کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۵۳۷۶
تاریخ خبر:

یهودستیزی روی دیوارهای فرانسه

روزنامه هفت صبح| ثبت نقش ستاره داوود به صورت گرافیتی بر ساختمان‌هایی در پاریس، سبب بروز نگرانی‌های فزاینده رهبران سیاسی این کشور شده که می‌گویند این اعمال یادآور وقایع دهه ۱۹۳۰ است. در جریان جنگ غزه، فرانسه هم مانند سایر کشورهای اروپایی و البته آمریکا عمل کرد و قریب به اتفاق رهبران‌ سیاسی این کشور، پشت بلندگوها حاضر شدند و طی حضور فعالی که داشتند از دولتمردان اسرائیل حمایت و جنایت‌های آن‌ها در غزه را سفیدشویی کردند.

از این رو دور از ذهن نبود که مردم این کشورها به ویژه فرانسه که میزبان مسلمانان بیشتری است، آزرده‌خاطر و رنجور شوند و در نتیجه، فضای عمومی به سمتی برود که یهودستیزی در آن عیان باشد. اکنون فرانسه با تعدد و نیز افزایش شدید حوادث یهودستیزانه روبه‌روست و دوشنبه شب حدود ۶۰ ستاره داوود بر دیوارهای منطقه ۱۴ شهرداری پاریس نقاشی شد.

ژرالد دارمانین وزیر کشور فرانسه گفت از زمان حملات حماس به اسرائیل در روز ۷ اکتبر بیش از ۸۵۰ عمل ضدیهودی در فرانسه گزارش شده است. مقام‌های پاریس گفتند که تحقیقاتی را درباره تخریب نمای املاک با نیت نژادپرستانه ترتیب خواهند داد. ساکن یکی از ساختمان‌هایی که روی آن گرافیتی نقاشی شده به شبکه «بی‌اف‌ام‌تی‌وی» گفت:

«باز هم شاهد تنفری هستم که در کودکی شاهد بودم.» شهرداری منطقه ۱۴ پاریس نیز در بیانیه‌ای گفت که این اعمال «یادآور رویدادهای دهه ۱۹۳۰ است که به کشتار میلیون‌ها یهودی منجر شد.» امانوئل گریگوار، معاون ان هیدالگو شهردار پاریس، گفت که این گرافیتی‌ها پاک خواهد شد و تحقیقات شروع می‌شود. آقای گریگوار گفت: «یهودستیزی یادآور خاطرات مرگبار است.»

گرافیتی‌های مشابهی هم در شهرهای حومه پاریس از جمله وان‌و، فونتونی او رز، اوبرویای و سن اوآن پیدا شد. در کنار این ستارگان نوشته‌هایی مثل «از رود تا دریا، فلسطین پیروز خواهد شد» دیده می‌شد. کریم بوماران شهردار سن اوآن مسئولان این نوشته‌ها را «یهودستیز و نژادپرستانه» توصیف کرد و خواستار پیگرد آن‌ها شد.

الیزابت بورن نخست وزیر فرانسه هم روز سه‌شنبه آنچه «اعمال بی‌شرمانه» خواند را محکوم کرد. براساس یک نظرسنجی برای شبکه «بی‌اف‌ام‌تی‌وی» افزایش شدید حوادث یهودستیزانه مایه نگرانی ۸۳ درصد مردم این کشور است. رهبران سیاسی از جمله امانوئل مکرون، رئیس جمهور، نسبت به سرایت تنش‌های ناشی از جنگ اسرائیل و حماس به فرانسه هشدار داده‌اند.

اریک دوپان مورتی، وزیر دادگستری نیز در روز یکشنبه گفت که حدود ۴۰۰ نفر در ماه جاری برای اقدامات یهودستیزانه دستگیر شده‌اند. با این اوصاف به نظر می‌رسد اگر حملات زمینی و هوایی اسرائیل به غزه ادامه پیدا کند، کشورهای اروپایی به دلیل کنترل فضای داخلی خود، دست از حمایت بی‌شائبه از اسرائیلی‌ها بردارد و در پایان دوباره آمریکا و اسرائیل تنها بمانند.

با تشدید درگیری‌ها در غزه و بروز مجدد فجایعی مانند بمباران بیمارستان و پناهگاه آوارگان فلسطینی، فاصله بین مردم و شهروندان کشورهای اروپایی و سکانداران عرصه سیاسی در این کشورها بیشتر و بیشتر خواهد شد. البته دفتر دادستانی پاریس روز سه‌شنبه این مطلب را هم عنوان کرد که چون این ستاره‌ها به رنگ آبی است و نه زرد، نمی‌داند آیا این برچسب‌ها به منظور توهین به قوم یهود است یا ادعای تعلق به آن‌ها.

با این حال اتهامی که دستگاه قضایی فرانسه برای عاملان کشیدن این نماد روی دیوارها در نظر گرفته، «آسیب به اموال دیگران» با انگیزه‌های نژادی و مذهبی است. چنین اتهامی در قوانین فرانسه با مجازات حداکثر چهار سال زندان و ۳۰ هزار یورو جریمه نقدی روبه‌رو می‌شود. (بی‌بی‌سی)

کدخبر: ۵۴۵۳۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر