کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۱۸۱
تاریخ خبر:

یک کروموزوم اضافه به نام‌ «پنالتی‌گیری»

روزنامه هفت صبح| چه قبول کنیم، چه آن را خرافات و اتفاق و خوش‌شانسی بدانیم، یک واقعیت وجود دارد و آن مهارت عجیب بعضی از دروازه‌بان‌ها در مهار ضربات پنالتی است. بعضی از دروازه‌بان‌ها ممکن است در تمام دوران فوتبال خود به اندازه انگشتان یک دست هم پنالتی نگیرند اما هستند دروازه‌بان‌هایی که فقط در دو بازی به همین تعداد پنالتی می‌گیرند و قهرمان تیم‌شان می‌شوند. در جام‌جهانی قطر فعلا دو دروازه‌بان توانسته‌اند با مهار چند پنالتی عامل اصلی صعودشان به مراحل بعد باشند.

لیواکوویچ از کرواسی
قطعا نفر اول این لیست کوتاه دومینیک لیواکوویچ است. دروازه‌بان 1.87 متری تیم ملی کرواسی که تیمش در هر دو بازی مراحل حذفی جام‌جهانی 2022 بازی را شاید از روی عمد! به ضربات پنالتی کشانده و با استفاده از مهارت ویژه او، در این دو بازی برنده شده و حالا به نیمه‌نهایی هم رسیده است. او 27 ساله است و در حال حاضر در تیم دینامو‌زاگرب کرواسی بازی می‌کند اما احتمالا باید خیلی زود او را در تیمی بزرگ‌تر و لیگی معتبرتر ببینیم.

لیواکوویچ در هر 3 بازی دور گروهی، دروازه‌بان اول کرواسی بود و فقط در دقیقه یک بازی با کانادا بود که غافلگیر شد و دروازه‌اش باز شد. او در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی هم دروازه‌اش را بسته نگه داشت تا کار به ضربات پنالتی بکشد. در ضربات پنالتی، لیواکوویچ دو پنالتی اول ژاپن را که توسط مینامینو و میتوما زده شد مهار کرد. ژاپنی‌ها به هر شکلی که بود پنالتی سوم‌شان را گل کردند اما لیواکوویچ پنالتی کاپیتان یوشیدا را هم گرفت تا تیمش را راهی مرحله یک‌چهارم نهایی کند.

برزیل هم به سختی و روی نبوغ نیمار بود که توانست در وقت اضافه بازی مقابل کرواسی دروازه این تیم را باز کند اما کروات‌ها خیلی زود بازی را به تساوی کشاندند تا همه چیز را به لیواکوویچ بسپارند. ستاره غیرمنتظره کرواسی، پنالتی اول برزیل را که توسط ادر میلیتائو زده شد گرفت. او جهت پنالتی کاسیمیرو را هم تشخیص داد اما ضربه محکم و غیرقابل مهار بود.

پدرو هم با خوش‌شانسی پنالتی‌اش را به وسط دروازه زد اما مارکینیوش که از رویارویی با لیواکوویچ به وضوح ترسیده بود، پنالتی‌اش را به تیر دروازه کوبید و برزیل حذف شد تا در دومین بازی متوالی، لیوا ستاره بی‌چون و چرای تیمش باشد. لیواکوویچ 4 سال پیش در روسیه دروازه‌بان ذخیره تیمش و نیمکت‌نشین دانیل سوباشیچ بود.

در آن تورنمنت هم کروات‌ها دو بازی را به ضربات پنالتی کشاندند و در هر دو بازی با درخشش سوباشیچ پیروز شدند. آنها ابتدا در بازی مرحله یک‌هشتم نهایی مقابل دانمارک قرار گرفتند. در وقت اضافه آن بازی کسپر اشمایکل، پنالتی مودریچ را مهار کرد تا بازی به ضربات پنالتی کشیده شود. آن بازی تقابل دو دروازه‌بان پنالتی‌گیر بود. اشمایکل دو پنالتی بدالی و پیراویچ را گرفت اما سوباشیچ 3 ضربه اریکسن، شونه و یورگنسن را مهار کرد تا در مصاف با اشمایکل و دانمارک سربلند باشد.

بازی مقابل روسیه میزبان در یک‌چهارم نهایی هم به پنالتی کشیده شد. سوباشیچ پنالتی اسمولوف باتجربه را گرفت و فرناندز ضربه‌اش را به بیرون زد تا باز هم کرواسی برنده ضیافت پنالتی‌ها لقب بگیرد. قطعا در این دو بازی، لیواکوویچ درس‌های زیادی از سوباشیچ گرفته و به خوبی امتحانش را در قطر پس داده است.

مارتینز از آرژانتین
نفر دوم این فهرست، دروازه‌بان کمتر شناخته شده تیم ملی آرژانتین است. او که 30 ساله است، از سال 2010 عضو آرسنال بود اما همواره زیر سایه دروازه‌بان‌های بزرگ و صاحبنام این تیم قرار داشت و تا سال گذشته به تیم‌های مختلف قرض داده می‌شد. در نهایت فصل قبل از آرسنال جدا شد و تبدیل به دروازه‌بان اول تیم آستون‌ویلا شد. او از سال 2021 به تیم ملی دعوت می‌شود و در این مدت در تمام بازی‌ها دروازه‌بان اول آلبی‌سلسته بوده است.

مارتینز اگرچه در بازی‌های قبل کم گل نخورده بود اما در برابر هلند نمایشی تاریخی و باشکوه داشت. او پنالتی‌های اول و دوم هلند را که توسط فن‌دایک و برگویس نواخته شد مهار کرد تا راه صعود تیمش به نیمه‌نهایی جام‌جهانی هموار شود. حتی از دست رفتن پنالتی انزو فرناندز هم کمکی به هلندی‌ها نکرد و آرژانتین برنده بازی شد. نمایش مارتینز در این بازی خاطره سرجیو گویگوچه‌آ را برای هواداران آرژانتین زنده کرد.

او در جام‌جهانی 1990 ایتالیا، دروازه‌بان آلبی‌سلسته بود و در دو بازی مراحل حذفی با مهار چند پنالتی تیمش را تا فینال کشاند. او ابتدا در بازی مقابل یوگسلاوی پنالتی‌های استویکوویچ، برنوویچ و حاجی‌بگیچ را گرفت و سپس در نیمه‌نهایی، مقابل ایتالیای میزبان درخشید و دو ضربه دونادونی و آلدو سرنا را مهار کرد و آرژانتین را به فینال جام‌جهانی رساند. شادی‌های او پس از مهار پنالتی‌های ایتالیایی‌ها و دویدن‌هایش تبدیل به یکی از نمادین‌ترین تصاویر آن جام‌جهانیِ به یادماندنی شده است.

البته بازی مقابل هلند اولین نمایش خیره‌کننده مارتینز در پنالتی‌ها نبود. او در کوپا آمه‌ریکای سال 2021 هم در بازی مرحله نیمه‌نهایی مقابل کلمبیا که به تساوی یک - یک کشیده شد، شاهکار دیگری خلق کرده بود. مارتینز در این بازی پنالتی‌های داوینسون سانچز، یری مینا و ادوین کوردونا را گرفت تا آرژانتین به فینال برسد و در فینال هم برزیل را مغلوب کند و قهرمان کوپا آمه‌ریکا شود.

مارتینز هم مثل گویگوچه‌آ، بعد از مهار ضربات پنالتی حرکات جالبی انجام می‌داد که بعضی از آنها منجر به ایجاد کری‌خوانی و درگیری‌های لفظی با بازیکنان حریف هم می‌شد.مارتینز حالا یک ماموریت مهم دیگر در پیش دارد. او سه‌شنبه شب همراه با تیمش مقابل کرواسی قرار می‌گیرد.

تیمی که به لطف درخشش دروازه‌بان یعنی دومینیک لیواکوویچ در ضربات پنالتی، از دو مرحله قبل صعود کرده و حالا در یک قدمی فینال قرار دارد. با اطمینانی که دو تیم به دروازه‌بان‌های‌شان دارند، بعید نیست هر دو از کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی استقبال کنند و آنجاست که باید دید برنده این دوئل بزرگ بین دو دروازه‌بان پنالتی‌گیر جام‌جهانی 2022 چه کسی است: مارتینز یا لیواکوویچ؟

کدخبر: ۴۹۳۱۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر