کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۸۰۱
تاریخ خبر:

۱۰‌نکته درباره حمله‌ موشکی به‌‌‌ عین‌الاسد

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | یک: بامداد چهارشنبه، سپاه پاسداران به انتقام شهادت سردار سلیمانی و یارانش در پنجشنبه گذشته در فرودگاه بغداد، دو پایگاه آمریکا در عراق را مورد حمله موشکی قرار داد. گزارش شده که حملاتی نیز به صورت زمینی و با کاتیوشا صورت گرفته است. مسئولان کشورمان تلفات این حمله را ۸۰ آمریکایی اعلام کرده‌اند.

* دو: این در حالی است که هیچ گونه کنش نظامی از سوی ایالات متحده و نیروهای آن که در این پایگاه‌ها حضور داشتند دیده نشده است و با وجود تجهیز این پایگاه‌ها به سیستم دفاع ضدموشکی، نتوانسته‌اند موشکی را ساقط کنند.

* سه: پیش از این و با توجه به سخنان مسئولان ایرانی در بی ارزش دانسته شدن مسئولان آمریکایی در برابر سردار سلیمانی و نیز تصریح سردار دهقان مبنی بر حمله به پایگاه‌‌های آمریکا پیش بینی می‌شد که ایران حمله‌ای متناسب به پایگاه‌های آمریکا انجام دهد. آنطور که معلوم است نظام تناسب را در این دیده که در مرحله فعلی، این دو پایگاه آمریکا را مورد هدف قرار دهد. به اندازه یک سیلی سخت.

* چهار: این عملیات، انتخابی به‌غایت هوشمندانه است. چرا؟ چون با کمترین هزینه وعده‌، محقق شده است. چطور ؟

* پنج: با حمله‌ای که دیدید. حمله‌ای که به‌وضوح وجوه نمادین آن مشخص است. . انتقام در همان حوالی ساعت حمله اولیه رخ‌داده، پیکر بعدازآن دفن شده تا نشان داده شود که انتقام حتی قبل از خاکسپاری گرفته‌ شده و البته به پایگاهی شده که بزرگ‌ترین پایگاه نیروهای آمریکایی در عراق است و همان پایگاهی است که ترامپ چند روز پیش به عراقی‌ها گفته بود میلیون‌ها دلار خرجش کرده و اگر آن‌ها بخواهند آمریکا از عراق برود باید پولش را بدهند. نام عملیات هم قاسم سلیمانی بوده و رمز آن هم یازهرا با توجه به قرار گرفتن در ایام فاطمیه.

* شش: در این شرایط و با توجه به سخنرانی چهارشنبه رئیس جمهور آمریکا می‌توان دید که ترامپ هم از رجزخوانی خود دست کم تا حالا کوتاه آمده و آنطور که خود می‌گفت، این حمله را جواب نداده است. (نهایت اقدام او در سخنرانی دیشبش هم وعده تحریم‌های جدید علیه ایران بود)

* هفت: آیا وضعیت به همین شکل باقی خواهد‌ماند‌؟ معلوم نیست. دو چیز می‌تواند این بازی را به هم بریزد؛ یکی اینکه ترامپ تصمیم بگیرد که پاسخ این حمله را بدهد (که چهارشنبه چنین کاری نکرد) و دیگری اینکه گروه‌های مقاومت تحت حمایت ایران پاسخی بسیار سخت به آمریکا یا اسرائیل بدهند به‌طوری که لبنان، فلسطین، عراق یا ایران را درگیر جنگ کند. البته در بازی عقلانی فعلی، امکان چنین مسائلی پایین است هر چند که گروه‌های مقاومت حق خود برای انتقام‌گیری را محفوظ دانسته‌اند.

* هشت: ایران البته یک کار دیگر هم کرده است و با تهدید علنی به «توسعه بحران» به کشورهای منطقه (اگر بخواهند پایگاهی در اختیار آمریکا بگذارند) و نیز با تهدید مستقیم اسرائیل به‌نوعی مانع از مشارکت آن‌ها در جنگ شده است.

* ۹: حالا بازی یک - یک مساوی است. ما فرمانده عزیزی از دست دادیم ولی در عوض به قولمان برای انتقام سخت عمل کردیم و آمریکا به کشوری تبدیل‌شده که دریکی از معدود موارد تاریخ، پاسخی به اقدامات خصمانه‌اش داده شده و پاسخی هم به این انتقام نداده است ولی خود ادعا می‌کند که خسارتی انسانی در این ماجرا ندیده است هرچند که مسئولان ایرانی دیروز به رسانه‌ها اعلام کردند که در جریان این حمله، دست کم هشتاد نظامی آمریکا کشته‌‍ شده است.

* ۱۰: بااین‌حال تکلیف یک چیز معلوم نشده است. حالا باید به مدیریت کشوری پرداخت که مثل روزهای قبلش درگیر تحریم و تورم و رکود است. آن ‌هم در شرایطی که به‌طور کلی گفتمان مذاکره به حاشیه رفته است. آنچه حالا اهمیت دارد این است که دولت از این ‌پس چطور عمل خواهد کرد. آیا تلاش خواهد کرد با این سرمایه صرفا به سراغ مسائلی مثل انتخابات برود و پس ‌از آن هم با همین دست‌فرمان تلاش خواهد کرد گفتمان مقاومت در برابر آمریکا را عمومی کند یا اینکه همین رویداد زمینه‌ای برای حل مسائل کشور البته از موضعی قدرتمندانه خواهد بود. پس صبر کنید. هنوز بازی تمام نشده است هرچند تقریباً به‌یقین می‌توانیم بگوییم که فاز نظامی پایان‌یافته است.

کدخبر: ۳۰۲۸۰۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر