کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۲۱۹۷
تاریخ خبر:

یک اعتراف همراه با اضطراب درباره قطعی برق

روزنامه هفت صبح | قطعی چندباره برق در بعضی از مناطق کلانشهرها، همخوان نبودن زمان قطع برق با جدول اولیه‌ای که منتشر شده بود، خبرهایی که می‌گفتند عده زیادی از قطعی برق آسیب دیده‌اند، پرداخت روزنامه‌ها در صفحه اول به خسارت‌ها و دلایل قطع برق، انتقاد بی‌امان کاربران شبکه‌های اجتماعی و… گویا همه اینها آن‌هم در آستانه انتخابات باعث شده که واقعا مسئولان وزارت نیرو و صنعت برق برای توضیح دادن علت خاموشی‌ها به تکاپو بیفتند و فشار خیلی زیادی را تحمل کنند.

این را می‌شد از نحوه توضیحاتی که محمدحسن متولی‌زاده در برنامه ویژه خبری تلویزیون ارائه داد، فهمید. او که معلوم بود استرس زیادی دارد، انواع و اقسام دلایل را ردیف کرد که توضیح بدهد چرا مردم باید ساعت‌هایی از روز و شب را بدون برق سپری کنند. محمدحسن متولی‌زاده در حرف‌هایش پای خیلی مسائل را به میان کشید و گفت: «امسال به‌ویژه در یک ماه آینده، شرایط بحرانی داریم، به همین علت به نیروگاه‌ها فشار آوردیم تا زودتر به مدار تولید برگردند و با تولید رمزارزها هم برخورد جدی می‌کنیم.

امسال رشد انرژی مصرفی برای استخراج هر واحد رمزارز، چندین برابر شده و براساس برآوردها، حدود دو هزار مگاوات از برق کشورمان برای تولید رمزارز مصرف می‌شود. دو هزار مگاوات معادل مصرف دو میلیون خانوار یا معادل بیش از مصرف هفت استان کشور یا معادل ۳۰ درصد مصرف تهران است. از همه خواستیم تا در این زمینه به ما کمک کنند و از مردم خواستیم اگر مطلع شدند جایی در حال تولید غیرقانونی رمزارز است، اطلاع دهند و پاداش دریافت کنند. به همکارانمان که برای جمع‌آوری رمزارزها رفتند، تیراندازی شد. به همین دلیل از دستگاه‌های امنیتی و قضایی کمک خواستیم.»

او سهم هدر رفت برق و گاز را هم در نظر گرفت و گفت: «اگر کولرهای گازی اسقاطی را که هرکدام معادل دو خودروی فرسوده، سوخت مصرف می‌کنند با یک کولر استاندارد تعویض کنیم، در مصرف برق شش هزار مگاوات صرفه‌جویی انجام می‌شود و همین کار اگر برای کولرهای آبی هم انجام شود، بیش از چهار هزار مگاوات دیگر هم صرفه‌جویی می‌شود و اگر بخاری‌های دودکش‌دار مردم هم اصلاح شود، روزی ۲۰۰ میلیون مترمکعب در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود. اگر مردم در مصرف برق کمی صرفه‌جویی کنند، به خاموشی نیازی نخواهیم داشت.»

مدیرعامل توانیر به نقش خشکسالی و خالی شدن نیروگاه‌های برق‌آبی هم پرداخت. تا اینجای کار تمام دلایلی که او برای کمبود برق شمرده بود، همان دلایلی بودند که قبلا هم به آنها اشاره شده بود اما مدیرعامل توانیر پای یک دلیل تازه را هم وسط کشید و آن تعمیرات بود. او گفت: «تعدادی از نیروگاه‌های ما که تعمیرات داشتند، به علت اینکه مجبور بودند از سوخت مایع استفاده کنند،بیش از زمان مقرر کار کردند و تعمیرات آنها به تاخیر افتاد و این تاخیر اثرات خود را در مقطع کنونی نشان داده است.»

کدخبر: ۳۹۲۱۹۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر