کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۳۳۹
تاریخ خبر:

یکی از جانباختگان ‌حادثه اشترانکوه تنها ۱۶سال داشت‌

یکی از جانباختگان ‌حادثه اشترانکوه تنها 16سال داشت‌

روزنامه هفت صبح،‌ مهلا جوادپور| صبح روز گذشته آخرین کوهنوردانی که در حادثه اشترانکوه استان لرستان مفقود شده بودند از زیر آوار بهمن بیرون کشیده‌ شدند. یک گروه 9 نفره صبح روز جمعه بدون توجه به هشدارهای قبلی، برای صعود قله سِن‌بُران راهی رشته کوه اشترانکوه شدند اما در دام بهمن افتادند.

4 عضو دورودی این گروه به نام‌های کیانوش خادمی، سبحان نیک‌آبادی، مهدی فولادوند و همایون موحدی از این حادثه مرگبار نجات یافتند اما 5 نفر دیگر جان خود را از دست دادند. امیر حسین دهقانی و کیارش لشنی از دورود، جواد نصرالهی از بروجرد و جواد نجفی و حامد حسینی از ملایر پنج نفری هستند که از این حادثه زنده بیرون نیامدند.

یکی از کاربران شبکه ایکس گفته است کیارش لشنی از اقوام او بوده و تنها 16سال داشته است. این اولین باری نیست که کوهنوردان در اشترانکوه اسیر بهمن شده و جان خود را از دست می‌دهند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در 18سال گذشته و درست در آذرماه (بدون احتساب پنج نفری که روز جمعه جان خود را از دست دادند) 15 نفر در این کوه کشته شده‌اند.

قله سن‌بران، همان قله‌ای که این 9 نفر موفق به صعود آن شدند، با 4هزار و 150متر ارتفاع، بلندترین قله این رشته‌کوه و در شهرستان ازنا واقع شده است. بعد از رسیدن به قله و عبور از مناطق برفی، اعضای این گروه تصمیم به فرود می‌گیرند. یکی از بازماندگان این حادثه از روی تخت بیمارستان به خبرنگارها گفته است که بعد از اینکه تنها 50 متر از قله به پایین رفته بودند، صدای مهیب شکست برف را می‌شنوند و بهمن آن‌ها را حدود 200 تا 300 متر به پایین می‌برد.

دو نفر از اعضای گروه توانستند خود را نجات دهند، پنج نفر در منطقه چاله کبود زیر برف دفن شدند اما هنوز معلوم نبود چه بر سر دو عضو دیگر گروه آمده است. یکی از این کوهنوردان دقایقی بعد از سقوط بهمن، در ساعت 12 و 25 دقیقه موفق شد با تلفن همراه با شماره 112 تماس بگیرد و از هلال احمر درخواست کمک کند. او یکی از دو نفری بود که از گروه جدا افتاده بود و تا پیش از آن کسی نمی‌دانست کجاست.

پس از اعلام آدرس حادثه سه تیم از امدادگران و یک بالگرد به سمت محل حادثه رفتند. با توجه به توضیحات معاون امداد و نجات هلال احمر لرستان، تا زمانی که هوا روشن بود چهار نفر از اعضای این گروه که مصدوم شده بودند پیدا و به بیمارستان ولیان الیگودرز منتقل شدند.
در حوالی غروب همان روز هم امدادگران موفق شدند پیکر بی‌جان دو نفر از اعضای این گروه را پیدا کنند. صبح شنبه سه جسد دیگر هم از زیر برف‌ها بیرون کشیده شدند. رئیس اورژانس پیش بیمارستانی لرستان در این‌باره گفته که سر دو تن از کوهنوردان مفقود شده از بدنشان جدا شده است.

آذرماهِ اشترانکوه، بهمن‌خیز و کشنده است
فرماندار شهرستان ازنا محمدرضا فاتحی می‌گوید از چهار روز قبل از صعود این گروه، مدیریت بحران لرستان تاکید کرده بود که کوهنوردان از صعود به ارتفاعات پرهیز کنند اما این تیم به هشدارها توجهی نکردند. یکی از دوستان اعضای این گروه هم به هفت صبح گفته است که به آن‌ها هشدار داده بود که این موقع از سال شرایط مناسبی برای کوهنوردی نیست چرا که تازه در این منطقه برف باریده است.

متخصصان معتقدند که حداقل تا 72 ساعت بعد از بارش سنگین برف باید از هرگونه صعود پرهیز کرد چراکه برف هنوز تثبیت نشده و احتمال وقوع بهمن بسیار بالاست. همچنین بعد از این حادثه ویدئویی از توضیحات یک مدرس هواشناسی دست به دست شد که توضیح می‌داد کوهنوردان قبل از صعود نباید فقط بازه زمانی صعود را از هواشناسی پیگیری کنند بلکه باید قبل و بعد از آن را بسنجند.

مهدی نورمحمدی یکی از کوهنوردان حرفه‌ای استان لرستان و یکی از امدادگرانی که در این حادثه با بالگرد به محل اعزام شده بود در اینستاگرام خود حوادثی که در سال‌های گذشته در اشترانکوه منجر به مرگ افراد شده را به طور خلاصه نوشته است. نکته قابل توجه این است که همه این حوادث مرگبار در آذرماه و در اثر سقوط بهمن رخ داده است.

18 سال پیش و در سال 1384 چهار نفر در این ماه بر اثر سقوط بهمن و یخ‌زدگی در قله کول‌جنو کشته شدند. در سال 93 و 95 هم دو نفر دیگر بر اثر سقوط بهمن جان خود را در این رشته کوه از دست دادند. همچنین در سال 96، 9 کوهنورد مشهدی در قله کول‌جنو به همین دلیل کشته شدند. فدراسیون کوهنوردی علت این حادثه را بی‌توجهی به هشدارهای هواشناسی اعلام کرده بود.

کدخبر: ۵۴۹۳۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر