کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۱۵۱۵
تاریخ خبر:

۱۴ آبان چه در انتظار ماست؟

روزنامه هفت صبح | « انتخابات آمریکا به طرز بی‌سابقه‌ای برای مخاطب و مردم ایران اهمیت پیدا کرده است. در جامعه‌ای با حدود ۲۰ میلیون بورس باز و ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی خانگی در دست شهروندان، عجیب هم نیست که مردم این روزها به طور مداوم از خود بپرسند؛ فردای انتخابات آمریکا یعنی از روز ۱۴ آبان به بعد چه خواهد شد؟

کمتر از ۴۰روز مانده به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا و آمارها نشان می‌دهد «انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا ۲۰۲۰» دیروز دومین مقاله پربازدید ویکی پدیای فارسی بوده است و البته ۹ روز است به طور پشت سر هم در فهرست پربازدیدترین مقالات این دانشنامه آنلاین قرار گرفته است. این یعنی انتخابات آمریکا به طرز بی‌سابقه‌ای برای مخاطب و مردم ایران اهمیت پیدا کرده است.

در جامعه‌ای با حدود ۲۰ میلیون بورس باز و ۳۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی خانگی در دست شهروندان، عجیب هم نیست که مردم این روزها به طور مداوم از خود بپرسند؛ فردای انتخابات آمریکا یعنی از روز ۱۴ آبان به بعد چه خواهد شد؟ در آن انتخابات چه کسی رای خواهد آورد؟

این سوال، یک فرضیه دارد: اگر ترامپ بماند، همه چیز خراب خواهد شد و اگر بایدن بیاید همه چیز خوب خواهد شد. شواهد عینی اما هیچ کدام از این دو فرضیه را تایید نمی‌کند. بایدن با مقاله‌ای که در سی‌ان‌ان نوشت، این گمانه زنی را قطعی کرد که قرار است دوباره مذاکره‌ای صورت گیرد و قرار نیست همه چیز به صورت اتوماتیک بعد از انتخابات درست شود.

او حتی نوشت که ما باید در موضوعاتی بیش از موضوعات هسته‌ای نیز با ایران مذاکره کنیم. از آن طرف شروط ایران برای مذاکره که دو روز پیش توسط تخت‌روانچی اعلام شد من جمله درخواست غرامت خسارت اقتصادی، باعث می‌شود که بگوییم حتی با حضور بایدن همه چیز خیلی سریع درست نخواهد شد.

اگر ترامپ هم بماند فاجعه‌ای در راه نیست. ترامپ دیروز گفت که اگر بماند، کار ایران برای مذاکره سخت است اما همو پیش‌تر گفته بود که در همان هفته یا ماه اول با ایران توافق خواهد کرد. به این حرف‌های انتخاباتی در نتیجه نباید توجهی کرد. مسئله اصلی این است که در ماه‌های اخیر گفتمان مذاکره در میان مقامات ایرانی تقویت شده است.

چه از طریق میانجیگری روسیه، چه با شرح و تفسیر سخنان رهبر انقلاب درباره قطعنامه ۵۹۸ و چه با خبرهایی که از گوشه و کنار می‌رسد. در این شرایط، با یقین باید گفت که نتیجه انتخابات آمریکا شوکی در بازارها ایجاد خواهد کرد اما برای ارزیابی اثرات بلندمدت آن باید به آینده بعد از انتخابات نگاه کرد و نباید تصور کرد که به سادگی انتخاب میان بایدن و ترامپ، همه چیز گلستان یا جهنم خواهد شد.

کدخبر: ۳۵۱۵۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر