کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۱۱۱
تاریخ خبر:

۱۴۰۰ سال بهتری برای دریافت وام مسکن است؟

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | بانک‌های سال آینده چهار برابر بیشتر از امسال وام مسکن پرداخت خواهند کرد. قرار است سهم مسکن از تسهیلات بانکی از پنج به ۲۰درصد برسد و در کنار آن طرح‌های مختلفی در لایحه بودجه تصویب شده است.از جمله آنها می‌توان به پرداخت وام ۲۰۰میلیونی به زوج‌های دارای دو فرزند و همچنین پرداخت وام قرض‌الحسنه ودیعه مسکن ۷۰میلیونی به خانواده‌هایی که فرزند سوم آنها در سال ۹۹ یا ۱۴۰۰ به دنیا آمده اشاره کرد.علاوه‌بر این از سال بعد وام قرض‌الحسنه ۱۵۰میلیونی مسکن به پنج میلیون نفر پرداخت می‌شود و سود وام مسکن جوانان سه درصد کاهش پیدا می‌کند.

* یک: ۲۰درصد وام‌های بانکی به بخش مسکن اختصاص پیدا می‌کند
عضو کمیسیون عمران مجلس می‌گوید سالانه باید حداقل ۲۰درصد از تسهیلات پرداختی بانک‌ها به بخش مشکن اختصاص پیدا کند. بر اساس آخرین آمارهای رسمی منتشر شده، تا پایان آذرماه حدود هزار و ۲۰۰میلیارد تومان تسهیلات به بخش‌های مختلف پرداخت شده که سهم مسکن و ساختمان از این رقم تنها ۵٫۸درصد بوده.سهم بخش مسکن از تسهیلات بانکی سال ۹۰ در اوج خود قرار داشت و به حدود ۱۹درصد می‌رسید.در طرح مجلس قرار است بانک‌ها ملزم شوند تا مثل آن زمان دوباره ۲۰درصد از تسهیلات خود را به بخش مسکن اختصاص دهند.

* دو: وام قرض‌الحسنه ۱۵۰میلیونی برای مسکن اقشار کم‌درآمد
وام ۱۵۰میلیونی مسکن از اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ پرداخت می‌شود.با تفاهم‌نامه امضا شده بین وزارت راه و بانک قرض‌الحسنه رسالت این وام در سال آینده در اختیار اقشار کم درآمد قرار خواهد گرفت که در دهک‌های اول تا سوم هستند.کارمزد این وام قرض‌الحسنه تنها چهار درصد است و مدت زمان بازپرداخت آن پنج سال در نظر گرفته شده است.بر این اساس اقساط ماهانه وام ۱۵۰میلیونی احتمالا حدود دو میلیون و ۵۰۰هزار تومان خواهد بود.این تفاهم‌نامه سه ساله است و از ازدیبهشت ۱۴۰۰ اجرا خواهد شد. جامعه هدف این طرح پنج میلیون نفر اعلام شده است.

* سه: کاهش سه درصدی نرخ سود وام مسکن جوانان
مدیرعامل بانک مسکن از کاهش نرخ سود وام مسکن جوانان خبر داده است.بعضا آن را به عنوان خبر خوش تعبیر می‌کنند. محمود شایان می‌گوید بر اساس مصوبه جدید هیأت مدیره بانک، نرخ سود تسهیلات حساب پس‌انداز مسکن جوانان برای دوره بازپرداخت حداکثر پنج ساله، از ۹ درصد به شش درصد کاهش پیدا کرد.

وام مسکن جوانان نیاز به سپرده‌گذاری پنج تا ۱۵ساله دارد و حداکثر مبلغ آن در حال حاضر ۴۰۰میلیون تومان است. مدت بازپرداخت این وام در روش پلکانی ۱۲ساله و در روش ساده ۲۰ساله است و نرخ سود آن ۹درصدی است.بر اساس طرح جدید بانک مسکن، اگر وام را با بازپرداخت پنج ساله دریافت کنید، سود وام از ۹درصد به شش درصد کاهش پیدا می‌کند.

* چهار: ۲۰۰میلیون تومان وام برای زوج‌های دارای دو فرزند
براساس لایحه بودجه ۱۴۰۰ که به تصویب مجلس شورای اسلامی رسیده، ۲۰۰میلیون تومان وام مسکن برای زوج‌هایی که دو فرزند داشته باشند در نظر گرفته شده است. سیدشمس‌الدین حسینی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۰ اعلام کرده بر اساس این تصمیم قرار است به ازای هر فرزند ۱۰۰میلیون تومان و در مجموع ۲۰۰میلیون تومان تسهیلات برای خرید مسکن در اختیار زوج جوان قرار گیرد.اگر زوج فاقد فرزند باشند در این صورت هر کدام از زوج‌های جوان ۵۰میلیون تومان و در مجموع ۱۰۰میلیون تومان وام در نظر گرفته شده است و زوج دارای یک فرزند باشد تا ۱۶۰میلیون تومان تسهیلات مسکن دریافت می‌کنند.

* پنج: وام مسکن ۷۰میلیونی برای تولد فرزند سوم
مجلس در لایحه بودجه ۱۴۰۰ طرح پرداخت وام مسکن ۷۰میلیونی برای تولد فرزند سوم را تصویب کرده است. این تسهیلات تنها به خانواده‌هایی پرداخت می‌شود که فرزند سومشان در سال ۹۹ متولد شده یا در سال ۱۴۰۰ به دنیا بیاید. شرط دیگر پرداخت این وام نداشتن منزل مسکونی است.

مجلس برای این طرح بودجه هزار میلیارد تومانی در نظر گرفته و اولویت‌ آن مناطق محروم و استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان و بلوچستان و ایلام هستند.محاسبات نشان می‌دهد حدود ۱۴هزار خانوار مشمول این وام خواهند بود.وام ۷۰میلیونی در قالب تسهیلات ودیعه مسکن پرداخت می‌شود و بازپرداخت آن طولانی‌مدت و ۲۰ساله است. همچنین این وام قرض‌الحسنه بوده و نرخ سود آن چهار درصد در نظر گرفته شده است.

کدخبر: ۳۷۸۱۱۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر