کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۱۹۶۳
تاریخ خبر:

۱‌۰ مورد از ضرر سنگین جانی و مالی قطع برق

روزنامه هفت صبح| برق شوخی شوخی قطع می‌شود،آدم‌ها جدی جدی توی آسانسور می‌مانند،بازنده می‌شوند، اکسیژنشان قطع می‌شود یا توی چرخ و فلک گیر می‌کنند.از روز شنبه قطع برق، دامن افراد زیادی را گرفت و آسیب‌ها و هزینه‌های مختلفی به دنبال داشت. تقریبا کسب و کاری نبوده که از این موضوع آسیب نبیند و شاکی نباشد اما برای برخی از کارها، قطع برق با جان آدم‌ها بازی کرد. ۱۰مورد از این اتفاق‌ها را اینجا مرور می‌کنیم.

* یک: قطع دستگاه‌های اکسیژن
بیماران مبتلا به کرونای زیادی هستند که در خانه با دستگاه اکسیژن نفس می‌کشند. با قطع برق، اکسیژن آنها هم قطع شده است.شنبه مشاور رسانه‌ای وزیر بهداشت در توئیترش نوشت:«می‌دانید با قطع برق،بیماران کرونایی که در منزل به دستگاه اکسیژن‌ساز وابسته هستند ‏امکان تنفس ندارد؟ ‏می‌دانید با قطع برق،اگر یک هزارم درصد! برق اضطراری بیمارستان برای روشن شدن اکسیژن‌سازها وارد مدار نشود!برای بیماران کرونایی چه اتفاقی خواهد افتاد؟!»

به همین خاطر دیروز یکی از مدیران توانیر به صداوسیما رفت و درباره دیه اشخاصی که به خاطر قطع برق جانشان را از دست دادند،اینطور گفت:«درصورتی بیمه هزینه را پرداخت می‌کند که منشا مستقیم حادثه برق باشد.اگر شخصی دستش را به سیم برق بزند و فوت کند شامل بیمه می‌شود ولی نه بیمارانی که با قطعی برق دچار مشکل می‌شوند.»

* دو: باخت روز شنبه، بازی با موتور برق روز یکشنبه
سمیع‌زاده،دبیر فدراسیون شطرنج دیروز خبر داد که قطع برق فدراسیون شطرنج باعث شد شنبه شطرنج‌بازان ایرانی در مسابقات قهرمانی انفرادی آسیا که بابت کرونا آنلاین برگزار می‌شد شکست بخورند.پرهام مقصودلو، قهرمان نامدار شطرنج ایران و بخت نخست قهرمانی این رقابت‌ها به‌شکلی غیرمنتظره بابت قطعی برق از حریف مغولستانی‌اش شکست خورد.این بازیکن مغولستانی در رده‌بندی جهانی شطرنج‌بازان از مقصودلو بسیار پایین‌تر بود.علاوه‌بر او شطرنج‌باز دیگری هم دیروز گزارش داد که به خاطر برق برخی از قهرمانان ایرانی فرصت این بازی جهانی را از دست دادند.

مثلا شادی پریدر، قهرمان اسبق شطرنج ایران و آسیا و مدیر برگزاری این بازی‌ها در ایران گفت: «خیلی از این بچه‌ها با چشمان گریان بدون هیچ اعتراضی به هتل‌شان رفتند.لطفا در این ۱۰روز برق فدراسیون شطرنج را قطع نکنید.» با این حال باز هم به خواسته او توجهی نشد. مسئولان فدراسیون شطرنج چون می‌دانستند بازهم به‌رغم تذکرهای دیروز، برق فدراسیون قطع می‌شود، موتور برقی را که سال‌ها بدون استفاده مانده تعمیر کردند و البته چنانچه پیش‌بینی می‌شد، بازهم برق فدراسیون در زمان شروع مسابقات قطع شد. به خاطر همین دیروز ملی‌پوشان با برق کمکی با حریفان آسیایی رقابت کردند.

* دو: ۱۰۰ نفر در آسانسورهای تبریز
در تبریز ماجرا طور دیگری رقم خورد. قطع برق در نقاط مختلف این شهر باعث گرفتار شدن ۱۰۰نفر در آسانسور شد. بنابر اعلام آتش‌نشانی تبریز طی روز یکشنبه با قطع اعلام نشده برق، آتش‌نشانان بیش از ۵۰ عملیات انجام داده و ۱۰۰ شهروند محبوس در آسانسور ساختمان‌های مسکونی و تجاری را نجات دادند. سخنگوی آتش‌نشانی تهران اگرچه آماری درباره تعداد افراد محبوس در آسانسورهای تهران در دو روز گذشته ندارد اما به هفت صبح اینطور می‌گوید که شمار آنها در یک ربع اول قطعی برق، دو برابر بیشتر از کل گزارش‌های مشابه در روزهای عادی بوده است.

* سه: گیرکردن مقنی زیر زمین
در ۱۰ کیلومتری مشهد یک مقنی با رفتن برق زیر زمین توی چاه محبوس ماند. پمپ هوای او خاموش شد و دیگر راهی نبود که اکسیژن به او برسد.دست آخر آتش‌نشانان در لحظات آخر او را از مرگ نجات دادند.

* چهار: شهر وحشت در سمنان
در ساعت ۲۰:۱۵ در حالی که نزدیک به ۵۰ کودک با والدین خود در حالی که سرگرم بازی در شهر بازی شهر کودک در پارک ۱۷ شهریور سمنان بودند با قطعی برق در محوطه پارک دچار سردرگمی و تشویش شدند. در این حادثه چند کودک در بالای دستگاه بانجی و ۸ کودک در لابه‌لای پوسته بی‌باد و سنگین سرسره بادی گیر افتادند و بعد نجات پیدا کردند.

* پنج: لطمه به امتحان‌های مدارس
دیروز قطعی برق همزمان شده بود با امتحانات آخر سال دانشجویان و دانش‌آموزان. مصطفی رجبی، سخنگوی توانیر دیروز فقط یک توصیه برای دانشجوها و دانش‌آموزانی که حین آزمون با قطعی برق روبه‌رو شدند،داشت:«از شارژر استفاده کنید یا محلتان را تغییر دهید که به مشکل برنخورید.» او همچنین درخواست کرد که از جدول پیش‌بینی قطعی برق کمک بگیرند تا حین امتحان دادن با حادثه روبه‌رو نشوند.

* شش: گرمای ۴۵ درجه اهواز و قطع آب
در گرمای ۴۵درجه اهواز، برق برخی مناطق از ساعت ١١ صبح قطع شده.برق که می‌رود اهوازی‌ها آبشان را هم از دست می‌دهند. به‌خاطر اینکه در اکثر مناطق اهواز به علت افت فشار آب، مردم از پمپ آب استفاده می‌کنند. اما زمانی که برق قطع می‌شود، آب به شدت ضعیف و در برخی مناطق کامل قطع می‌شود. این معضلی برای مردم شهر در این روزهای گرم و کرونایی است.

* هفت: خراب شدن اجناس مغازه‌ها
اینطور که مغازه‌داران می‌گویند بی‌برقی نان آنها را هم آجر کرده است. نانوایان شهرهای مختلف به خبرگزاری ایسنا گفته‌اند با قطع برق خمیرهایشان ترشیده است. مراکز فروش پروتئین هم می‌گفتند که مرغ و گوشتشان خراب شده است.

* هشت: ترافیک در پارکینگ
در اصفهان مشکل بی‌برقی به شکل دیگری ظهور پیدا کرد.در پارکینگ‌های طبقاتی میدان امام علی(ع) پس از قطعی برق مردم در تاریکی ماندند، دستگاه‌های پرداخت هوشمند از کار افتاد و برق اضطراری هم کار نمی‌کرد. تا چند ساعت مردم در یک فضای مسقف محبوس مانده بودند.

* ۹: قطع برق، خداحافظی با آنتن و اینترنت
با قطع برق، اینترنت و شبکه موبایلی همراه اول هم دچار اختلال می‌شود. دیروز همراه اول با تایید این اختلال، مشکل ایجاد شده را در برقراری ارتباط تلفنی برخی مشترکان شمال و شمال غرب شهر تهران، به دلیل قطعی فیبرنوری مخابرات استان تهران اعلام کرد. پیش از این گفته شده بود که آنتن‌های BTS هنگام بروز قطعی برق به طور اتوماتیک از باتری اضطراری استفاده می‌کنند و برق مورد نیاز آنها بسته به نوع باتری می‌تواند مدت ۵ تا ۶ ساعت تأمین شود. با این حال بروز اختلال در تلفن همراه برخی از مشترکان در مناطق مختلف تهران نشان می‌دهد که باتری آنتن‌های BTS اپراتورها کارایی لازم را نداشته است.

* ۱۰: آتش‌سوزی وسایل برقی
جلال ملکی،سخنگوی آتش‌نشانی تهران می‌گوید که قطعی برق با آتش‌سوزی وسایل برقی زیادی همراه است. دلیل آن هم به ولتاژ بالای برق هنگام وصل شدن آن برمی‌گردد. او اینطور توضیح می‌دهد: «قطع برق معمولا با آتش‌سوزی در مناطق مختلف شهری همراه می‌شود. به خصوص در محلاتی که معماری قدیمی دارند، مثل بازار، قطع برق آتش‌سوزی‌ها را افزایش می‌دهد.

معمولا در ساختمان‌ها یک ترانس برای تنظیم کردن ولتاژ شدید برق هنگام وصل شدن دوباره آن وجود دارد اما اگر این ترانس نباشد دستگاه موردنظر از بین می‌رود و می‌سوزد. گاهی قطعی پی در پی برق یا نوسان آن در یک روز این حوادث را به دنبال می‌آورد.» به همین خاطر هم در روز گذشته سایتی برای دریافت خسارت از سوی سازمان توانیر اعلام شد تا درصورت تایید کارشناسان، هزینه این وسیله پرداخت شود.

کدخبر: ۳۹۱۹۶۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر