کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۲۷۳۷
تاریخ خبر:

اعتراف تکان‌دهنده؛ از دایی و کریمی تا مطهری و حیدری

روزنامه هفت صبح | اعتراف علی دایی به علاقه‌اش به استقلال یک بار دیگر او را در صدر اخبار رسانه‌های ورزشی ایران قرار داد. او در جدیدترین مصاحبه‌اش به صراحت اعلام کرده ‌ از میان پنج برادر، فقط برادر بزرگ‌تر پرسپولیسی بوده و چهار برادر دیگر همگی طرفدار استقلال بوده‌اند. این ادعا یک بمب خبری بزرگ بود و از لحظه انتشار مصاحبه واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی برانگیخته است. به هر حال دایی که بازیکن و سرمربی پرسپولیس بوده، بزرگ‌ترین فوتبالیست تاریخ ایران است و علاقه او به استقلال اتفاق و اعتراف کوچکی نیست. به بهانه اعتراف دایی، مهم‌ترین فوتبالیست‌هایی را که چنین ماجراهایی را از سر گذرانده‌اند، مرور می‌کنیم.

*** علی دایی: علی دایی که البته محبوبیت فوق‌‌العاده‌ای هم در میان پرسپولیسی‌ها ندارد، در آخرین مصاحبه از گرایشش به استقلال در دوران کودکی گفته است. او گفته ‌: «در خانواده ما که پنج برادر هستیم، تنها داداش بزرگ من پرسپولیسی بود و ما چهار برادر دیگر استقلالی بودیم‌ اما از زمانی که فوتبال را در تهران به صورت جدی بازی کردم، پرسپولیس و استقلال برایم تفاوت چندانی نداشتند.

‌ اما از زمانی که لباس پرسپولیس را بر تن کردم، یک پرسپولیسی شدم و افتخار می‌کنم که طرفدار این تیم هستم‌ اما اینکه من در حال حاضر استقلالی هستم، به هیچ عنوان صحت ندارد. من تا زمانی‌که وارد دانشگاه شدم، یک استقلالی بودم ولی بعد از اینکه فوتبال را به شکل جدی دنبال کردم، سرخابی‌ها برایم تفاوت چندانی نداشتند اما پس از عضویت در پرسپولیس، یک پرسپولیسی محسوب می‌شوم و این تیم را خیلی دوست دارم و نتایج آن را دنبال می‌کنم.»

مشخص نیست دایی چرا در چنین مقطعی به علاقه‌اش به استقلال اعتراف کرده اما این اعتراف می‌تواند خاطرات زیادی را از او در ذهن هواداران پرسپولیس زنده کند. او به عنوان مربی تیم‌های مختلف بارها مقابل پرسپولیس قرار گرفته و واکنش‌هایش روی نیمکت و کنار زمین هواداران پرسپولیس را آزرده خاطر کرده است.

شادی‌هایش در بازی ۴بر۳ پرسپولیس و راه‌آهن، صحبت‌هایش بعد از بازی پرسپولیس و صبا پس از درگذشت هادی نوروزی و درگیری‌هایش با نیمکت‌نشینان پرسپولیس در تیم سایپا چیزهایی است که هیچ وقت از ذهن هواداران این تیم پاک نخواهد شد و حتی حالا می‌تواند باعث شود تا آنها، علاقه قلبی دایی به استقلال را عامل همه این اتفاقات و واکنش‌ها بدانند. یادمان نرود که دایی فوتبالش را هم از تیم استقلال اردبیل آغاز کرده است.

*** علی کریمی: اسطوره پرسپولیسی‌ها که محبوب‌ترین چهره یکی، دو دهه اخیر این تیم است، با استقلال قرارداد داخلی هم بسته بود. کامران منزوی نفر دوم باشگاه استقلال در آن مقطع می‌گوید: «من مسئول جذب ستاره بودم. در سال ۷۶ مجاهد خذیراوی، داریوش یزدانی و علی کریمی را دیدم و با آنها قرارداد داخلی بستم.

چند شب بعد، دیدار سالنی بین استقلال و فتح در فینال برگزار شد که کریمی برای فتح بازی می‌کرد و با هنرنمایی او، تیم ما باخت. هواداران استقلال هم متاسفانه اقدام به ایجاد سر و صدا و دعوا و دادن شعار و توهین کردند.» کریمی هم که با استقلال قرارداد داخلی سه ساله امضا کرده بود، فردای بازی فینال جام رمضان، با تماس صادق درودگر با امیر عابدینی، کریمی راهی باشگاه پرسپولیس می‌شود و به این تیم می‌پیوندد و تبدیل به اسطوره این باشگاه می‌شود.

درودگر در این باره گفته: یک آقایی به نام رضایی بخشدار مشکین‌شهر کرج که پرسپولیسی دوآتشه بود با من تماس گرفت و گفت یک بازیکن جوان به اسم علی کریمی می‌خواهد به استقلال برود اما من می‌خواهم او را به پرسپولیس بیاورم. می‌توانی کمک کنی؟» من هم از او خواستم به منزل ما بیاید. فردای همان روز، کریمی و آقای رضایی به منزل ما آمدند.

با عابدینی تماس گرفتم و ماجرا را گفتم که عابدینی به خاطر شناختی که از من داشت، فورا از اعضای هیأت‌مدیره وقت پرسپولیس خواست به خانه من بیایند. همان جا کار را تمام کردیم و قراردادش را بستیم.» البته کریمی هرگز نگفت که قبل از قرارداد داخلی با استقلال طرفدار کدام تیم بوده اما اگر آن بازی تاریخی فینال جام رمضان نبود و هواداران استقلال علیه کریمی شعار نمی‌دانند، شاید او امروز اسطوره استقلال بود.

*** خسرو حیدری: مدافع راست محبوب استقلال بیش از یک دهه در این تیم بازی کرد و با پیراهن همین تیم هم از فوتبال خداحافظی کرد. او در مقطعی به همراه امیر قلعه‌نویی به سپاهان هم رفت اما یک سال بعد دوباره به استقلال برگشت. با این حال، حیدری فوتبال حرفه‌ای خود در رده‌های پایه را از تیم رقیب آغاز کرد و تصاویر او با پیراهن تیم جوانان پرسپولیس در فضای مجازی موجود است.

او در تیم جوانان پرسپولیس بازی کرد و بلافاصله یک سال بعد به جوانان استقلال پیوست و در این تیم ماندگار و تبدیل به یکی از بهترین مدافعان راست تاریخ این باشگاه هم شد. معلوم نیست دلیل جدایی او از باشگاه پرسپولیس چه بود اما اگر در این تیم می‌ماند، می‌توانست ضعف تاریخی پرسپولیس در این پست را برای سال‌های سال برطرف کند که این اتفاق نیفتاد.

*** ارسلان مطهری: گیتارزن استقلالی‌ها که سال‌ها بود به شکل کاملا واضح از عشق و علاقه‌اش به این تیم می‌گفت، سابقه حضور در تمرینات پرسپولیس و تست دادن در این باشگاه را هم دارد. او در زمانی که با تیم مقاومت آقای گل رده سنی امیدها شده بود مدتی در تمرینات پرسپولیس شرکت کرد اما ظاهرا نتوانسته بود نظر مثبت دایی را جلب کند و سرانجام راهی نفت تهران شده بود.

او بعد از چند سال بالاخره به آرزویش رسید و فصل گذشته به استقلال پیوست و یک بار هم با به کار بردن کلمه پیروزی به جای پرسپولیس، جنجال‌آفرین شد و درست در همان روزها بود که عکس او از دوران حضورش در تمرینات پرسپولیس در کنار محمد عباس‎‌‌زاده بازنشر شد. احتمالا او هم از کودکی پرسپولیس بود اما قبول نشدنش در تست این تیم، باعث شد تا تغییر رنگ بدهد و استقلالی شود.

*** مهدی شیری: مدافع راست فعلی پرسپولیس، سابقه قهرمانی با استقلال در لیگ برتر را هم در کارنامه دارد. تصاویر او در جشن قهرمانی استقلال در لیگ دوازدهم موجود است اما خود او در این باره گفته: «من هیچ زمانی در هیچ رده‌ پایه‌ای در استقلال بازی نکردم اما در سال ۹۰ رفتم تا فقط آمادگی خودم را حفظ کنم.

من برای استقلال و هوادارانش احترام زیادی قائلم اما استقلالی نیستم.» البته تصاویر حضور او در جشن قهرمانی استقلال نشان می‌دهد ‌ نامش در فهرست بازیکنان تیم قرار داشته اما به هر دلیلی به او بازی نرسیده و ‌ قطعا فقط برای حفظ آمادگی بدنی به استقلال نرفته و نیازی به حضور در جشن و عکس انداختن با کاپ قهرمانی هم نداشته است. او هم احتمالا به دلیل بازی نکردن در استقلال، علاقه‌اش به این تیم را تکذیب کرده است.

کدخبر: ۳۸۲۷۳۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر