کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۶۹۰۹
تاریخ خبر:

نظرسنجی‌های انتخاباتی ‌آمریکا قابل اعتمادند؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | این روزها که تنور انتخابات ریاست جمهوری گرم‌تر از پیش و رقابت‌ هم جدی‌تر شده است، تمام موسسات و نهادهای رسانه‌ای و آماری در پی برگزاری نظرسنجی‌هایی درباره نتیجه انتخابات هستند. در دو ماه گذشته بایدن توانسته است تقریبا در تمامی نظرسنجی‌های عمومی و ایالتی از ترامپ پیش باشد و در ماه گذشته بایدن توانست در بسیاری از نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی اختلاف خود با ترامپ را دو رقمی کند، اتفاقی که البته هیچگاه برای هیلاری کلینتون در انتخابات گذشته رخ نداد. اما تا چه حد می‌توان به این آمار و نتایج نظرسنجی‌ها اعتماد کرد؟ و چگونه می‌توان مطمئن بود که بلایی که بر سر کلینتون آمد بر سر بایدن نخواهد آمد؟

هیلاری کلینتون در تمامی ماه‌های رقابت با دونالد ترامپ تا هفته منتهی به انتخابات، در تمامی نظرسنجی‌های ایالتی و عمومی از ترامپ پیش بود اما در هفته آخر ترامپ به تمام دموکرات‌ها نعل وارو زد و توانست همه جمهوری‌خواهان را در کنار خود علیه کلینتون و دموکرات‌ها متحد کند. اتفاقی که ممکن است دوباره تکرار شود و در روزهای آخر دوباره ترامپ نتیجه تمام نظرسنجی‌ها و انتخابات را به نفع خود تغییر دهد.

در روزهای گذشته هفته‌نامه اکونومیست در نظرسنجی‌های خود درباره پیش‌بینی نتیجه انتخابات از فناوری هوش مصنوعی بهره برده است که طبق ادعای اکونومیست نتیجه آن بسیار دقیق و خطای آن بسیار ناچیز است. اکونومیست با قطعیت می‌گوید کار ترامپ تمام است و او هیچ شانسی ندارد، هوش مصنوعی به کار گرفته شده در این نظرسنجی هم به این نتیجه رسیده که شانس پیروزی بایدن ۸۷ درصد و شانس پیروزی ترامپ تنها ۱۳ درصد است.

اما باید سه نکته بسیار مهم را در نظر داشت؛ نکته اول این‌که نباید آنچه را در انتخابات مقدماتی کنگره رخ داد دست کم گرفت. این انتخابات نشان داد رجوع جوانان و حامیان جنبش برنی سندرز تا چه حد می‌تواند در رای‌ آوردن یا رای نیاوردن یک نامزد موثر باشد. برای مثال خانواده کلینتون، نانسی پلوسی، میشل اوباما و دیگران از الیوت انگل پرسابقه در انتخابات نیویورک حمایت کردند اما درنهایت جمال بومن بی نام و نشان تنها با استفاده از برند برنی سندرز روانه مجلس شد.

پس بایدن باید حداقل معاونی انتخاب کند که متمایل به جنبش برنی سندرز و ترقی‌خواهان حزب باشد. در قدم دوم بایدن و حزب دموکرات باید امیدوار باشند پروژه‌های ترامپ برای متحد کردن دوباره سفیدپوستان جمهوری‌خواه شکست بخورد. برای مثال ترامپ در پی ملغی کردن اوباماکر است که در صورت تحقق ۲۸میلیون نفر بیمه خود را از دست خواهند داد اما این کار می‌تواند سفیدپوستان جمهوری‌خواه را در حمایت از او متحد کند.

نکته سوم توجه عمیق‌تر به شوخی ترامپ است که قبل‌تر گفته بود بایدن باید به گفتار درمانی برود تا شاید زبان باز کند و بتواند حرف بزند! این شوخی چندان هم بیراه نیست و نباید تاثیر مناظرات را دست کم گرفت. بی‌مبالاتی ترامپ و حملات سهمگینش به افراد را در کنار لکنت‌های بایدن و گاف‌های او بگذارید تا پیش از مناظرات نتیجه بگیریم که چه کسی پیروز این نبرد است. بنابراین نکات است که باید گفت بر خلاف نتایج نظرسنجی‌ها، هنوز نتیجه انتخابات مجهول است.

کدخبر: ۳۳۶۹۰۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر