کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۸۶۹۵
تاریخ خبر:

گزارش اولیه از آتش‌سوزی در شهرک صنعتی قزوین

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری | در عرض یک ماه چند آتش‌سوزی مهیب در برخی کارخانه‌ها و شرکت‌های تولیدی رخ داده است. آتش‌‌سوزی در پردیس که کشته برجای گذاشت، آتش‌سوزی در کارخانه الکل شکوهیه قم که بسیار مهیب بود و خسارتی حدود ۸۰ میلیارد تومان برجای گذاشت. حالا روز گذشته حوالی ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه خبر آتش‌سوزی و سپس انفجار مهیب در شرکت تولیدی مواد شوینده بهداش در شهرک صنعتی اطراف قزوین گزارش شد. این آتش‌سوزی در شهرک صنعتی لیا در ۲۵کیلومتری قزوین گزارش شد.

قدرت‌الله مهدیخانی، مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین در گفت‌وگو با «هفت صبح» درباره جزئیات این حادثه و احتمال خرابکاری گفت:« در ابتدا به ضرس قاطع احتمال خرابکاری و عمدی بودن حادثه را رد می‌کنم در ضمن شرکت بهداش دچار حریق شده و به اشتباه رسانه‌ها شرکت تاژ را عنوان کردند.

این شرکت تولیدی شوینده واقع در شهرک صنعتی لیا حوالی ساعت ۱۱:۲۰ دقیقه روز شنبه ۱۸ اردیبهشت ماه دچار حریق می‌شود و عوامل آتش‌نشانی شهرک صنعتی در منطقه حادثه حضور پیدا می‌کنند. اما به دلیل حساسیت آن منطقه و همچنین گستردگی آتش و چون این شرکت‌ها و کارخانه‌ها مواد اولیه‌شان شیمیایی است در نتیجه باعث شد تا مرکز مدیریت بحران قزوین،‌ آتش‌نشانی قزوین و حومه را نیز به منطقه فرابخوانند.

آتش‌نشانی‌های قزوین، الوند، شهر صنعتی البرز، محمدیه و بویین زهرا را برای این حادثه فراخوان کردیم. با حضور هلال‌احمر، امداد، اورژانس و همچنین آماده‌باش سایر آتش‌نشانی‌ها در نقاط دیگر عملیات خاموش کردن آتش آغاز شد. با توجه به این موضوع که مواد شیمیایی با برخورد آب شعله‌ورتر نیز می‌شود باید از خاک در بحث خاموش کردن آتش استفاده می‌شد و نیروهای حمل و نقل جاده‌ای لودر و خاک در اختیار عوامل قرار دادند. بعد از گذشت سه ساعت آتش کاملا مهار شد.»

مهدیخانی در پاسخ به این سوال که انفجار به چه دلیل بود می‌گوید:« باید موضوع بررسی شود. معمولا در این گونه واحدها عامل انسانی وجود دارد و ممکن است بی‌احتیاطی اتفاق افتاده باشد اما باید بررسی‌های بیشتری صورت بگیرد. قزوین یک استان صنعتی است و واحدهای صنعتی پایه تولیدشان مواد اولیه شیمیایی است و همین شرکت هم مواد اولیه شیمیایی تولید می‌کرد و هم مواد شوینده و صادرات نیز داشته است. معمولا در فصل تابستان در بخش‌های صنعتی هرسال شاهد این‌گونه حوادث هستیم و این ماجرا مسبوق به سابقه است. در مورد خرابکاری و عوامل خارجی اصلا امکانش وجود ندارد. نگرانی فقط در مورد سرایت آتش به سایر واحدهای صنعتی بود که آتش مهار شد.»

*** علت انفجار مشخص شد
مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین گفت: «علت انفجار و آتش‌سوزی گسترده که یکی از سوله‌های شرکت بهداش را به خاکستر تبدیل کرد، به احتمال زیاد بی‌احتیاطی واحد تعمیراتی این شرکت بوده است. واقعیت این است با حضور ۲۲ ماشین آتش‌نشانی و ۷۵ نفر نیروی انسانی آتش‌نشان حریق گسترده این شرکت مهار و از ایجاد یک فاجعه انسانی و زیست‌محیطی جلوگیری شد.

در یکی از مخازن این کارخانه ماده شیمیایی «اتیلن‌اکساید» نگه‌داری می‌شد که به شدت نافذ و قابلیت اشتعال دارد و اگر شعله به مخزن این ماده می‌رسید، انفجار شدیدی رخ می‌داد که مانند زلزله کل شهرک صنعتی لیا را دچار تخریب می‌کرد؛ به همین خاطر کل کارخانه در بدو وقوع حادثه تخلیه شده بود. قدرت انفجاری و تخریب این گاز یعنی اتیلن‌اکساید به اندازه‌ای بالاست که حجم ناچیز آن (کمتر از یک لیتر) هم می‌تواند در صورت انفجار چند ساختمان مجاور هم را تخریب کند.»

مهدیخانی به وجود ۴۰۲ واحد شیمیایی و صنعتی با مواد شیمیایی خطرناک، سمی و قابل انفجار در سطح شهرک‌ها و نواحی صنعتی استان خبر داد و تصریح کرد: «به هر حال همانند آنچه در شرکت بهداش رخ داد، یعنی نیاز به تعمیرات واحدهای مختلف شرکت امری متداول است و ما هم نمی‌توانیم هر ساعت در این شرکت‌ها حضور داشته باشیم که بخواهیم به آنها بگوییم چه ساعتی تعمیر داشته و چه ساعتی نداشته باشید.»

*** مشکل تاسیساتی علت آتش‌سوزی
قدیر موسی‌خانی، سرپرست سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری قزوین نیز در گفت‌وگو با «هفت‌صبح» درباره این حادثه می‌گوید: «شهرک صنعتی لیا در فاصله ۲۵ کیلومتری قزوین قرارد دارد و دود این حادثه در شهر قزوین نیز قابل رویت بود. گسترش آتش‌سوزی شدتش به حدی بود که در حال سرایت آتش‌ به واحدهای مجاور نیز بود. اما توانستیم جلوی سرایت آتش و مواد سمی را به سایر واحدها بگیریم. با قطعیت درباره علت این حادثه نمی‌توان فعلا نظر داد اما به احتمال زیاد انجام کارهای تاسیساتی موجب این اتفاق شده است.»

موسی‌خانی درباره انفجار مهیب نیز گفت:« انفجارها بعد از آتش‌سوزی رخ داده چون مخازن زیاد قابل اشتعال آنجا وجود داشته است، اما علت آتش‌سوزی همچنان در دست بررسی است.» اما نکته‌ای که در این ماجرا وجود دارد این است که به علت وجود تولیدکننده‌های مواداولیه شیمیایی در این منطقه اگر آتش مهار نمی‌شد شاهد یک فاجعه محیط‌زیستی و دود سمی در این منطقه بودیم.

کدخبر: ۳۸۸۶۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر