کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۹۳۶۵
تاریخ خبر:

یادداشت| حرف‌های قشنگ می‌زنی ولی...

یادداشت| حرف‌های قشنگ می‌زنی ولی...

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | یک خواننده معروفی هم بود که خدا بیامرزدش و آهنگ معروفی داشت با این ترجیع‌بند: «حرف‌های قشنگ می‌زنی/ به دلم داری چنگ می‌زنی…» واقعا فکرش را هم نمی‌کردیم یک روزی زدن حرف‌های قشنگ، به دل‌مان چنگ بزند‌ اما با وعده‌های وزیر صمت که هرطوری شده می‌خواهد برگ برنده واردات خودروهای برقی را خودش روی میز بکوبد، اجازه دهید نگارنده بگوید به دل‌مان چنگ می‌زنید.

در ظاهر واردات خودروی برقی و هوای پاک مخصوصا در این روزها که نفس‌مان تنگ آمده‌؛ بسیار امری زیبا و قابل ستایش‌ است‌ اما اگر این گفته‌‌ها در حد وعده باقی بماند یا شبیه واردات خودروی صفر با قیمت‌های عجیب شود، دیگر نمی‌توان گفت به‌به چه وعده جالبی!
وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه «دولت بنا دارد تا پایان امسال ۱۰۰هزار تاکسی برقی را در شهرهای بزرگ عرضه کند»، گفت: دو سه نمونه خودروی برقی داخلی داریم که شاید در نیمه اول سال آینده به بازار عرضه شوند.

به گزارش تسنیم، عباس علی‌آبادی وزیر صنعت، معدن و تجارت با حضور در برنامه صف اول به چند سوال درباره خودروی برقی پاسخ داد. او گفته است:‌ «اگر بخواهم مقایسه کنم؛ ‌‌هم‌اکنون خودروهای جدید خودروسازان داخلی ما را ببینید؛ حال چه خودروهایی که مثلاً سهم ساخت داخل‌شان بالای 60 - 70 درصد است، چه خودروهایی که در حدود 50 درصد است، ‌‌می‌بینید که فاصله خیلی زیادی از دنیا ندارند‌؛ اگر‌چه ممکن است با بهترین‌های دنیا قابل مقایسه نباشند اما با متوسط دنیا قابل مقایسه هستند.

در مصرف سوخت به شاخص کمتر از 8 لیتر در هر 100 کیلومتر رسیدیم، این اساساً محل سرمایه‌گذاری بیشتر و جدید ندارد، چرا؟ چون دنیا هم دارد از این حوزه خارج می‌شود. اکنون شما اگر نروژ را مطالعه کنید، می‌بینید بیش از 80 درصد خودروهای‌شان برقی شده است. یا مثلاً چین؛ من اخیراً برای مأموریتی رفته بودم شانگهای، تقریباً همه حمل و نقل عمومی‌شان برقی شده و حمل و نقل مردم هم بالای 30 - 35 درصد پلاک خودروها، پلاک سبز است.

یعنی پلاک خودروهای برقی است. ما باید ‌بیشتر انرژی‌مان را ‌مصرف کنیم تا از این پدیده عقب نیفتیم. یعنی اینجا ما با دنیا فوری همراه شویم و این اتفاق اکنون خوشبختانه در کشور کلید خورده. وزارت صمت با تمام قوا دارد تلاش می‌کند که این حرکت را در کشور جا بیندازد.»اما باید انگار به وزیر صمت یادآوری کرد که وعده توسعه خودرو‌های برقی با ۱۰ ایستگاه شارژ در کشور کمی عجیب است!

همچنین کارشناسان معتقدند مهم‌ترین مانع برای توسعه و تولید خودرو‌های برقی در ایران، نبود هماهنگی بین نهاد‌های گوناگون و همچنین فقدان زیرساخت لازم برای خودرو‌های برقی از جمله ایستگاه‌های شارژ باتری است که به نظر می‌رسد فرآیندی زمانبر و پرهزینه بوده و دولت و خودروسازان باید چاره‌ای برای حل این مشکل بیندیشند.

به هرحال ما همچنان در تولید قطعه باکیفیت در داخل به دلیل عقب مانده بودن دستگاه‌ها و زیرساخت‌ها با مشکل مواجه هستیم و از چین قطعه وارد می‌کنیم؛ پس فعلا بهتر است بحث تولید خودروی برقی را کنار گذاشته و به وارداتش بپردازیم که اتفاقا وعده داده شده اعتبار یک میلیارد یورویی به آن تعلق بگیرد و بانک مرکزی هم تامین ارز کند.

مثلا داستان شبیه واردات خودروی صفر نشود که با خبردرمانی خودروی اقتصادی و واردات چندهزار دستگاهی آغاز شد و تعداد تحویل خودروها به انگشتان یک دست هم نمی‌رسد.علی‌ایحال به پای غم کهنه دل، انگاری داری سنگ می‌زنی! حکایت وعده‌های قشنگ اما….

کدخبر: ۵۴۹۳۶۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر