کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۰۵۰۷
تاریخ خبر:

۴۰‌خواننده قطعه «منو بشناس» چه کسانی هستند؟

روزنامه هفت صبح، بهنام مظاهری | این هفته خبری در مورد همکاری ۴۰ خواننده پاپ در قطعه‌ای به نام «منو بشناس»پخش شد که در نوع خود جالب بود. البته این کار در روزهای آتی منتشر می‌شود و هنوز کسی نمی‌داند قرار است از این قطعه چه بشنویم. تا آنجایی که می‌دانیم، ترانه آن را احمد امیرخلیلی گفته، آهنگسازش فرزاد فرزین و تنظیم‌کننده این کار هم بهروز صفاریان است.

بعد از کار we are the world مایکل جکسون که با همراهی ۴۵ خواننده خوانده شد، این جزو معدود کارهایی است که قرار است با این حجم خواننده اجرا شود. مشکل فقط اینجاست که ما هربار می‌شماریم، بیشتر از ۲۰ تا خواننده پاپ نداریم که الان در مارکت فعال باشند. مگر اینکه سراغ همه بروند که در آن صورت مشکل بعدی این است که چطور به همه نوبت می‌دهند؟ هر کس قرار است چقدر بخواند؟ آیا از کاکوبندی‌ها به عنوان ساز استفاده می‌کنند؟

یا مثلا گروه سون که در آهنگ‌های خودشان هم به هرکس یک بیت می‌رسد چطور قرار است این آهنگ را بین خودشان تقسیم کنند؟ من فکر می‌کنم اگر قرار باشد سالار هم باشد، در استودیو را از پشت قفل می‌کند و همه آهنگ را خودش تکی می‌خواند. قسمت مهراد جم که فرار کرد خالی می‌ماند؟ از محسن یگانه به‌خاطر تحریرهای کشدارش به عنوان ویولن استفاده می‌کنند یا مثلا صدای چاوشی به عنوان آمبیانس محیطی استفاده می‌شود؟

همانطور که می‌دانید، مسعود جهانی الان بار ۸۰ درصد مارکت را به دوش می‌کشد، او اگر در این آهنگ نقشی نداشته باشد، غصه‌اش می‌گیرد. نگران صدای مازیار فلاحی هم هستم که مطمئنا بین آن‌همه صدا گم می‌شود از بس یواش می‌خواند. اینکه آیا بهنام بانی به اندازه کافی فضا برای پریدن در این قطعه دارد یا نه هم جای تردید دارد. خلاصه اینکه باید منتظر بود و دید این قطعه ۴۰ نفره چطور قرار است ما را شوکه کند.

رحیم شهریاری، خواننده آذری‌زبانی که احتمالا اگر تا امروز آهنگ‌هایش را هم گوش نکرده باشید حتما نامش به گوشتان خورده. او به تازگی خبر از رایزنی‌هایش با گینس برای ثبت رکورد جدیدی در حوزه موسیقی داده. شهریاری با همت عجیب‌وغریبی در دوران کرونا برای چهار ماه ۱۲۰ اجرای لایو در اینستاگرامش داشته و بینندگانش هم از مرز ۵ میلیون نفر گذشته.

کاری ارزشمند که حتی اگر در کتاب رکوردها هم ثبت نشود، در دل ما ثبت می‌شود. کسی که در روزهای حوصله‌سربر قرنطینه، ۱۲۰ بار دوربین موبایلش را به سمت خودش می‌گیرد و برای مردمش می‌خواند، قطعا کار بزرگی کرده. احتمالا زمانی که ما حواسمان به حواشی و لایوهای خواننده‌های پاپمان در ترکیه بوده، یک نفر در دل ایران برایمان آواز زیبای آذری می‌خوانده.

چندبار در همین صفحه اشاره کرده بودم که از زمان کرونا حجم آهنگ‌های منتشرشده به‌شدت افت کرده و مارکت از موزیک جدید خالی است. این روزها صفحه سایت‌ها را که باز می‌کنید، هیچ تصویر آشنایی در اسلایدر آنها نمی‌بینید. اکثر خواننده‌ها تازه‌کار هستند و سطح کیفی آهنگ‌هایشان اگر خوب هم باشد، باز هم نمونه دست‌چندمی از همین خواننده‌های نام‌آشناست. باور کنید دل آدم برای حمید هیراد هم در این وضعیت تنگ می‌شود.

این هفته وضعیت از همه هفته‌های گذشته بدتر است. فقط سالار خواننده‌ای ‌است که ریتم هر یکی، دو هفته را نگه داشته. در همین صفحه بارها با حضور همیشگی سالار عقیلی در مارکت شوخی کردیم، اما این را هم بگوییم که تلاش این خواننده و ارزشی که برای کارش قائل است ستودنی است. او در ماه‌های کرونایی اکتیوترین خواننده بوده و ریتمش با زمان قبل از کرونا هیچ تفاوتی نداشته و مثل یک ماشین تولید محصولاتش با قدرت هر هفته روی سایت‌های دانلود قرار می‌گیرد.

اینکه در این ایام خواننده‌ها کنسرت نمی‌گذارند و سود سرمایه‌ها برای عوامل برنمی‌گردد قبول. طبیعی است که تولید هم در این شرایط دستخوش تغییر شود. اما بخل تا این حد را نمی‌توانم متوجه شوم. اکثر خواننده‌ها معمولا حداقل ۵ تا حتی ۱۰۰ آهنگ آماده پخش در هاردهایشان ذخیره دارند و شاید بتوانند اندکی از کارهای ذخیره‌شده و حتی قدیمی را منتشر کنند. صرفا از این جهت که مارکت خالی نماند و مخاطبان در قرنطینه‌شان اندکی خوشحالی داشته باشند.

کدخبر: ۳۶۰۵۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر