کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۸۲۲۵
تاریخ خبر:

۳۰‌کالای اشباع شده بازار؛ از چیپس تا‌ قیر ‌‌و...

روزنامه هفت صبح | هرسال بخشی از اعتبارات بانک‌ها در قالب وام و تسهیلات به بخش تولید اختصاص دارد. این وسط سهم توسعه خطوط تولید یا راه‌اندازی خط تولید جدید خیلی بزرگ است. همین چندوقت پیش بانک مرکزی اعلام کرد که در سال گذشته نزدیک به ۷هزار میلیارد تومان تسهیلات برای راه‌اندازی خطوط تولید جدید اختصاص داده است.

اما اینطور که نامه تازه وزارت صمت به بانک مرکزی می‌گوید این وام به تمام تولیدکننده‌ها داده نمی‌شود و درواقع پرداخت آن از حساب‌وکتاب خاصی پیروی می‌کند. دیروز خبر آمد که سعید زرندی، معاون طرح و برنامه وزیر صمت در نامه‌ای به کمیجانی، قائم‌مقام بانک مرکزی از او درخواست کرد که نظام بانکی اعطای وام را از صنایعی که درحال‌حاضر در کشور ظرفیت‌های اشباع دارند و نیازی به ایجاد ظرفیت‌های جدید در آنها نیست، به سمت صنایعی که دارای اولویت سرمایه‌گذاری هستند، معطوف کند.

البته در این نامه تاکید شده: پرداخت تسهیلات به طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت فیزیکی مناسب که قبلا در ارکان اعتباری بانک‌های عامل مصوب شده و پرونده تسهیلاتی آنها در دست اقدام است، همچنین طرح توسعه واحدهای فعالی که از متوسط تولید و صادرات مطلوبی برخوردار بوده‌اند، همچنان مورد درخواست است.

تا اینجا ماجرا صرفا یک توصیه اقتصادی به نظر می‌رسد و نامه از جایی جالب می‌شود که به صنایعی که انگار دیگر توسعه تولیدشان در کشور نیاز نیست اشاره می‌شود. در این نامه اسامی ۳۰ رشته فعالیت به‌عنوان رشته فعالیت‌های اشباع و دارای ریسک سرمایه‌گذاری بالا و ۱۳۷۴ محصول این رشته فعالیت‌ها درج شده.

در این نامه که هفتم آبان‌ماه ارسال شده، همه‌جور جنسی دیده می‌شود؛ از چیپس گرفته تا کاشی و قیر و شوینده‌ها. فهرست آنقدر پروپیمان است و دامنه وسیعی از محصولات را شامل می‌شود که دقیقا معلوم نیست از این به بعد تسهیلات توسعه خطوط تولید و راه‌اندازی ظرفیت جدید تولیدی برای چه محصولاتی قرار است اختصاص پیدا کند.

جالب اینکه در فهرست وزارت صمت صنایعی دیده می‌شوند که اخیرا افزایش تولیدشان و خودکفایی در آنها با اتکا به وام‌هایی مثل وام صندوق توسعه خبری شده بود مثل شمش فولاد که گفته شد ۱٫۲میلیون تن افزایش تولید داشته، بعضی‌ها می‌گویند نامه وزارت صمت به این دلیل فرستاده شده که منابع بانک مرکزی برای دادن وام‌های تولیدی شروع به سرازیر شدن به واحدهای تولیدی و اقتصادی شود که از کرونا آسیب دیده‌اند.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۵۸۲۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر