کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۶۷۲۸
تاریخ خبر:

۱۰نماد طلایی بورس برای سرمایه‌گذاری تا پایان سال

روزنامه هفت‌صبح، احمدرضا نجفی| دلار تا آخر سال حداقل ۲۶هزار تومان خواهد بود. ۹۰درصد کارشناسانی که در نظرسنجی سایت بورسان شرکت‌ کرده‌اند چنین نظری دارند. البته تعداد زیادی از آنها ارقام بالاتری را پیش‌بینی کرده‌اند طوری که از بین ۶۹کارشناس بازارهای مالی، ۲۹درصد معتقدند دلار در پایان ۱۴۰۰ بالاتر از ۳۰هزار تومان قیمت خواهد داشت.

۳۱٫۹درصد بازه ۲۸ تا ۳۰هزار تومان را انتخاب کرده‌اند و ۲۹درصد می‌گویند دلار در اسفندماه ۱۴۰۰ حدود ۲۶ تا ۲۸هزار تومان قیمت دارد و تنها ۱۰درصد به ثبات یا کاهش قیمت دلار تا آخر سال امیدوار هستند. با این حساب احتمالا سرمایه‌گذاران بورس هم در این مدت به سراغ نمادهای دلار بروند و شاهد برتری آنها نسبت به نمادهای غیردلاری مثل بانک و خودرو باشیم. درست مثل اتفاقاتی که در یکی دو ماه اخیر افتاده است.

ولی در این بین ۱۰نماد بورسی دل کارشناسان را برده‌اند و خیلی از تحلیلگران روی آنها اتفاق نظر دارند. در نظرسنجی از ۶۹کارشناس خواسته شده تا با توجه به پیش‌بینی ۹۰درصدی از افزایش قیمت دلار تا پایان سال، سه نماد را به عنوان بهترین گزینه سرمایه‌گذاری پیشنهاد کنند.

از این طریق فهرستی جمع‌آوری شده که ۱۰نماد برتر آن را در این گزارش بررسی کرده‌ایم. علاوه بر این ۱۰نماد، هشت نماد دیگر هم در فهرست وجود دارند که تنها یک کارشناس آنها را به عنوان یکی گزینه‌های مناسب سرمایه‌گذاری پیشنهاد کرده است. در کنار نظرسنجی سایت بورسان، می‌توان رد پای این ۱۰نماد را در گزارش اجماع تحلیلگران از سود محقق شده توسط شرکت‌های مختلف مشاهده کرد.

یک: فولاد؛ ۴۸درصد اتفاق نظر
لیدرهای گروه فلزی بیشترین توجهات کارشناسان را به خودشان جلب کرده‌اند. از بین ۶۹کارشناس شرکت‌کننده در نظرسنجی، ۳۳نفر نماد فولاد را در بین نمادهای پربازده برای پایان سال ۱۴۰۰ اسم برده‌اند. همچنان گزارش اجماع تحلیل‌گران نشان می‌دهد کارشناسان نسبت به ابتدای سال امید بیشتری به نماد فولاد دارند. طوری که پیش‌بینی خود از سود محقق شده توسط فولاد مبارکه در سال ۱۴۰۰ را ۳۸درصد بالاتر برده‌اند.

دو: فملی؛ ۴۸درصد اتفاق نظر
شرکت ملی صنایع مس ایران دیگر لیدر گروه فلزات اساسی است که بیشترین تکرار را بین نظر کارشناسان درباره پربازده‌ترین نمادها تا پایان سال ۱۴۰۰ دارد. فملی از همان ابتدای سال مورد توجه کارشناسان بود و آنها پیش‌بینی کرده‌اند این شرکت بتواند امسال ۳۱درصد بیشتر از سال مالی گذشته سود به دست بیاورد. از بین ۶۹کارشناس شرکت‌کننده در نظرسنجی ۳۳نفر روی فملی حساب ویژه باز کرده‌اند.

سه: شپدیس؛ ۴۸درصد اتفاق نظر
نماینده‌ای از بین محصولات شیمیایی هم در صدر فهرست پربازده‌ترین نمادهای پیش‌بینی شده توسط کارشناسان حضور دارد. ۴۸درصد از کارشناسانی که در نظرسنجی شرکت‌کرده‌اند، می‌گویند شپدیس یکی از بهترین گزینه‌ها برای سرمایه‌گذاری تا آخر سال است و می‌تواند با افزایش قیمت دلار رشد قابل توجهی داشته باشد. همچنین گزارش اجماع تحلیل‌گران پیش‌بینی خود از عملکرد شپدیس در سال ۱۴۰۰ را ۱۶درصد بهبود بخشیده است.

چهار: زاگرس؛ ۳۳درصد اتفاق نظر
پتروشیمی زاگرس از بزرگترین تولیدکنندگان متانول در کشور یکی دیگر از نمادهایی است که کارشناسان روی پربازده بودن آن در صورت افزایش قیمت دلار تا آخر سال اتفاق نظر دارند و ۳۳درصد نام زاگرس را در فهرست پیشنهادی خود جای داده‌اند. همچنین در گزارش اجماع تحلیل‌گران بورس EPS Forwad حدود ۱۱درصد بالاتر از سود محقق شده سال گذشته پیش‌بینی شده‌ است.

پنج: کگل؛ ۳۰درصد اتفاق نظر
۲۱نفر از ۶۹کارشناس شرکت‌کننده در نظرسنجی پربازده‌ترین نمادها با افزایش قیمت دلار، نام شرکت معدنی و صنعتی گل گهر را در فهرست پیشنهادی‌شان قرار داده‌اند. کگل یک از لیدرهای گروه استخراج کانه‌ای فلزی است و در ماه‌های گذشته هم بازدهی قابل توجهی از خود به جا گذاشته‌ است. به خصوص که گزارش اجماع تحلیل‌گران هم امید خود به کگل را افزایش داده و سود پیش‌بینی شده این شرکت ۳۹درصد نسبت به ابتدای سال بالاتر است.

شش: آریا؛ ۲۹درصد اتفاق نظر
پلیمر آریا ساسول، از نمادهایی است که در سال ۹۹ عرضه اولیه شده و در کمترین زمان به فهرست پیشنهادی کارشناسان اضافه شده است. ۲۹درصد کارشناسان معتقدند آریا یکی از نمادهای پربازده در صورت افزایش قیمت دلار تا پایان سال خواهد بود. البته گزارش اجماع تحلیل‌گران درباره سود عملکرد آریا چندان امیدوارکننده نیست و سود پیش‌بینی شده برای سال بعد تفاوتی با سود سال گذشته ندارد.

هفت: شاراک؛ ۲۵درصد اتفاق نظر
ستاره این روزهای بازار سرمایه هم در فهرست پیشنهادی کارشناسان هم خودنمایی می‌کند. طوری که از ۶۹کارشناس شرکت‌کننده در نظرسنجی، ۲۵درصد یعنی ۱۷نفر گفته‌اند با افزایش قیمت دلار تا محدوده ۳۰هزار تومان در پایان سال، شاراک می‌تواند یکی از پربازده‌ترین نمادها باشد. شرکت پتروشیمی شازند، در گزارش اجماع تحلیل‌گران هم شرایط خوبی دارد. آنها پیش‌بینی خود از سود عملکرد شاراک در سال پیش رو را ۳۶درصد افزایش داده‌اند.

هشت: شراز؛ ۱۳درصد اتفاق نظر
از نتایج عجیب نظرسنجی کارشناسان، تاکید آنها روی نماد کمتر شناخته شده شراز است. شرکت پالایش نفت شیراز از نمادهای کوچک گروه فرآورده‌های نفتی است که از بین ۶۹کارشناس شرکت‌کننده در این نظرسنجی، ۹نفر یعنی ۱۳درصد این نماد را به عنوان یکی از پربازده‌ترین نمادها در صورت افزایش قیمت دلار تا آخر سال معرفی کرده‌اند. قیمت سهام شرکت پالایش نفت شیراز تقریبا ۱۰درصد بالاتر از نرخ ابتدای سال است.

۹ : ساروم؛ شش درصد اتفاق نظر
نمادهای سیمانی هم در فهرست پربازده‌ترین نمادها تا پایان سال ۱۴۰۰ نماینده دارند. شش درصد شرکت‌کنندگان در نظرسنجی یعنی چهار نفر ساروم را به عنوان یکی از نمادهای مناسب برای سرمایه‌گذاری تا آخر سال معرفی کرده‌اند. سیمان ارومیه از نمادهای میانی گروه سیمان است که برخلاف هم‌گروهی‌هایش در یک ماه گذشته بازدهی قابل توجهی از خود به جا گذاشته و اسیر نوسانات منفی نشده است.

۱۰: دلر؛ سه درصد اتفاق نظر
کارشناسان بورسی گروه محصولات دارویی را کنار نگذاشته‌اند. از ۶۹شرکت‌کننده نظرسنجی پربازده‌ترین نمادها تا آخر سال، دو نفر نماد دلر را در فهرست نمادهای پیشنهادی گذاشته‌اند تا شرکت دارویی اکسیر در رتبه دهم این فهرست طلایی قرار بگیرد. این شرکت از نمادهای میانی گروه محصولات دارویی است و احتمالا نام آن را کمتر شنیده باشید چراکه جایی در بین نمادهای شاخص‌ساز ندارد اما دل دو کارشناس را به دست آورده است.

‌پرتکرارترین نمادهای پیشنهاد شده توسط کارشناسان برای سرمایه‌گذاری تا پایان سال ۱۴۰۰ با پیش‌فرض افزایش قیمت دلار

کدخبر: ۴۰۶۷۲۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر