کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۶۶۱
تاریخ خبر:

‌انتصابات بایدن، نشان از بازگشت به برجام دارد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | دونالد ترامپ در پیامی توئیتری نوشت: من در راستای منافع ملی، به اداره خدمات عمومی آمریکا دستور دادم روند انتقال قدرت را آغاز کند. تعداد بسیاری از کارشناسان و سیاستمداران این پیام را به عنوان پذیرش شکست از جانب ترامپ انگاشتند. در همین زمان بایدن اعضای تیم سیاست خارجه و امنیت ملی خود را معرفی کرد.

آنتونی بلیکن، معاون سابق وزیر امور خارجه آمریکا در دولت باراک اوباما به عنوان وزیر خارجه کابینه بایدن برگزیده شد. الخاندرو مایورکاس، معاون سابق دبیر امنیت ملی به عنوان دبیر امنیت ملی دولت بایدن انتخاب شد و آوریل هاینس، معاون اسبق سازمان سیا به عنوان مدیر جدید این سازمان اطلاعاتی منصوب شد و اولین زنی خواهد بود که سازمان اطلاعات آمریکا را رهبری خواهد کرد.

بایدن یک زن دیگر، لیندا توماس را به عنوان سفیر این کشور به سازمان ملل فرستاد تا پنجمین زنی باشد که به طور پیاپی به این مقام منصوب می‌شود. در نهایت او جیک سولیوان که مشاور قدیمی خود و اوباما بود را به عنوان مشاور امنیت ملی دولت خود برگزید. همچنین آخرین مقام قطعی دولت بایدن به وزیر امور خارجه اوباما یعنی جان کری رسید.

جان کری در توئیتی نوشت: آمریکا به زودی دولتی خواهد داشت که با بحران اقلیمی و مسئله آب و هوا به عنوان یک تهدید جدی ملی و بین‌المللی برخورد خواهد کرد. از اینکه برای حل این بحران به عنوان نماینده ویژه رئیس‌جمهور برگزیده شده‌ام احساس غرور می‌کنم.

با توجه به شخصیت و رویکرد افرادی که سکاندار تیم سیاست خارجه و امنیت ملی دولت بایدن شده‌اند می‌توان حدس زد رویکرد دولت او بازگشت به معاهدات بین‌المللی و ترمیم چهره مخدوش شده آمریکا در دوران ترامپ خواهد بود. باراک اوباما در مصاحبه‌ای که روز گذشته با واشنگتن پست انجام داد، بیان کرد: خروج از توافقات بین‌المللی نظیر برجام، پیمان اقلیمی پاریس و … دلیلی برای کاهش اعتماد متحدان‌مان نسبت به ماست و ثبات قدرت ما در جهان را متزلزل کرده است.

ما باید به این معاهدات از جمله توافق هسته‌ای با ایران و معاهده پاریس بازگردیم. در ظاهر امر عزم جزم دولت جدید برای بازگشت به برجام و میز مذاکره، هراس هولناکی را به جان دشمنان و مخالفان منطقه‌ای ایران انداخته است. نماینده عربستان سعودی در سازمان ملل خطاب به بایدن گفته است که به برجام بازنگردد و به یک توافق جدید با ایران که شامل مسائل بیشتری از برنامه هسته‌ای است برسد.

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز در پیامی خطاب به بایدن گفته است که ما(آمریکا و اسرائیل) نباید به برجام بازگردیم و در عوض باید فشار حداکثری را بر ایران مضاعف کنیم تا اطمینان حاصل کنیم که ایران از دستیابی به سلاح هسته‌ای دور و دورتر خواهد شد. در رسانه‌های غیر رسمی هم خبری مبنی بر سفر محرمانه نتانیاهو به ریاض و ملاقات با مقامات سلطنتی مبنی بر برقراری پیمان دوستی و مودت بین دو کشور تا پایان عمر دولت ترامپ منتشر شده است.

بلینکن همواره از برجام دفاع کرده و آن را یک دستاورد مهم خوانده است که اجرای تمام تعهدات توسط کشورهای عضو به متن توافق برجام می‌تواند عمر و کارکرد این دستاورد مهم را افزایش دهد. بلینکن عنوان کرده است که به‌رغم تلاش‌های ترامپ و دولتمردان او در ایجاد دست‌انداز برای بازگشت به برجام، ما می‌توانیم خیلی سریع به تعهدات برجامی بازگردیم و پس از بازگشت به برجام بر سر مسائل ‌منطقه‌ای ایران نیز به توافق جدیدی دست پیدا کنیم.

در سخنانی منصوب به جک سالیوان نیز که رابط برقراری تماس تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما بود و علاقه وافری به برقراری روابط دیپلماتیک دو کشور دارد گفته شده است که دولت بایدن مصمم است تمام مسائل دیپلماتیک از جمله بازگشت به برجام را در عمر باقی‌مانده از دولت حسن روحانی در ایران به سرانجام برساند.

در ادامه حتی ممکن است جان کری که نماینده ویژه رئیس‌جمهور در بازگشت به معاهده اقلیمی پاریس است در حکمی جدید نماینده رئیس جمهور در بازگشت به توافق برجام شود و دوباره شاهد ملاقات جواد ظریف و جان کری در پیاده‌روهایی باشیم که حتما دلخواه مخالفان داخلی و خارجی برجام نیست.

کدخبر: ۳۶۰۶۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر