کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۰۰۸۰
تاریخ خبر:

‌جاذبه‌های گردشگری دنیای زیر آب

روزنامه هفت صبح، هانیه درویش|‌ این روزها که مدا‌م به سفر نکردن و مهمانی نرفتن و دورهم جمع نشدن تشویق و توصیه می‌شویم باید کم کم سراغ تفریحات تک نفره به دور از تجمع باشیم و کجا بهتر و امن‌تر از زیر آب. احتمالا هنوز ویروس کرونا که تمام کره زمین را درگیر خود کرده، نتوانسته به دنیای زیرآب نفوذ کند.

پس اگر بدانید در زیر آب چه خبر است و چه جاذبه و زیبایی‌هایی انتظارتان را می‌کشد حتما مشتاق می‌شوید به آن مکان‌ها سر بزنید. در این گزارش با اطلاعات و راهنمایی‌های تخصصی و تجربی محمدرضا نادری، مدرس بین‌المللی غواصی و مستندساز دنیای زیرآب، منتخبی از جاذبه‌های زیر آب‌های خلیج فارس را به شما معرفی می‌کنیم.

یکی از موهبت‌های طبیعی و زیبای جنوب ایران وجود خلیج نیلگون فارس است که زیبایی و جاذبه آن قدمتی دیرینه دارد. خلیج فارس دارای ۱۵ جزیره سکنه دار و تقریبا ۲۰ جزیره غیر مسکونی است که سالانه تعداد زیادی توریست و گردشگر را روانه آن منطقه می‌کند. جاذبه‌های بی‌شمار خلیج فارس که شامل سواحل صخره‌ای و شنی، آکواریوم‌های طبیعی، بازی‌ها و تفریحات آبی، مکان‌های تاریخی و دیگر موارد مثل بازار و پاساژگردی است معمولا ما را از توجه به زیبایی‌های زیر آب باز می‌دارد.

اما میل به شناخت دنیای زیر آب کم و بیش در همه ما وجود دارد آن هم وقتی مطلع شویم که آن زیر چه خبراست. محمدرضا نادری جاذبه‌های زیر آب را در سه بخش می‌گنجاند و می‌گوید:« بخش اول سایت‌های مرجانی است. جایی که مرجان‌ها به صورت متراکم در عمق و فاصله مناسب وجود دارند.

بخش دوم سایت‌های مصنوعی غواصی است که از سازه‌ها و تندیس‌های بتنی است که در عمق مناسب از ساحل با هماهنگی و کارشناسی شده غرق شده و به یک زیستگاه برای ماهی‌ها تبدیل شده است و بخش سوم مغروق‌هایی هستند که در عمق مناسب غرق شده‌اند. این کشتی‌ها بر اساس سانحه‌ای غرق شده و معمولا در عمق‌های حدود ۲۰تا۳۰ متر هستند و به یک سایت غواصی مغروق تبدیل شده‌اند.

*** از سایت زوبیچ تا کشتی رافائل
پیدا کردن این سایت‌ها کار سختی نیست چراکه بیشتر آنها روی نقشه مشخص شده‌اند یا موقعیت‌های مکانی آنها در دستگاه‌های جی پی اس ثبت شده. همچنین محدوده بعضی از سایت‌های غواصی از طریق بویه گذاری نیز مشخص شده است. اما برای همه افراد امکان رفتن به همه سایت‌ها وجود ندارد.

برخی سایت‌ها با عمق بیشتر و فاصله دورتر مختص غواصان دوره دیده است.هرچند که به جز غواصی امکان دیدن برخی از سایت‌های مرجانی توسط قایق‌های کف شیشه‌ای برای عموم وجود دارد. محمدرضا نادری به معرفی این سایت‌ها می‌پردازد و می‌گوید:« دو تا از معروف‌ترین سایت‌های مرجانی جزیره کیش زوبیچ و بیگ کورال است.

زوبیچ که توسط کارشناسانی خارجی که برای اولین بار به غواصان ایرانی آموزش می‌دادند با همفکری ایرانی‌ها نام‌گذاری شده و سایت بیگ کورال به معنای مرجان‌های بزرگ است که هر دو این سایت‌ها در عمق متوسط ۵ تا ۶ متر هستند و غواص‌های مبتدی هم می‌توانند از این سایت‌ها دیدن کنند. اما چندین سایت تخصصی با عمق و فاصله بیشتر برای غواصان مدرک‌دار وجود دارد.

از جمله سایت ژوراسیک پارک، سایت مغروق‌های الدرادو یا عبدالرحمان که دارای تندیس‌ها و مجسمه‌های مختلف است و سایت سازه‌های بتنی که در فواصل مشخص و معینی غرق شده‌اند در جزیره کیش هستند و در قشم سایت تخت جمشید در نزدیکی ساحل زیتون و سایت مرجانی نزدیک به جزیره لارک وجود دارد که مانند یک باغ مرجانی تنوع زیادی از مرجان‌ها را در خود جای داده است.

همچنین کشتی غرق شده داما در جزیره کیش و سوپر تانکر در قشم جزو کشتی‌های غرق شده‌ای هستند که در عمق مناسب معمولا حدود ۳۰ متر قرار دارند و کشتی رافائل در بوشهر که تایتانیک زمان خودش بوده و در زمان جنگ تحمیلی آسیب می‌بیند و غرق می‌شود به یکی از بزرگ‌ترین و زیباترین زیستگاه‌های ماهیان تبدیل شده است.»

*** غواصان آموزش دیده محیط‌بانان دریا هستند
غواصی تفریحی در ایران قدمت بالایی ندارد. تقریبا نزدیک به۳۰سال است که غواصی تفریحی برای مردم عادی ایجاد شده و در سال‌های اخیر هم اشتیاق مردم برای این کار بیشتر شده است. در این میان افزایش و حضور مدرسان غواصی که آموزش‌های تخصصی و بین‌المللی در این زمینه دیده‌اند هم اتفاق خوشایندی در زمینه گردشگری زیر آب است.

این افراد در واقع علاوه‌بر اینکه ما را با زیبایی‌های زیر آب آشنا می‌کنند، محیط‌بان دریا هم هستند. آنها به گردشگران زیر آب آموزش می‌دهند که به دریا نه چیزی باید اضافه شود و نه کم. به نوعی همچنین آنها با بازدید و سرکشی به سایت‌های مختلف از شکار و صید غیر قانونی هم ممانعت می کنند و همین امر موجب تراکم بیشتر گونه‌های مختلف آبزیان در دریا شده است.

محمدرضا نادری درباره چگونگی القای اطلاعات به مردم و جذب بیشتر گردشگر برای این جاذبه خدادادی کشورمان می‌گوید:« اطلاع‌رسانی درست و حمایت دولت می‌تواند در جذب توریست و گردشگر به این مناطق بسیار موثر باشد. باید با تهیه مستند، فیلم و عکس از این دنیای تا حدودی ناشناخته باعث علاقه‌مند شدن افراد به این جاذبه‌ها باشیم.

فضای مجازی در این سال‌ها کمک زیادی به تبادل و انتشار عکس‌ها و فیلم‌های دنیای زیرآب کرده و باید از این امکان تا حد توان استفاده کرد. من هم به نوبه خودم در همه این سال‌ها با تصاویر و مستندهایی که ساخته‌ام سعی کرده‌ام بخشی از زیبایی که دیده‌ام و لذتی که برده‌ام را با دیگران قسمت کنم تا به مرور تعداد علاقه‌مندان به دنیای زیر آب بیشتر شود.»

کدخبر: ۳۳۰۰۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر