کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۷۲۲۵
تاریخ خبر:

۱۴فروردین؛ خاطره تلخ استقلالی‌‌ها ۱۸ساله شد

استقلال سه سال بعد از تراژدی باخت به جوبیلو ایواتا ژاپن در فینال آسیا یکبار دیگر در تهران فرصت قهرمانی را مقابل حریفی کره‌ای از دست داد.

طرفداران استقلال می‌گویند اگر چهارشنبه ۱۴فروردین ۱۳۸۱باران نمی‌آمد این فاجعه رقم نمی‌خورد. استقلال در آن سال یعنی ۸۱_۸۰ جام باشگاه های آسیا را با کامبک فراموش نشدنی برابر الاتحادعربستان آغاز کرده بود و در مرحله گروهی برای تعیین چهار تیم نیمه نهایی در امارات توانسته بود به عنوان صدرنشین به همراه نسف قارشی ازبکستان به مرحله نیمه نهایی برسد، میزبان مرحله نیمه نهایی و فینالی شد که دو تیم سامسونگ و آنیانگ از نمایندگان شرق آسیا بودند.

برنامه ریزان کنفدراسیون فوتبال آسیا تاریخ مرحله نیمه نهایی را ۱۴ فروردین اعلام کردند.بعداز آن هم در روز قبل از بازی خبرهای زیادی در مطبوعات منتشر شد که کره ای ها اعتقاد دارند بازی زیر باران شدید برگزار خواهد شد و هر دو نماینده کره از چند روز قبل زمین تمرین خود را به آب بسته اند.

جالب اینکه سیزدهم نوروز تهران تا ظهر هوای خوبی داشت اما از عصر، بارانی سیل آسا باریدن گرفت.این باران به تناوب و به شدت به باریدن ادامه داد تا زمان آغاز بازی که ورزشگاه آزادی را تبدیل به دریاچه کند.توان مدیریتی کم کنترل موضوع بدون دور اندیشی مناسب و چمن نامناسب آن روزهای ورزشگاه آزادی ،شرایط برگزاری یک مسابقه مطلوب از دو تیم را گرفت .بازی باید برگزار می شد. وسایل سنتی مثل سطل ،آبکش دستی ،حوله بزرگ و … نیز نتوانست آب جمع شده در چمن ورزشگاه که همزمان بارش شدید باران را هم تحمل می کرد، جمع کند.

استقلال و آنیانگ در زمینی که توپ در آن حرکت نمی کرد و بازیکنان توان دادن پاس یک متری هم نداشتند و تنها حدود ۳۰هزارنفر در دو طبقه ورزشگاه بازی را تماشا می کردند به مصاف هم رفتند.تنها راه انتقال توپ پله کردن و ضربه زدن به آن بود که بازی فیزیکی دو تیم به جهت عدم جابجائی زیاد توپ این شرایط را هم از بازیکنان گرفته بود.

در این بازی عجیب استقلال در نیمه اول صاحب ضربه پنالتی شد. محمدنوازی که همیشه پنالتی هاشیش را محکم به گوشه بالای سمت راست دروازه می زد چاشنی ضربه را زیاد کرد تا توپ از بالای تیر افقی به بیرون رود .بازی در نیمه اول بدون رد و بدل شدن گلی به اتمام رسید.

در آغاز نیمه دوم مارکوس دنر برزیلی گل اول را به استقلال زد.دقایقی بعد سانتر نوازی و ضربه سر فراز فاطمی و دخالت دین محمدی با ضربه تمام کننده یدالله اکبری در شش قدم تبدیل به گل استقلال شد. آبی ها که بازی را به تساوی کشیده بودند در دقیقه ۷۲مغلوب کارتیمی حریف با ضربه تمام کننده سانتوس دیگر یار برزیلی آنیانگ که این روزها به اف سی سئول تغییر نام داده شدند تا در روزی که باران و ورزشگاه آزادی را قوی تر از حریف خود می دیدند به دیدار رده بندی بروند و با پیروزی ۵بر۲ برابر نسف قارشی به مقام سومی آسیا بسنده کنند.

در نهایت آن اتفاق تلخ، سبب خیر برای فوتبال ایران شد تا مسئولان به مدت یک سال روی زیر ساخت های چمن ورزشگاه آزادی کار کنند و استاندارد چمن این ورزشگاه خاطره ساز را به استانداردهای روز ورزشگاه های جهان نزدیک کنند.

کدخبر: ۳۱۷۲۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • _user_1560699085

    ?

  • khordbin

    بدترین باخت تاریخ فوتبال ایران، باخت به جوبیلو ایواتا بود، بابیش از بیست موقعیت گل صددرصد.