کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۳۵۷۳
تاریخ خبر:

یکه‌تازی آقای ‌خاص در شب‌های رمضان

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | یکی از شناسنامه‌های تلویزیون در ماه رمضان تیتراژ برنامه‌ها و سریال‌هاست. در دهه ۸۰ شاهد رشد موسیقی تیتراژ بودیم اما به مرور کیفیت آن‌ها افت کرد و بازار تیتراژخوانی کساد شد. در چند سال اخیر بار دیگر تلویزیون به این نتیجه رسیده است که تیتراژخوانی را به اندازه خود سریال‌ها و برنامه‌ها بها دهد. از آن سو آهنگسازان باردیگر پی به اهمیت تیتراژ سریال‌ها برده اند. در رمضان امسال شاهد صدای سه خواننده مطرح هستیم که در گزارش امروز درباره‌شان نوشته‌ایم. فعلا خبری از تیتراژ «دعوت» با صدای رضا صادقی نیست.

*** محسن چاوشی |برنامه مثل ماه
صدای محسن چاوشی در ترانه تیتراژ برنامه «مثل ماه» حالت رومنس دارد. او این قطعه را به شکل شعرواره خوانده و ریتم خاصی را آهنگساز بر کلام مترتب نمی‌کند. این روان خوانی باعث می‌شود شنونده احساس کند در موسیقی هم قصه واره‌ای جریان دارد. ابتدای این موسیقی عود نوازی به سبک عربی می‌شنویم که همیشه گوش‌های مردم با این الحان آشنا بوده است. بعد از آن، عود و پیانو می‌آید و وقتی دو نوازی شکل می‌گیرد،صدای خواننده غالب و به تدریج تبدیل به موسیقی راک می‌شود.

چاوشی یک پاپ خوان ساده نیست بلکه به‌واسطه توانایی ذاتی‌اش می‌تواند در یک قطعه کوتاه به‌خوبی ترکیب بندی کند. تیتراژ «مثل ماه» هم سازبندی خوبی دارد که از شکل کلاسیک تبدیل به جاز و راک می‌شود و هم صدای خواننده بجا می‌نشیند. خواننده لغات ترانه را آنقدر مطمئن ادا می‌کند که مفهوم آن در ذهن مخاطب به‌درستی می‌نشیند. البته از محسن چاوشی همیشه انتظار می‌رود که کلمات و حروف شعر را به‌درستی ادا کند و در مثل ماه هم چنین کرده است.

*** احسان خواجه امیری | سریال بچه مهندس ۳
صدای خواجه امیری نرم و گرم است؛‌چه به صورت آوازی که از پدر به ارث برده و چه تلاشی که خودش برای تربیت صدا داشته است. در سریال «بچه مهندس ۳» ریتم مهم است و سرضرب‌هایی که خواجه امیری ادا می‌کند، غالب است. شروع ترانه این سریال با صدای خواننده است و همین باعث می‌شود در گوش خوش بنشیند.

صدای منعطف خواجه امیری می‌تواند زیر و بم‌ها را به‌خوبی منتقل کند؛ به گونه‌ای که وقتی اوج می‌خواند گوش مخاطب اذیت نشود و وقتی پایین می‌خواند کلماتش نامفهوم نباشد. در این سریال تصمیم گرفته شده صدای خواننده رو باشد و فقط با ریتم بتواند گوش شنونده را بنوازد که تحمل بیشتری برای شنیدن ترانه داشته باشد.

*** محمد معتمدی |سریال سرباز
محمد معتمدی توسط زنده‌یاد محمدرضا لطفی که در استعدادشناسی درخشان بود، معرفی شد. معتمدی در گروه شیدا درخشید و زود به شهرت رسید. او در بخش مناجات خوانی هم خیلی موفق عمل کرده است. معتمدی صدایی پرقدرت و روان دارد و در سریال سرباز، آهنگساز جایی که لازم است از صدای بم او بهره گرفته و جایی که قرار است صدا زیر باشد،‌ از این ویژگی او بهره برده است.

تیتراژ پایانی سریال سرباز مقدمه ندارد و با صدای خواننده شروع می‌شود.کار ارکسترال پاپ - سنتی است و آهنگساز توانسته است یک روند ملودیک متعادل ساده و روان را ارائه کند. معتمدی تجربه زیادی در تیتراژ خوانی نداشته اما در «سرباز» خوب عمل کرده و صدایش با فضای طنزگونه انطباق دارد. معتمدی یک جاهایی مطول می‌خواند و کمتر جواب موسیقی را می‌شنویم که جدا از قدرت صدای خواننده، این تکنیک به فرمت ترانه و آهنگ برمی‌گردد.

*** پیش‌بینی ماندگاری ترانه‌های رمضان ۹۹
ماندگاری موسیقی به ملودی برمی‌گردد نه به صدای خواننده و نه تنظیم. اثری که ملودی دارد و فقط مبتنی بر ریتم باشد زود بر گوش مردم می‌نشیند و آن را سوت می‌زنند. سال‌هاست موسیقی ماندگار نداریم چون ملودی آفرینی نداریم. بعید است ترانه تیتراژهای رمضان ۹۹ سر زبان‌ها بیفتند و جزو خاطره مردم شوند.

کدخبر: ۳۲۳۵۷۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر