کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۴۲۵۳
تاریخ خبر:

‌استارت «وی‌ او‌ دی» اختصاصی تلویزیون‌ با سرزمین کهن

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | از مدت‌ها پیش زمزمه‌هایی به گوش می‌رسید که صدا و سیما تصمیم دارد یک پلتفرم اختصاصی تاسیس کند. حالا بر اساس شنیده‌های هفت صبح، ماجرا جدی‌تر شده است و عزم تلویزیون جزم‌تر از قبل. این که صدا و سیما با در اختیار داشتن بیش از بیست شبکه، به وی او دی نیاز دارد یا نه، مبنای گزارش امروز نیست. طبعا لازم است خبر به شکل رسمی منتشر و دلایل تصمیم شرح داده شود تا بتوان مسئله را تحلیل کرد. عجالتا همین قدر می‌دانیم که سودای وی‌او‌دی در سر مدیران صدا‌و‌سیما هست.

‌شانس تلوبیون
درباره این‌که صدا و سیما برای راه‌اندازی وی‌او‌دی‌ها چه تصمیمی دارد، چند گزاره شنیده می‌شود. پرتکرار‌ترین شایعه این است که تلوبیون گزینه اصلی برای تبدیل به وی‌او‌دی اختصاصی صدا و سیما است. با این حال ایده راه‌اندازی یک پلتفرم با نامی دیگر هم شنیده می‌شود. سایت و اپلیکیشن تلوبیون ابزاری برای آرشیو برنامه‌های تلویزیون محسوب می‌شود. با این حال در یک سال اخیر چند محصول اختصاصی تولید و پخش کرده است. این اتفاق در بازه انتخابات رقم خورد که شاهد برنامه‌هایی با فضای بازتر از برنامه‌های تلویزیونی بودیم. آیا چنین برنامه‌هایی قلق گیری تلویزیون برای تبدیل تلوبیون به وی‌او‌دی است؟

استارت با سرزمین کهن
بر اساس شنیده‌ها‌، تصمیم مدیران این است تا وی او دی اختصاصی صدا و سیما با انتشار سریال سرزمین کهن (سرزمین مادری) کلید بخورد. با این شیوه هم سریال کمال تبریزی از بلاتکلیفی رها می‌شود و هم وی‌او‌دی جدید، با قدرت وارد رقابت خواهد شد. ضمن آن که دیگر سریال‌هایی که تلویزیون در شرایط معمول، توان پخش آن‌ها را ندارد، سر از وی او دی در می‌آورند. کما این که در دوران انتخابات، برنامه محمد دلاوری میزبان چهره‌هایی بود که در تلویزیون اجازه حضور نداشتند.

می‌آید؛ نمی‌آید؟
شورای مجازی صدا و سیما در دوران ریاست علی عسکری، طرح راه‌اندازی وی‌او‌دی را مطرح کرد. حالا شنیده می‌شود تیم جدید دنبال اجرایی کردن ایده هستند. این یعنی در اصل تاسیس پلتفرم شائبه‌ای وجود ندارد منتها مثل هر «شنیده» دیگر چه بسا دیر یا زود شاهد تکذیبیه باشیم. خاصه آن که صحبت از تلوبیون و سرزمین کهن هم شده و حساسیت دوچندان است! با این حال همین قدر اطمینان داشته باشید که چنین سودایی در سر مدیران هست. این که وی‌او‌دی بیاید یا نه و این‌که کی راه‌اندازی شود، مسئله‌ای دیگر است.

پیگیری هفت صبح
برای اطلاع از اصالت خبر، به منابع موثق اعتماد کرده‌ایم. با این حال با کمال تبریزی تماس گرفتیم تا مسئله رفع توقیف سرزمین کهن به کمک وی‌او‌دی را پی‌گیری کنیم. پاسخگو نبود و پیامک فرستادیم. با این حال ترجیح کمال تبریزی سکوت است.

نجات سریال جنجالی
پیوند خوردن نام وی‌او‌دی صدا و سیما با سرزمین کهن، ماجرای عجیب این سریال تکراری را یادآور می‌شود. هشت سال پیش سریال سرزمین کهن بعد از چند قسمت متوقف شد. در ادامه با اعمال تغییرات قرار بود به اسم سرزمین مادری روی آنتن برود. این اتفاق رخ نداد و حالا یک سریال مهم، بلاتکلیف رها شده است. کمال تبریزی سریال سرزمین کهن را با حضور بازیگران مطرح ساخت. آن چه دیدیم خبر از یک سریال همراهی برانگیز می‌داد و می‌توانست برای مدت‌ها مخاطبان را سرگرم کند.

سرزمین کهن مورد اعتراض بختیاری‌ها قرار گرفت اما دو سال پیش محمود کرم‌پور پژوهشگر تاریخ بختیاری و از معترضان اصلی در برنامه سلام صبح بخیر حاضر شد و حرف‌هایی زد که حکم گره‌گشایی برای مشکل سریال را داشت. او گفت:«شنیده‌ام این سریال از اواسطش خیلی از بختیاری‌ها تعریف و تمجید می‌کند.»حالا فقط می‌توان ابراز امیدواری کرد گره سریال سرزمین کهن با راه اندازی وی‌او‌دی اختصاصی تلویزیون باز شود.

در این مدت مسئولان صدا و سیما درباره سریال صحبتی در رسانه‌ها نکرده‌اند. تبریزی سال پیش گفته بود:«واقعیت امر این است که ما به عنوان سازندگان این اثر آن را رها کرده‌ایم و دیگر اهمیت پخش شدن یا نشدن آن برای ما از دست رفته است. اینکه تلویزیون هیچ تلاشی برای نمایش این سریال نمی‌کند برای ما هم روشن نیست! فیلمنامه این سریال توسط شخص اول مملکت مطالعه شده و در یک جلسه حضوری از سوی ایشان مورد تقدیر هم قرار گرفته است.»

کدخبر: ۴۲۴۲۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر