کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۴۰۰
تاریخ خبر:

‌بزرگترین و سرشناس‌ترین مربیان غایب لیگ بیست و یکم

روزنامه هفت صبح | روز پنجشنبه علیرضا منصوریان سرمربی صنعت‌نفت آبادان شد و روز جمعه هم فیروز کریمی دوباره سرمربی تراکتور شد و جای فراز کمالوند استعفا داده را گرفت. حالا هر ۱۶ تیم لیگ برتری سرمربیان خود را برای لیگ بیست و یکم انتخاب کرده‌اند‌ اما با مرور مربیان حاضر در لیگ بعدی، جای خالی چند مربی بزرگ، سرشناس یا جنجالی و پرحاشیه را حس می‌کنیم. ببینیم مهم‌ترین مربیان غایب لیگ بیست و یکم چه کسانی هستند.

جواد نکونام؛ زود برمی‌گردد
با وجود سابقه نه‌چندان زیاد، او کارنامه‌ای قابل اعتنا در لیگ برتر دارد. در کارنامه او، آوردن نساجی به لیگ برتر، گرفتن دو سهمیه لیگ قهرمانان آسیا برای فولاد، سومی با فولاد در لیگ نوزدهم و قهرمانی در جام حذفی دیده می‌شود. نکونام همین یک ماه پیش فولاد را با شکست دادن سپاهان و استقلال قهرمان جام حذفی کرد و به نظر می‌رسید برای فصل بعد هم همچنان روی نیمکت این تیم خواهد نشست اما اتفاقاتی که در این باشگاه رخ داد همه معادلات را به هم زد.

ابتدا سعید آذری از مدیرعاملی فولاد کناره‌گیری کرد و چند روز بعد جواد نکونام نتوانست با مدیران جدید به توافق برسد و با فولاد قطع همکاری کرد. البته بعید است دوران دوری او از لیگ برتر طولانی باشد. همین حالا گفته می‌شود اگر استقلال به الهلال ببازد، نکونام با تغییر مدیریت در استقلال، جایگزین مجیدی خواهد شد‌ اما حتی اگر این اتفاق رخ ندهد، نکونام احتمالا اولین گزینه تمام تیم‌های لیگ برتری برای جایگزینی به جای سرمربیان ناکام و ناموفق خواهد بود.

علی دایی: بزرگ‌ترین جای خالی
چند سالی هست که علی دایی در لیگ برتر و کلا در فوتبال ایران مربیگری نمی‌کند. هنوز مشخص نیست که این دوری اجباری است یا خودخواسته. گفته می‌شود مصاحبه جنجالی او در آخرین روزهای حضورش در سایپا باعث شده تا از مربیگری در فوتبال ایران دور شود و البته بعضی‌ها هم معتقدند ‌ این خودِ دایی است که ترجیح می‌دهد در این فضا کار نکند. با این حال دایی مدتی پیش به شکل جدی در آستانه هدایت تیم ملی ایران قرار داشت.

اما در نهایت این اسکوچیچ بود که روی نیمکت تیم ملی ایران نشست. با وجود دوری نسبتا طولانی مدت دایی از مربیگری، هنوز به غیبت او عادت نکرده‌ایم. جای خالی دایی در استادیوم‌ها، نشست‌های خبری و جلد روزنامه‌ها به شدت توی ذوق می‌زند‌ اما مهم‌ترین آسیب غیبت دایی از صحنه مربیگری، قطع شدن نوار استعدادیابی بی‌نظیر اوست. او کاشف بزرگ پدیده‌های جوان فوتبال ایران است و کمتر مربی دیگری هست که به اندازه او توان و تخصص این کار را داشته باشد.

محمود فکری؛ تاوان اتهام‌زنی
دو سال پرتلاطم و پرفراز و نشیب را در لیگ برتر سپری کرد. در نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم، هدایت نساجی را برعهده گرفت و موفق شد این تیم را از سقوط به لیگ یک نجات دهد. سپس به شکلی جنجالی سرمربی استقلال شد و با وجود نتایج نسبتا خوب، نتوانست رضایت و اعتماد مدیران و هواداران این باشگاه را جلب کند و پس از یک نیم‌فصل از استقلال هم رفت.

چند هفته‌ای بیکار بود اما در اواخر فصل روی نیمکت نفت مسجدسلیمان نشست و به سختی توانست مانع از سقوط این تیم به لیگ یک شود. او در استقلال و نفت حواشی مختلفی را تجربه کرد و در هر دو تیم بازیکنانی را به کم‌کاری و خیانت متهم کرد و پست اینستاگرامی‌اش بعد از باخت استقلال به فولاد در فینال جام حذفی، هواداران استقلال را به شدت عصبی کرد. در حالی که ابتدا گفته می‌شد در مسجدسلیمان خواهد ماند و فصل بعد هم سرمربی نفت خواهد بود اما ناگهان سیروس پورموسوی روی نیمکت این تیم نشست و فکری بدون تیم ماند.

فراز کمالوند؛ فصل پُر نشیبِ فراز!
بی‌شک یکی از جنجالی‌ترین مربیان دو سال اخیر فوتبال ایران است. فصل گذشته، شاهین شهرداری بوشهر را در بدترین شرایط رها کرد و به استقلال آمد تا مدیرفنی این تیم باشد. بعد از صعود استقلال از مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا، ناگهان استقلال را هم ترک کرد و هدایت سایپای بحران‌زده را برعهده گرفت. اما پس از چند نتیجه ضعیف و ناامیدی از بقای تیم در لیگ برتر، استعفا داد! تا پایان فصل بیکار بود .

اما یک روز بعد از پایان فصل، در اتفاقی عجیب جانشین فیروز کریمی در تراکتور شد که اتفاقا نتایج خوبی هم گرفته بود. کمالوند وعده قهرمانی در لیگ برتر را به هواداران تراکتور در طول دو سال آینده را داد اما اتفاقاتی که در چند روز اخیر رخ داد، مثل تصمیم زنوزی به واگذاری مالکیت باشگاه، نارضایتی هواداران از وضعیت تیم و درگیری با بازیکنی مثل اکبر ایمانی و افشاگری‎های او باعث شد تا در نهایت کمالوند از هدایت این تیم کناره بگیرد. او هم در لیگ بیست و یکم غایب خواهد بود، لااقل در هفته‌های ابتدایی!

سیدمهدی رحمتی؛ قربانی تغییر مالکیت
در لیگ بیستم سرمربی شهرخودرو بود. با اینکه تیم مشهدی ستاره‌های زیادی را از دست داده بود اما رحمتی کم‌تجربه، توانست این تیم را حفظ کند و در نیم‌فصل دوم هم نتایج فوق‌العاده‌ای بگیرد. تا جایی که در مقطعی حتی شانس کسب سهمیه آسیا را هم داشت. شهرخودرو در نهایت با مهدی رحمتی در رده نهم لیگ بیستم ایستاد. بعد از پایان فصل، شایعات زیادی درباره او منتشر شد، ازجمله اینکه او مدنظر مدیران استقلال هم هست، یا می‌خواهد دوباره به میادین برگردد و بازی کند.

اما در نهایت قرار شد با شهرخودرو ادامه بدهد که ناگهان تغییرات در رده مدیریتی و مالکیت باشگاه به وجود آمد و اختلافات ناشی از این تغییرات باعث شد تا کار رحمتی و پدیده به پایان برسد. البته هواداران به شدت از عملکرد او راضی بودند اما مالک جدید به خاطر مصاحبه‌های انتقادی و افشاگرانه تصمیم گرفت رضا مهاجری را جانشین رحمتی کند تا این مربی جوان، پس از فقط یک فصل کار و البته کسب نتایج خوب، فعلا بیرون از گود بماند.

کدخبر: ۴۱۳۴۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر