کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۶۰۶
تاریخ خبر:

گفتگو با کاشفان فروتن ‌کرونا !

روزنامه هفت صبح | اسم برادران مولایی وقتی سر زبان‌ها افتاد که خبرهای ضد و نقیضی از ورود کرونا به ایران شنیده می‌شد اما ویدئویی که محمد مولایی از برادر بستری و بعد فوت شده‌اش منتشر کرد و توضیحاتی که بعدتر داد چنان آب پاکی را روی دست همه ریخت که دیگر چاره‌ای نماند غیر از تایید رسمی ورود ویروس مرموز.

البته صرف تایید ابتلای چند ایرانی به کرونا باعث نشد که محمد مولایی که خودش یکی از پزشکان خوشنام قمی است، عقب بکشد. او با انتشار ویدئوهای دیگر سعی کرد عمق ماجرا و سطح جدی بودن آن را به مردم یادآوری کند.

مولایی که برادرش را بر اثر ابتلا به کرونا از دست داد اما قبل از آن با اصرار خیلی زیاد مسئولان بیمارستان را مجاب کرد که از برادرش و تخت کناری او آزمایش کرونا بگیرند. وقتی هم که مطمئن شد آنچه برادرش به آن مبتلا شده کرونا بوده، شروع به اطلاع‌رسانی کرد.

به موازات تکذیبیه‌هایی که داده می‌شد او هم ویدئو و توضیح جدیدی منتشر می‌کرد تا اعلام کند داستان ورود کرونا به ایران جدی‌تر از این حرف‌هاست. کمی بعد خبر دیگری درباره محمد مولایی و برادر دوقلویش منتشر شد که همه را ناراحت و البته متاثر کرد.

خبری که می‌گفت این دو برادر مثل برادر بزرگ‌ترشان به کرونا مبتلا شده‌اند و وضعیت وخیمی دارند اما این دو برادر بعد از چند روز تلاش سخت برای مبارزه با کرونا بالاخره از بیمارستان امام خمینی تهران مرخص شدند. در این روزها خیلی از مردم عادی سعی می‌کردند به نحوی از آنها خبر بگیرند و دائما در شبکه‌های اجتماعی پرس و جو درباره وضعیت آنها ادامه داشت. محمد مولایی که هنوز هم چندان حال خوشی ندارد از روزهای گذشته به هفت صبح می‌گوید.

* می‌دانید که یک جورهایی قهرمان مردم در شبکه‌های اجتماعی شده‌اید؟
من در روزهای گذشته به شدت کسالت داشتم، آنقدر که حتی یک بار تا پای مرگ رفتم اما با این حال تا جای ممکن اخبار و مسائل اجتماعی را پیگیری می‌کردم مخصوصا در مورد همین بیماری، بنابراین از لطف مردم خبر دارم اما قهرمان و این چیزها را قبول ندارم، قهرمان ما و مردم کسان دیگری هستند ما فقط به وظیفه‌ای که برای حفظ جان مردم احساس می‌کردیم عمل کردیم.

تمام سعی ما این بود که به‌رغم تمام فشارها موضوع کاملا روشن شود. فکر می‌کنم در این قضیه هرکاری از دستم بر می‌آمد کردم. تحت تاثیر هیچ چیزی قرار نگرفتم و آنچه دیده بودم و می‌دانستم در اختیار مردم گذاشتم در حالی که به دلیل شرایط انتخاباتی بارها حرف‌های من تکذیب شد اما از پا ننشستم و اطلاع‌رسانی کردم. دوستان زیادی هم در این مسیر کمک کردند که شاید اگر کمک‌های آنها نبود نمی‌توانستیم تا این اندازه به آگاهی مردم بپردازیم.

* چطور فشارهایی بر شما وارد شد؟ آیا با خودتان تماسی گرفته شد؟ از شما خواستند که چیزی نگویید یا دست نگه دارید؟
نه هیچ تماس مستقیمی با من گرفته نشد و به صورت مستقیم تحت فشار نبودم اما دقیقا چیزهایی که اعلام می‌کردیم تکذیب می‌شد. با توجه به نوع تکذیب‌ها من فهمیدم که اگرچه احتمالا به دلایلی با شخص من برخورد نمی‌شود اما اراده قوی وجود دارد که فعلا موضوع روشن نشود، حتی رسانه‌های اصلاح‌طلب هم به شدت موضوع را تکذیب می‌کردند.

بخش خبری ۲۰:۳۰ که رسما اعلام کرد فردی که در ویدئو دیده می‌شود یعنی برادر من اصلا کرونایی نبوده و قبلا فوت کرده بوده و… با این وجود من سعی کردم به تک تک ابهامات جواب بدهم. سعی کردم اعلام کنم که برادرم بیماری زمینه‌ای جدی نداشته و به هیچ وجه سفر خارجی نرفته تا مردم را نسبت به شدت خطری که تهدیدشان می‌کند آگاه کنم.

همینطور می‌خواستم اعلام کنم که با وجود پیدا شدن این بیماری در قم، هنوز بیمارستانی که در آن بیمار کرونایی قرار دارد شرایط ایزولاسیون ندارد. نمی‌خواستم مطرح بشوم بلکه می‌خواستم بگویم اینطور که سعی می‌شود خیال مردم را راحت کنند درست نیست، باید حساس بود.

* مردم برای تشکر با شما تماس می‌گیرند؟
خیلی زیاد، خصوصا وقتی خبر رسید که من و برادرم مبتلا شده‌ایم و حال خوبی نداریم آنقدر تماس‌ها زیاد بود که در تصورمان نمی‌آمد اما ما واقعا توان پاسخگویی نداشتیم. گاهی در شبکه‌های اجتماعی چیزی نوشتم اما واقعا توان اینکه به تک تک تماس‌ها جواب بدهم را نداشتم.

* حال برادر دو قلویتان هم الان خوب است؟
بله خدا را شکر، انگار از آنجایی که ما دو قلو هستیم مراحل بیماری را مو به مو مثل هم می‌گذرانیم، مثلا صبح حالمان خوب است، دوباره شب بد می‌شود اما الان به طور کلی حالمان مساعد است.

کدخبر: ۳۱۴۶۰۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر