کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۰۰۷۵
تاریخ خبر:

یادداشت| این برزیلی؛‌ آقای دینیز!

یادداشت| این برزیلی؛‌ آقای دینیز!

روزنامه هفت صبح، شهنام صفاجو| فوتبال برزیل زیر سایه نتایج بسیار ضعیف رقابت‌های مقدماتی جام‌جهانی 2026 در تب و تاب سقوط به‌سر می‌برد. امروزه سلاطین سامبا با ستاره‌های تکنیکی پرتعداد خود، مهد فوتبال جهان مدرن شناخته شده و از انگلیس کلاسیک که به این عنوان خوانده می‌شد، جلو زده‌اند؛ اما عدم نتیجه‌گیری در چند بازی اخیر و قرار گرفتن روی رتبه ناآشنای ششم در جدول لاتینی راهیابی به جام جهانی، خیلی‌ها را نگران کرده است.

برزیل 6 بازی انجام داده و 3 باخت و 1 مساوی در پرونده این تیم ثبت شده که اعداد و ارقامی کم‌سابقه است! در حالی که رقیب سنتی با 15 امتیاز در صدر جدول جا خوش کرده است.فرو ریختن دژ ماراکانا با گل مدافع کم‌وبیش بازنشسته آرژانتینی و کامبک خوردن از دیاز لیورپولی طی دو فیفادی اخیر، شرایط را برای سلسائو سخت و پیچیده کرده و فرناندو دینیز سرمربی جوان و موقت برزیلی‌ها در حجم هجوم انتقادها، سرگردان و مستاصل شده است. فدراسیون فوتبال برزیل هم در پروژه استخدام کارلو آنچلوتی دچار سرگیجه عجیبی شده و معلوم نیست پاسخ نهایی سرمربی معروف ایتالیایی به ادنالدو رودریگز چیست و سرانجام نیمکت برزیل به کجا ختم خواهد شد.

1289 برزیلی
صادرات برزیل به‌جز قهوه و سنگ معدن و محصولات کشاورزی، به نقل و انتقال فوتبالیست‌های این کشور بزرگ آمریکای جنوبی هم وابسته است و هر سال تیم‌های 20‌گانه سری A و حتی سری B فوتبال برزیل، زیر نظر استعدادیاب‌های باشگاه‌های بزرگ و متوسط قرار دارند تا با بودجه مشخصی، به شکار چهره‌های جدید برزیلی بپردازند.

طبق اعلام وب‌سایت معتبر www.statista.com تعداد بازیکنان حرفه‌ای برزیلی شاغل در باشگاه‌های خارجی در سال 2023 بالغ بر 1289 نفر بوده که بالاترین آمار طی دهه اخیر است. ترانسفر این حجم فوتبالیست که بیشتر آنها بازیکنان باکیفیتی هستند، به‌راستی شگفت‌انگیز است؛ اما تیم ملی برزیل معمولاً روی اسامی محدودی بسته می‌شود که اکثر آنها در تیم‌های معروف اروپایی بازی می‌کنند و چند نفر هم از لیگ داخلی به اردو دعوت می‌شوند تا مثلاً آینده‌نگری در دستور کار مسئولان امر قرار گیرد!

همه نداری‌ها
تیم ملی برزیل در چند بازی اخیر خود در غیاب نیمار و ریچارلیسون که هر دو مصدوم هستند، در خط حمله دچار مشکل شده و این ضعف گلزنی با مصدومیت جدید وینیسیوس جونیور، به عدد صفر هم نزدیک‌تر شده است! فوتبال امروز برزیل در چند نقطه کلیدی زمین دچار بحران شده است؛ اول از همه خط حمله که شرحی بر آن رفت؛ به گونه‌ای که از مجموعه مهاجمان تیم فقط رودریگو گوئس و گابریل ژسوس باقی ماندند که اولی در جای خود گل‌نزن ماهری است و دومی هم معمولاً با مصدومیت دست و پنجه نرم می‌کند.

برزیل در خط دفاعی هم با مصدومیت شدید اِدر میلیتائو لنگ می‌زند و استفاده مداوم از تیاگو سیلوا که حوالی 40 سالگی است، نشان از عدم ظهور مدافعی جوان در کلاس جهانی دارد تا کنار مارکینیوش توپ بزند و روی هر توپ هوایی، برزیل به خود نلرزد. در پست هافبک هجومی و در غیاب پاکوئتا که عجالتاً خیلی هم بازیکن تاپی نیست، برزیل در پست شماره 10 نیز مشکل اساسی دارد که بسیار حیرت‌انگیز است؛

تیمی که ستاره‌هایی چون ریوه‌لینو، زیکو، اِدر، کاکا، رونالدینیو، ریوالدو را در این منطقه داشته، حال باید دست به دامان هافبک‌های نیوکاسل گیمارش و جوئلینتون شود تا این جناح را پوشش دهد. البته آنها در پست تخصصی خود بازیکنان بسیار خوبی هستند، اما در نقش پلی‌میکر PlayMakerبرزیل به ستاره‌ای نیاز دارد که فعلاً کورسویی از او وجود ندارد!در کناره‌های خط دفاعی هم نفرات زیادی طی این سال‌ها به آزمون و خطا گذاشته شدند؛ اما دیگر بعید است بازیکنانی با هیبت کافو و روبرتو کارلوس پیدا شوند تا زردهای لاتینی‌تبار روی خط طولی هم شماره یک باشند.

آندرسون تالیسکا
شاید او قدرنادیده‌ترین فوتبالیست برزیلی این سال‌های اخیر باشد که حتی رنگ اردوهای تیم ملی برزیل را هم ندیده است. اندرسون تالیسکا در 29 سالگی، یک شماره 9 تمام‌عیار برای جولان در خط حمله سلسائو است تا مشکل گلزنی این تیم حتی به شکل موقتی حل و فصل شود؛ اما شاید بازی او در گوشه غربی قاره آسیا خیلی به چشم دینیز و منزس نیامده تا او حسرت پوشیدن پیراهن تیم ملی را داشته باشد.

تالیسکا فوتبال خود را از تیم معروف واسکودوگاما شروع کرد و سپس به تیم باهیا پیوست. اولین حضور او در فوتبال اروپا به سال 2014 برمی‌گردد که به عضویت بنفیکا درآمد؛ اما خیلی در این تیم به بازی گرفته نشد تا دو فصل قرضی در بشیکتاش توپ بزند و در 55 بازی، آمار 27 گل زده را برجای گذارد.

مقصد بعدی تالیسکا «گوانگ‌ژو اورگرانده» چین بود که سه فصل عضوی از این تیم معروف چینی بود؛ اما برخی مصدومیت‌ها و چالش لیگ درجه 2 چین که با پول زیاد هم خیلی حرفه‌ای نشد، روی تالیسکا سایه انداخت تا جولای سال 2021 که تصمیم گرفت به خاورمیانه بیاید و عضوی از تیم النصر عربستان سعودی شود؛

تیمی که ارزش‌های برزیلی بلندقامت را به رخ مدعیان آسیایی کشید و تالیسکا تاکنون با انجام 60 بازی، 48 گل برای این تیم شهر ریاض به ثمر رسانده و در کنار کریس رونالدو، زوج مخوفی را تشکیل داده است. جالب این که او در ترانسفرمارکت هم لیبل 15 میلیونی خورده که نشان می‌دهد افراد پشت این وب‌سایت نیز چندان بازی‌های لیگ عربستان را دنبال نمی‌کنند و از کم و کیف بازی‌ها و گل‌های تالیسکا خبر ندارند!

حال به نظر می‌رسد که آندرسون تالیسکا مهره گمشده این روزهای تیم ملی برزیل است تا در اوج دوران بازی خود، مهاجمی موثر در خط حمله سلسائو باشد؛ جایی که فعلاً نفرات جایگزین توان گلزنی نشان نداده‌اند؛ آن‌هم در تیمی که مهاجمان بزرگی را به تاریخ فوتبال معرفی کرده است؛ پله افسانه‌ای، گارینشا، توستائو، جرزینیو، زیکو، به‌به‌تو، کاره‌کا، روماریو، ریوالدو، رونالدو اورژینال و برخی دیگر…

کدخبر: ۵۵۰۰۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر