کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۰۷۷
تاریخ خبر:

‌بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه یک‌ساله

روزنامه هفت صبح | شاخص بورس در سال میلادی ۲۰۲۱ بازدهی صفر درصدی از خود به جا گذاشت. به این معنا که شاخص در طول یک سال گذشته بعد از افت و خیز فراوانی که داشت نهایتا در همان رقم ابتدایی به کار خود پایان داد. رفتار شاخص کل در سه ماه اخیر هم مشابه یک سال بوده و در این سه ماه شاخص دائما در محدوده ۱٫۴میلیونی در نوسان بود. با اینکه رقم شاخص نسبت به سه ماه و یک سال گذشته تغییری نداشته.

اما بازدهی نمادهای مختلف متفاوت بوده و هر کسی ممکن است بازدهی متفاوتی از سبد سهامش گرفته باشد. شاخص در پایان هفته گذشته کار خود را روی رقم یک میلیون و ۳۹۷هزار واحد به پایان رساند. پارسال این موقع شاخص کل بورس تهران دقیقا روی همین رقم قرار داشت و بر این اساس صندوق‌هایی که اکنون بازدهی سالانه مثبت از خود به جا گذاشته‌اند، با وجود افت و خیز قابل توجه، عملکرد بهتری نسبت‌به شاخص کل دارند.

‌بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه یک‌ساله
اطلس، کاریس و آگاس در مدت یک سال گذشته بهترین عملکرد را در بین صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی ETF از خود نشان داده‌اند. با اینکه بازدهی شاخص کل در یک سال اخیر نزدیک صفر بوده، قیمت واحدهای اطلس ۱۳٫۳۷درصد، کاریس ۶٫۳درصد و آگاس ۴٫۲درصد افزایش داشته و این سه صندوق عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل داشته‌اند.

‌اطلس؛ بازدهی ۱۳٫۳۷درصدی
اطلس نماد صندوق سرمایه‌گذاری توسعه اندوخته آینده است که یکی از قدیمی‌ترین صندوق‌های بازار سرمایه به حساب می‌آید. مدیریت این صندوق بر عهده سبدگردان مفید است و اکنون ۷۳درصد دارایی‌هایش در قالب سهام سرمایه‌گذاری شده و ۱۴درصد به اوراق درآمد ثابت اختصاص پیدا کرده است. قیمت هر واحد اطلس در یک سال گذشته از ۲۱هزار و ۳۰۰تومان به حدود ۲۴هزار و ۵۵۰تومان رسیده است.

‌کاریس؛ بازدهی ۶٫۳درصدی
نماد کاریس مربوط به صندوق سرمایه‌گذاری سپهر کاریزما است. این صندوق با مدیریت شرکت سبدگردان کاریزما فعالیت می‌کند و در حال حاضر بخش عمده دارایی‌های خود را در قالب سهام نگهداری کرده. طوری که ۹۷درصد از دارایی‌های این صندوق در بازار سهام است و تنها سه درصد به سپرده بانکی و اوراق درآمد ثابت اختصاص دارد. قیمت هر واحد کاریس در یک سال گذشته از هزار و ۲۸۵تومان به هزار و ۳۴۵تومان رسیده است.

‌آگاس؛ بازدهی ۴٫۲درصدی
آگاس، نماد صندوق سرمایه‌گذاری هستی‌بخش آگاه به شرکت سبدگردان آگاه تعلق دارد. قیمت هر واحد آگاس در یک سال گذشته از حدود هفت هزار و ۴۲۰تومان به حدود هفت هزار و ۸۴۰تومان رسیده و بازدهی بهتر از شاخص کل داشته. صندوق سرمایه‌گذاری هستی بخش آگاه در حال حاضر ۸۸درصد دارایی خود را در قالب سهام نگه داشته و ۸٫۸درصد دارایی‌هایش اوراق درآمد ثابت هستند.

‌بهترین صندوق‌های سرمایه‌گذاری در بازه سه‌ماهه
شرایط سه ماه اخیر شاخص بورس تا حد زیادی مشابه بازه یک سال است. در هر دو بازه شاخص کل روی رقم یک میلیون و ۳۹۷هزار واحد قرار داشتند و اکنون بازدهی صفر درصدی برای شاخص کل در سه ماه اخیر به ثبت رسیده. در همین بازه زمانی برخی صندوق‌های سهامی عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل از خود نشان داده‌اند. بررسی‌ها نشان می‌دهد قیمت هر واحد صندوق سرمایه‌گذاری «شاخص ۳۰شرکت بزرگ فیروزه» با نماد فیروزه در سه ماه گذشته عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل از خود نشان داده است.

صندوق‌های سرمایه‌گذاری ثروت داریوش با نماد داریوش و زرین کوروش با نماد زرین، از جمله دیگر صندوق‌های سرمایه‌گذاری هستند که عملکرد بهتری نسبت به شاخص کل در سه ماه گذشته از خود نشان داده‌اند. موضوعی که نشان می‌دهد در کوتاه مدت این صندوق‌ها می‌توانند گزینه بهتری برای سرمایه‌گذاری باشند.

بررسی پرتفوی این دو صندوق نشان می‌دهد در حال حضر داریوش حدود ۷۰درصد دارایی خود را در قالب سهام نگه داشته و این یعنی موجودی سهام خود را به حداقل رسانده است. در طرف مقابل زرین اکثر غریب به اتفاق دارایی خود را سهام خریده و اکنون ۹۵٫۶درصد دارایی‌های این صندوق در قالب سهام شرکت‌های بورسی نگهداری می‌شود. حالا اینکه کدام استراتژی برای این روزها می‌تواند نتیجه بهتری داشته باشد، در ادامه مشخص خواهد شد.

کدخبر: ۴۳۴۰۷۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر