کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۸۱۱۳
تاریخ خبر:

‌بیرانوند گران‌ترین بازیکن ایرانی تاریخ است؟

روزنامه هفت صبح | نکاتی جالب از فهرست لو رفته دریافتی فصل گذشته پرسپولیسی‌ها . لو رفتن مبالغ دریافتی بازیکنان پرسپولیس در آستانه دربی، جنجال بزرگی را ایجاد کرده است. اعدادی که در فهرست مبالغ دریافتی پرسپولیسی‌ها در فصل گذشته دیده می‌شود اعداد عجیب و غریبی است. البته منظور این نیست که دریافتی‌ها همگی نجومی و بالاتر از حد تصور است. بلکه در بعضی موارد هم دریافتی‌ها پایین‌تر از چیزی است که شایعات نشان می‌داد. چند نکته درباره لیست دریافتی پرسپولیسی‌ها را مرور می‌کنیم.

*** بیرانوند گران‌ترین بازیکن ایرانی لیگ برتر
مبلغ قرارداد علیرضا بیرانوند ۳٫۵ میلیارد تومان است؛ البته برای یک فصل! نگاهی به این جدول نشان می‌دهد ‌ او با اختلافی فاحش نسبت به همبازیانش، گران‌ترین بازیکن ایرانی پرسپولیس است. فاصله مبلغ قرارداد او با نفر دوم، بیش از دو برابر است! اما ماجرا فقط مبلغ بالای قرارداد او نیست؛ قرارداد او ۸۹۵ میلیون تومان هم آپشن دارد و به حدود ۴٫۴ میلیارد تومان می‌رسد‌ اما مبلغ دریافتی او از آپشن‌ها خیلی بیشتر از چیزی است که در قرارداد نوشته شده است.

او ۲٫۱۷۵ میلیارد تومان هم به عنوان آپشن از باشگاه پرسپولیس دریافت کرده که با احتساب مبلغ قراردادش، دریافتی او در یک فصل به حدود ۵٫۷۰۰ میلیارد تومان می‌رسد! یعنی ۱٫۳ میلیارد بیشتر از مبلغ قرارداد و آپشن‌ها! هنوز مشخص نیست دقیقا چرا چنین اتفاقی افتاده و بیرانوند چگونه دریافتی بیش از آنچه در قرارداد و آپشن‌ها آمده، داشته است. البته احتمالا ماجرا مربوط به پاداش بعضی از پیروزی‌های خاص و البته پاداش رسیدن به فینال لیگ قهرمانان است.

بیرانوند مدتی پیش قراردادش را با پرسپولیس تمدید کرد و شایعه شد که قرارداد او این بار با آپشن‌هایش به چیزی حدود ۸ میلیارد افزایش پیدا کرده است که با توجه به مبلغ قرارداد فصل گذشته و دریافتی‌هایش، خیلی هم غیرطبیعی نیست. او احتمالا با همان قرارداد فصل قبلش هم گران‌ترین بازیکن فوتبال ایران محسوب می‌شود.

*** سیدجلال حسینی؛ ارزان یا گران؟
مبلغ قرارداد کاپیتان پرسپولیس در فصل گذشته ۱٫۳ میلیارد بوده است که با آپشن‌های موجود در قرارداد به چیزی در حدود ۱٫۸۵۰ میلیارد تومان می‌رسد. در نگاه اول این مبلغ برای بازیکنی ۳۸ ساله شاید زیاد به نظر برسد اما با توجه به کارایی سیدجلال و آمادگی او که بسیار جوان‌تر از یک بازیکن ۳۸ ساله نشان می‌دهد، بیراه نیست اگر بگوییم مبلغ قرارداد او کمتر از چیزی است که باید باشد. به خصوص اگر قرارداد او را با بیرانوند مقایسه کنیم. این راه هم در نظر بگیریم که او برخلاف بیرانوند شش درصد از قراردادش را هنوز طلب دارد و البته از آپشن‌های قراردادش هم حدود ۳۰۰ میلیون تومان طلبکار است.

*** ترابی؛ دومین بازیکن گران تیم
مبلغ قرارداد فصل گذشته مهدی ترابی با پرسپولیس ۱٫۷ میلیارد تومان است. او بعد از بیرانوند دومین بازیکن گران این تیم است که البته قرارداد او حتی به اندازه نصف بیرانوند هم نیست‌ اما این را هم نباید فراموش کرد که او از نیم‌فصل دوم برای پرسپولیس بازی کرد و نیم‌فصل اول بازیکن سایپا بود‌ اما در همان مقطع هم گفته می‌شد حق و حقوقش را نه از سایپا بلکه از پرسپولیس دریافت می‌کند! نکته دیگر اینکه ترابی ۴۵۰ میلیون تومان هم بابت آپشن‌های قراردادش دریافتی داشته است و حالا هیچ طلبی بابت فصل گذشته ندارد.

*** کمال کامیابی‌نیا؛ پایین‌تر از شایعه‌ها
کمال ابتدای فصل گذشته قراردادش را با کلی اما و اگر و تاخیر تمدید کرد. گفته می‌شد او از ترکیه هم پیشنهادهایی دارد و به همین دلیل وقتی قراردادش تمدید شد شایعات زیادی به دنبال داشت. شنیده می‌شد او با مبلغی نزدیک به ۳٫۵ میلیارد حاضر به تمدید قراردادش شده اما در فهرست منتشر شده مبلغ قرارداد او ۱٫۶ میلیارد تومان است، یعنی ۱۰۰ میلیون کمتر از ترابی اما آپشن‌های قرارداد او نزدیک به ۹۰۰ میلیون تومان است که مبلغ قراردادش را به حدود ۲٫۵ میلیارد تومان می‌رساند. کمال تمام مبلغ قراردادش را گرفته اما از آپشن‌های قراردادش حدود ۵۵۰ میلیون تومان طلبکار است!

*** عالیشاه گران‌تر از سیدجلال!
یکی از جالب‌ترین نکات این فهرست این است که مبلغ قرارداد امید عالیشاه دقیقا برابر با سیدجلال است، یعنی ۱٫۳ میلیارد تومان اما آپشن‌های قرارداد او ۶۵۰ میلیون تومان است، یعنی ۱۰۰ میلیون بیشتر از سیدجلال! نکته اینکه برخلاف کاپیتان، عالیشاه مبلغ قراردادش را تمام و کمال دریافت کرده و از آپشن‌های قراردادش هم فقط ۹۲ میلیون تومان طلب دارد. این را هم فراموش نکنید که او برخلاف سیدجلال حسینی بازیکن فیکس و موثر تیم نبود!

*** شجاع؛ فقط یک میلیارد!
قرارداد شجاع خلیل‌زاده که یکی از بهترین بازیکنان فصل گذشته پرسپولیس بود فقط یک میلیارد تومان اعلام شده است. البته آپشن‌های قرارداد او هم ۵۰۰ میلیون تومان است که او تمام این مبالغ را دریافت کرده است. این در حالی است که گفته می‌شد او یکی از گران‌ترین بازیکنان پرسپولیس است که پیشنهادهای خارجی هم داشته و نگه داشتنش کار آسانی نبوده است. مقایسه کنید با دریافتی فصل گذشته عالیشاه که حدود ۱٫۸۵۰ میلیارد تومان بوده!

*** سروش؛ رفیعی یک میلیارد!
مبلغ قرارداد سروش رفیعی در فصل گذشته یک میلیارد تومان بوده و البته ۸۰۰ میلیون تومان هم با آپشن‌ها به قرارداد او اضافه شده است. او تمام این مبلغ را دریافت کرده و عجیب اینکه او فصل گذشته فقط در نیم‌فصل دوم برای پرسپولیس بازی کرد و البته در بسیاری از بازی‌ها هم نیمکت‌نشین بود. با این حساب به نظر می‌رسد سروش یکی از گران‌ترین بازیکنان فصل گذشته پرسپولیس بوده!

*** انصاری؛ ۱٫۴ میلیارد می‌ارزید؟
مبلغ دریافتی محمد انصاری ۱٫۴ میلیارد تومان بوده. او از ۶۸۰ میلیون آپشن قراردادش هم حدود ۲۰۰ میلیون دریافت کرده و مجموع دریافتی‌هایش به ۱٫۶ میلیارد تومان رسیده است. در واقع هم قرارداد او و هم آپشن‌هایش بیشتر از سیدجلال حسینی بوده! این در حالی است که او در مقطع زیادی از فصل مصدوم بود و زیاد بازی نکرد. شاید بالا بودن مبلغ قرارداد او برای منصرف کردنش از لژیونر شدن آن هم در زمان محرومیت پرسپولیس از خرید بازیکن بوده!

*** علی علیپور، بازنده بزرگ!
قرارداد فصل گذشته آقای گل پرسپولیسی‌ها، فقط یک میلیارد تومان بوده که همه این مبلغ را دریافت کرده است. او از ۳۵۰ میلیون آپشن قراردادش هم ۲۰۰ میلیون دریافتی داشته! با توجه به بازی‌های خوب او در فصل گذشته و تاثیرش در نتایج خوب پرسپولیس به نظر می‌رسد علیپور بازنده بزرگ قراردادهای پرسپولیسی‌هاست. البته عملکرد این فصل او خوب نبوده اما انتشار قرارداد او شاید باعث شود تا از میزان هجمه‌ها به او کم شود.

*** ربیع‌خواه؛ نزدیک به سیدجلال!
مبلغ دریافتی محسن ربیع‌خواه ۷۰۰ میلیون بوده است. او همین مقدار هم بابت آپشن‌هایش دریافتی داشته که مجموع دریافتی او را به ۱٫۴ میلیارد تومان می‌رساند؛ عددی نزدیک به دریافتی سیدجلال حسینی! این در حالی است که او مدت زیادی هم مصدوم بود و بازی نکرد. با این حال به نظر نمی‌رسد مبلغ دریافتی او خیلی بیشتر از استحقاقش باشد.

*** جوان‌های گران!
محمدامین اسدی و محمد احسان حسینی دو بازیکن جوان پرسپولیس هستند که هر کدام ۳۰۰ میلیون تومان به عنوان مبلغ قرارداد خود دریافتی داشته‌اند. این دو نفر نزدیک به ۳۰۰ میلیون تومان هم بابت آپشن‌های‌شان دریافتی داشته‌اند، یعنی در مجموع نزدیک به یک میلیارد! حالا سوال این است که آیا چنین مبالغی برای بازیکنان جوان و البته کم‌تاثیر، منطقی است؟ آن هم در حالی که دیگر باشگاه‎‌ها مثل استقلال برای چنین بازیکنانی کمتر از نصف این مبالغ را هزینه می‌کنند.

*** پاداش‌های آسیایی هم هست
نکته‌ بسیار جالب این ماجرا این است که بر اساس مصوبه هیات مدیره سابق پرسپولیس زمانی که این تیم به فینال لیگ قهرمانان آسیا رسید ۳۰ درصد از پاداش دو میلیون دلاری AFC در قالب پاداش آسیایی و خارج از قرارداد به حساب بازیکنان واریز شد. البته این بازیکنان طی فصل ۹۸-۹۷ مبالغی را هم به عنوان پاداش پیروزی دریافت کردند که اگر این مبالغ را با پاداش آسیایی جمع کنیم هر کدام از بازیکنان پرسپولیس ۴۹۵ میلیون تومان خارج از قرارداد دریافت کرده‌اند

کدخبر: ۳۰۸۱۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر