کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۷۷۲۱
تاریخ خبر:

یادداشت| بازم تو؛ ایتالیا!

یادداشت| بازم تو؛ ایتالیا!

روزنامه هفت صبح، شهنام صفاجو| در یکی از مهمترین بازی‌های دور پایانی مرحله مقدماتی جام ملت‌های اروپا، فردا شب تیم ملی ایتالیا به دیدار مقدونیه شمالی می‌رود؛ همان تیمی که باعث خروج آبی‌ها از دور پلی‌آف جام جهانی قطر شد. سه روز بعد هم جنگ اصلی ایتالیایی‌ها با اوکراین آغاز می‌شود که در این بازی مستقیم، فقط یکی از دو تیم شانس صعود به یورو 2024 را به‌عنوان تیم دوم گروه C پیدا می‌کنند.

‌داستان سقوط
داستان سقوط ایتالیا از 8 سال پیش آغاز شد؛ جایی که «کارلو تاوکیو» به ریاست فدراسیون فوتبال این کشور منصوب شد و دوست قدیمی و مسن خود «جان‌پیرو ونتورا» را سرمربی تیم ملی کرد. این ترکیب مدیریتی دونفره که در حد سری B بود، باعث حذف ایتالیا از جام جهانی روسیه شد و حتی کناره‌گیری آنها و روی کار آمدن «گابریل گراوینا» هم باعث تغییر ذهنی و فنی ایتالیایی‌ها نشد؛ به‌گونه‌ای که آنها فرصت حضور در جام جهانی قطر را نیز از دست دادند تا دو دوره پیاپی غایب بزرگ این رقابت‌ها باشند.

حال نوبت یورو 2024 رسیده تا مدافع عنوان قهرمانی در آستانه حذف از یک رویداد بزرگ دیگر باشد. ایتالیا که با هدایت روبرتو مانچینی و کمی چاشنی شانس موفق به شکست دادن انگلیس میزبان و کسب قهرمانی یورو 2020 شده بود، برای صعود به دور پایانی این ‌دوره جام ملت‌های اروپا باید حتماً مقدونیه و اوکراین را شکست بدهد تا راهی آلمان شود؛ کار دشواری که با بازی دور از خانه مقابل اوکراین، ممکن است مانع حضور آنها در جمع بهترین‌های فوتبال اروپا شود.

ایتالیای امروز
تیم ملی ایتالیا با سرمربی جدید و محبوب خود «لوچانو اسپالتی» همچنان دچار کابوس این دوره 8 ساله است که اگر درخشش فوق تصور جی.جی دوناروما در سیو ضربات پنالتی انگلیسی‌ها هم نبود، این تراژدی تکمیل می‌شد. ایتالیا با دوناروما، ویکاریو دروازه‌بان اوج گرفته تاتنهام و ایوان پروودل که اصلیت روس دارد، در چهارچوب دروازه با مشکلی روبه‌رو نیست و جای بزرگانی چون جان‌لوئیجی بوفون، آنجلو پروتزی، جانلوکا پالیوکا، لوکا مارکه‌جانی و دینو زوف به خوبی پُر شده است.

تیم بی‌دفاع
شاید مشکل اصلی ایتالیای امروز در پست دفاع میانی (Centre-Back) این تیم باشد؛ جایی که با خداحافظی جورجو کیه‌لینی و لئوناردو بونوچی، هنوز دو مدافع میانی سرسخت برای جایگزینی آنها پیدا نشده است. فرانچسکو آچربی مُسن و آلساندرو باستونی جوان، دو مهره اینتری مورد نظر سرمربی ایتالیا هستند که هر یک نقاط ضعف خاص خود را دارند و هرگز در سطح سیستم «کاتانچیو» نشان نداده‌اند؛ جایی که اسطوره‌هایی نظیر جاچینتو فاکتی، کلودیو جنتیله، فرانکو باره‌زی، فابیو کاناوارو و آلساندرو نستا بازی می‌کردند تا این عنوان تاریخی شکل بگیرد. در دو بک کناری هم با وجود دی‌لورنزو و دی‌مارکو، خلأ بزرگانی چون کابرینی، مالدینی، برگومی و پانوچی حس می‌شود.

قلب میدان
در میانه زمین با وجود محرومیت ساندرو تونالی، عقب‌نشینی مارکو وراتی و مصدومیت لورنزو پلگرینی، اوضاع تیم اسپالتی کم‌وبیش باثبات است و ترکیبی از جمع نیکولو بارلا، برایان کریستانته، مانوئل لوکاتلی، داویده فراتزی و جورجینیوی برزیلی می‌تواند کمربند میانی این تیم را محکم کند. البته سرمربی ایتالیا روی جاکومو بوناونتورا 34 ساله، آندره‌آ کولپانی و ماتیا زاکانی هم نظر مثبتی دارد. این نفرات خط میانی شاید باعث برتری ایتالیا در این دو بازی سخت مقدماتی یورو شود؛

اما فوتبال ایتالیا با هافبک‌های بزرگی چون مارکو تاردلی، دمیتریو آلبرتینی، روبرتو دونادونی، کارلو آنچلوتی، گابریله اوریالی، جانکارلو آنتونیونی، جوزپه جیانینی، دانیله ده‌روسی، جنارو گتوزو، آندره‌آ پیرلو شناخته می‌شود که با اسامی قبل خیلی قابل مقایسه نیستند.

در پست وینگر راست و چپ ایتالیا، حضور چهره‌هایی چون دومنیکو براردی و فدریکو کیه‌زا تثبیت شده است؛ دو بازیکن سریع و گلزن که در خیلی بازی‌ها جور مهاجمان هدف تیم را کشیده‌اند. نیکولو زانیولو و استفان الشراوی هم نفرات جایگزینی هستند که البته ضریب تاثیرگذاری آنها بسیار پایین است.

مهاجم هدف
به نظرم مشکل اصلی ایتالیای امروز در پست مهاجم هدف است. اجازه دهید این پاراگراف را با یادآوری اسامی بزرگ شروع کنیم؛ جایی که مهاجمانی چون جیانی ریورا، جوزپه مه‌آتزا، ساندرو ماتزولا، روبرتو باجو، سالواتوره اسکیلاچی، آلساندرو آلتوبلی، کریستین ویری، آلساندرو دل‌پیرو و فرانچسکو توتی بازی می‌کردند و حال، علاقه‌مندان فوتبال ایتالیا باید شاهد بازی جاکومو راسپادوری، مویزه کین، متئو پولیتانو و جانلوکا اسکاماکا در پست شماره 9 لاجوردی‌پوش‌ها باشند! جالب این‌که تغییر ملیت متئو رتگی آرژانتینی و ویلفرد نیوتو ساحل‌عاجی هم به مذاق سرمربی جدید ایتالیا خوش نیامده تا فعلاً این دو مهره جوان و کمی با استعداد پشت خط بنشینند. چیرو ایموبیله هم برای این دو بازی مهم دعوت نشده تا عملاً شاهد خداحافظی اجباری مهاجم باتجربه لاتزیو با تیم ملی ایتالیا باشیم.

مقدونیه و اوکراین
ایتالیای اسپالتی مهمترین بازی برگشت گروه C جام ملت‌های اروپا را 1-3 به انگلیس باخت تا در جنگ صعود به یورو 2024، چشم به دو میدان بزرگ داشته باشد؛ اولی گربه سیاه این سال‌های ایتالیا، مقدونیه شمالی که با برخی یاران معروف خود شاید دوباره مانع صعود ایتالیا شود؛ بازیکنانی چون استول دیمیترفسکی دروازه‌بان رایووایه‌کانو که همین هفته قبل ستاره بازی با رئال مادرید بود؛ اِلیف اِلماس هافبک تکنیکی ناپولی، انیس باردهی هافبک تهاجمی و کاپیتان 28 ساله تیم که در ترابزون اسپور ترکیه توپ می‌زند، دارکو چورلینف وینگر چپ برنلی و بویان میوفسکی مهاجم آبردین اسکاتلند.

حریف دوم و اصلی ایتالیایی‌ها در این گرداب صعود و سقوط، اوکراین است که در صورت برد احتمالی یاران اسپالتی مقابل مقدونیه، دو تیم ایتالیا و اوکراین در امتیاز 13 مساوی شده و هر یک برای رزرو بلیت آلمان نیاز به امتیاز این بازی فشرده و نفس‌گیر دارند که دوشنبه شب (29 آبان) برگزار خواهد شد. نکته مهم این دیدار، بازی در زمین بی‌طرف به میزبانی اوکراین و دست بالای ایتالیا در تساوی امتیازات این بازی، به دلیل برد در بازی رفت است.

البته اوکراین با نفراتی چون آناتولی تروبین و آندره لونین دروازه‌بانان مطرح بنفیکا و رئال‌مادرید، اُولکساندر زینچنکو ستاره آرسنال، ویتالی میکولنکو دفاع چپ اورتون، اِلیا زابانی دفاع میانی بورنموث، تاراس استپاننکو کاپیتان تیم، گئورگی سوداکف هافبک تهاجمی 21 ساله و ستاره جدید فوتبال اوکراین، روسلان مالینوفسکی هافبک تهاجمی جنوا، میخائیلو مودریک وینگر چپ مشهور چلسی، ویکتور سیگانکف و آرتم دوبیک دو مهره موثر ژیرونا پدیده لالیگا، رومن یارمچوک مهاجم والنسیا و جمعی دیگر از ستاره‌های دو تیم معروف شاختار دونتسک و دینامو کی‌یف، تیمی سرسخت و مبارز برای گرفتن جای ایتالیا و صعود از گروه C جام ملت‌های اروپا به آلمان، محل برگزاری دور نهایی این رقابت‌ها است. آیا ایتالیا بعد از دو شکست بزرگ مقابل سوئد و مقدونیه شمالی و حذف از دو جام جهانی اخیر، در صعود به یورو 2024 هم به صخره اوکراین برخورد می‌کند؟

کدخبر: ۵۴۷۷۲۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر