود. درست برخلاف هجمه‌هایی که در این چند روز علیه جبلی شکل گرفته. او باید «به‌قاعده» در رسانه حاضر شود و در بزنگاه‌هایی مثل ماجرای صحت، فردوسی‌پور و «ساختمان پزشکان» نقش موثر خود را ایفا کند. او به اعتماد عمومی برای رسیدن به هدف متعالی خود نیاز مبرم دارد.

کدخبر: ۴۵۵۱۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر