کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۶۶۸۳
تاریخ خبر:

گزینه‌های مطمئن و خطرناک برای جانشینی یحیی

روزنامه هفت صبح | قهرمانی استقلال در لیگ بیست و یکم، احتمالا باعث ایجاد تغییراتی روی نیمکت پرسپولیس خواهد شد. بخش قابل توجهی از هواداران این تیم خواهان فسخ قرارداد یحیی گل‌محمدی و حضور مربی دیگری به جای او شده‌اند. از همین حالا هم گزینه‌های مختلفی برای جانشینی او مطرح شده‌اند که شانس آنها را بررسی می‌کنیم.

علی دایی: بیشتر از سه سال است که روی نیمکت مربیگری هیچ تیمی ننشسته است. عده‌ای می‌گویند بعد از آن نشست خبری جنجالی که به دلیل اخراجش از سایپا برگزار کرد، ممنوع‌الکار شده ‌ اما دایی مدعی است که خودش تمایلی به کار در چنین فضایی ندارد. دایی در این سال‌ها پیشنهادهایی هم داشته که خودش ترجیح داده به دلیل مسائل شغلی و تجاری، به آنها پاسخ منفی بدهد.

او تمایلی به کار در خارج از تهران ندارد. با این حال نیمکت پرسپولیس آنقدر جذاب هست که حتی دایی سختگیر را هم وسوسه کند. به خصوص که او با رضا درویش رابطه خوبی دارد و با او در سایپا هم کار کرده است. نکته مثبت حضور او روی نیمکت پرسپولیس، علاقه‌اش به جوانگرایی است که می‌تواند باعث شود این تیم را که میانگین سنی‌اش بالاست، جوان‌تر کند. نکته منفی هم این است که او در میان هواداران، مخالف و منتقد کم ندارد و اصولا از نظر فوتبالی و برای مربیگری خیلی محبوب نیست.

مهدی مهدوی‌کیا: او در حال حاضر سرمربی تیم امید ایران است و همین دیروز فهرست نهایی این تیم را اعلام کرد و همین احتمال حضور او روی نیمکت پرسپولیس را کم می‌کند. با این حال محبوبیت او در میان هواداران و اتفاقاتی مثل ایجاد کمپین برای حضور او در پرسپولیس، ممکن است به این اتفاق منجر شود. مهدوی‌کیا از نظر رفتاری و شخصیتی کاملا پذیرفته شده و مثبت است و شباهت‌هایی به برانکو دارد. او برای مربیگری برنامه هم داشته و کار را از تیم‌های پایه‌ای هامبورگ در آلمان آغاز کرده است.

از معدود مربیان جوانی است که به دنبال علم مربیگری رفته و به‌روز است و البته انگیزه هم دارد. نکته اما اینجاست که فضای پرسپولیس با تیم امید فرق می‌کند. تیم امید معمولا ناکام بوده و اگر کیا هم با این تیم نتیجه نگیرد، خیلی از سوی افکار عمومی مواخذه نخواهد شد اما در پرسپولیس هواداران پس از یک فصل تلخ، به دنبال موفقیت و گرفتن جام هستند و این می‌تواند برای آینده مهدوی‌کیا خطرناک باشد.

علی کریمی: او بی‌شک محبوب‌ترین پرسپولیسی سال‌های اخیر است. محبوبیت او را می‌توان با محبوبیت علی پروین در سال‌های اوج مقایسه کرد. در واقع اگر مدیران پرسپولیس با او مذاکره کنند، بعید است در فضای هواداری مخالفت چندانی دیده شود. اما واقعیت این است که انتخاب کریمی برای نشستن روی نیمکت پرسپولیس، بیش از چیزی که به نظر می‌رسد ریسک به دنبال دارد. او کارنامه قابل بحثی در مربیگری ندارد.

چند بار روی نیمکت سپیدرود و نفت تهران نشسته و نتوانسته نام خودش را به عنوان یک مربی مشتاق و باانگیزه در فوتبال ایران جا بیندازد. او برعکس مهدوی‌کیا هرگز به دنبال مربی شدن نرفته و کلاس خاصی را هم پشت سر نگذاشته و مدرک خاصی هم ندارد. دقیقا شبیه اکثر مربیان دهه ۶۰ و ۷۰ که به طور غریزی بعد از پایان دوران بازی، مربی می‌شدند. با آن سابقه کوتاه، هنوز نمی‌توان درباره او قضاوت کرد. ممکن است با پرسپولیس موفق شود و البته احتمال ناکامی او بیشتر است.

فلیکس ماگات: او قبل از پرسپولیس به سپاهان هم لینک شده بود و عجیب نیست که نام او به عنوان گزینه پرسپولیس مطرح شود. دو روز پیش خبر رسید که او صفحه رسمی پرسپولیس در اینستاگرام را فالو کرده است اما خیلی زود مشخص شد که آن صفحه، صفحه رسمی و شخصی ماگات نیست. ولی همین اتفاق باعث شده تا نام او هم مطرح شود. او در بایرن و شالکه مربی علی کریمی بود و گفته می‌شود افراد نزدیک به باشگاه از مدیرعامل خواسته‌اند تا با استفاده از رابطه خوب ایجنت او با علی کریمی، نیمکت پرسپولیس را به او پیشنهاد کند.

نکته اینجاست که ماگات تا همین چند ماه پیش هدایت هرتابرلین را برعهده داشت و به همین دلیل متقاعد کردن او برای کار در ایران آسان نیست. او مربی بادانش و باتجربه‌ای است که حضورش در پرسپولیس قطعا اتفاق خوبی خواهد بود و فوتبال ایران هم از این اتفاق سود خواهد برد. با این حال نباید زیاد به نشستن او روی نیمکت پرسپولیس خوشبین باشیم.

برانکو: جذاب‌ترین نام برای هواداران پرسپولیس! قطعا اگر قرار به انتخاب هواداران باشد، آنها برانکو را به هر نام دیگری ترجیح می‌دهند. خیلی از آنها معتقدند موفقیت‌های کالدرون و یحیی ثمره تیمی بود که برانکو پایه‌هایش را ریخت. مربی کروات البته با تیم ملی عمان قرارداد دارد و به تازگی این قرارداد را دو سال دیگر تمدید کرده و از حضور در این کشور راضی به نظر می‌رسد. احتمال بازگشت او به پرسپولیس نزدیک به صفر است اما محال نیست.

نکته مثبت درباره برانکو این است که حتی اگر برگردد و در فصل اول نتیجه نگیرد، هواداران به او فرصت خواهند داد تا دوباره این تیم را به روزهای اوج برگرداند. او از نظر فنی خودش را ثابت کرده و هواداران نگران نتیجه نگرفتن او نیستند. اما به هرحال این نکته را هم باید در نظر گرفت که احتمال تکرار موفقیت‌های کم‌نظیر و فوق‌العاده آن پنج سال زیاد نیست. به ویژه اینکه احتمالا در فصل آینده استقلال و قطعا سپاهان مدعی‌تر و سرسخت‌تری را در لیگ برتر خواهیم دید.

کدخبر: ۴۵۶۶۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر