کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۱۳۹
تاریخ خبر:

گزارشی درباره جدیدترین تغییرات قیمت انواع میوه

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | قیمت موز در میدان‌های مرکزی تره‌بار کاهش پیدا کرده و حالا با یکی از ارزان‌ترین میوه‌ها سر و کار داریم. این خبر را اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی از میدان‌های میوه و تره‌بار داده. رد و نشان این ارزانی را در میوه‌فروشی‌ها هم می‌توان پیدا کرد. خبرهای خوب کارگر به موز محدود نیست. او می‌گوید امسال در میوه و صیفی فراوانی داریم و با انبوه بار روبه‌رو هستیم.

به گفته رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی قیمت میوه‌های فصل تابستان از زمان ورود به بازار تاکنون با کاهش ۶۰ تا ۷۰درصدی مواجه شده است. او می‌گوید در هفته‌های آینده قیمت میوه‌های فصل ۱۰ تا ۱۵درصد کمتر خواهد شد. این موضوع ما را به میوه‌فروشی‌ها کشاند تا ببینیم قیمت میوه‌هایی که این روزها در جعبه‌های چوبی برایمان خودنمایی می‌کنند چقدر است.

نکته مهم اینجاست که اغلب قیمت‌هایی که از بازار میوه می‌شنوید، مربوط به میدان‌های میوه و تره‌بار است و اگر به خیال این قیمت‌ها سراغ میوه‌فروش محل بروید، احتمالا با قیمت‌های متفاوتی روبه‌رو خواهید شد. بهتر است قبل از این کار نگاهی به قیمت‌های این گزارش بیندازید. این روزها اغلب میوه‌ها چند نرخی شده‌اند.

علاوه بر اینکه تفاوت زیادی بین قیمت تره‌بار و میوه‌فروشی‌های سطح شهر به چشم می‌خورد، حتی در خود میوه‌فروشی‌ها هم ممکن است با سبدهای مختلفی از یک نوع میوه روبه‌رو شوید که قیمت‌های متفاوتی دارند. حتی در بعضی جاها ممکن است میوه‌هایی با چهار برابر قیمت ببینید ولی نیازی به نگرانی نیست. همه‌چیز با یک برچسب ارگانیک حل می‌شود.

*** قیمت میوه‌های چهارفصل؛ پرتقال، سیب و موز
پرتقال، موز، سیب و کیوی پای ثابت اکثر مهمانی‌هاست و تفاوتی نمی‌کند زمستان باشد یا تابستان؛ به هر صورت میوه‌فروشی‌ها از این دست میوه‌ها دارند و صرفا در یک فصل پا به یخچال خانه‌ها نمی‌گذارند. بهترین انواع پرتقال این روزها در بازار بین ۱۵تا ۱۹هزار تومان قیمت دارند. پرتقال آبگیری شمال کیلویی ۱۵هزار، تامسون شمال کیلویی ۱۸هزار و پرتقال والنسیا دستچین کیلویی ۱۹هزار تومان است.

این قیمت‌ها با نرخ‌های میدان‌های میوه و تره‌بار زمین تا آسمان فرق می‌کند چراکه در میدان‌های میوه پرتقال تامسون شمال ۱۰هزار تومان است و پرتقال رسمی کیلویی هشت هزار تومان فروخته می‌شود. این روزها اگر بخواهید سیب بخرید، به احتمال زیاد باید سراغ سیب گلاب یا سیب ترش بروید. قیمت هر کیلوگرم سیب گلاب حدود ۳۴هزار تومان است و سیب ترش با قیمت حدود کیلویی ۱۵هزار تومان فروخته می‌شود. در میدان‌های میوه و تره‌باز سیب گلاب تقریبا ۱۸هزار تومان قیمت دارد. سیب زرد و قرمز هم در میدان‌ها با قیمتی حدود ۱۵هزار تومان فروخته می‌شود و وقتی به میوه‌فروشی‌ها می‌آید قیمت آن به ۲۵هزار تومان می‌رسد.

موز کلی معرفت به خرج داده. احتمالا شما هم خبر کاهش چشمگیر قیمت این میوه پرطرفدار را شنیده‌اید. این روزها هر کیلوگرم موز در میدان‌های میوه و تره‌بار تقریبا ۱۲هزار تومان فروخته می‌شود و میوه‌فروشی‌ها روی بهترین موزهایشان ۱۵هزار تومان قیمت می‌گذارند. یک دو هفته پیش قیمت موز در میدان تره‌بار ۱۹هزار تومان و در میوه‌فروشی‌ها تقریبا ۲۵هزار تومان بود.

*** قیمت میوه‌های تابستانی؛ شلیل، هلو، زردآلو و …
فهرست نرخ‌نامه‌های میدان تره‌بار در فصل تابستان حسابی طولانی می‌شود. هلو، شلیل، زردآلو، گوجه‌سبز، توت، توت فرنگی، آلو، گیلاس و آلبالو هر کدام رقابت سنگینی در سبد میوه دارند. اگر بیشتر اهل هلو هستید، شاید بهتر باشد بدانید که قیمت بهترین آنها در میوه‌فروشی‌ها کیلویی ۲۰هزار تومان است و در میدان‌های میوه و تره‌بار حدود ۱۲هزار تومان فروخته می‌شود.

در طرف مقابل اگر شلیل را ترجیح می‌دهید، باید حدود ۲۵هزار تومان برای خرید بهترین شلیل‌ها از میوه‌فروشی‌ها هزینه کنید. البته بعضی میوه‌فروشی‌ها شلیل را کیلویی ۲۰هزار تومان می‌فروشند. این میوه در نرخ‌نامه‌های میدان تره‌بار کیلویی ۱۳هزار تومان قیمت دارد.قیمت زردآلو چند هفته پیش به عنوان نوبرانه بهاری به کیلویی ۳۳هزار تومان در میدان‌های تره‌بار رسیده بود و حالا کمی کوتاه آمده و به صورت عمده‌فروشی ۲۸هزار تومان فروخته می‌شود.

البته میوه‌فروشی‌ها همچنان زردآلو را نوبرانه حساب می‌کنند و آن را کیلویی حدود ۴۵هزار تومان می‌فروشند. زردآلو کاشان که ارزان‌تر است، در میدان‌های تره‌بار کیلویی ۱۵هزار تومان و در میوه‌فروشی‌ها ۲۰هزار تومان قیمت دارد. میوه‌فروشی‌ها گوجه سبز را از میدان تره‌بار با قیمت کیلویی ۱۵هزار تومان می‌خرند و وقتی به مغازه می‌آورند، روی بهترین گوجه‌سبزها ۲۸هزار تومان قیمت می‌گذارند. بالاخره هرچه باشد نوبرانه به حساب می‌آید و برای ارزان شدنش باید چند هفته‌ای صبر کنیم.

قیمت بهترین توت فرنگی در میوه‌فروشی‌ها این روزها حدود کیلویی ۴۰هزار تومان است و بعضی میوه‌فروشی‌ها آن را کیلویی ۳۳هزار تومان می‌فروشند. البته در میادین میوه و تره‌بار توت فرنگی با قیمت کیلویی ۲۰هزار تومان فروخته می‌شود. توت سفید در میدان‌ها کیلویی ۱۰هزار تومان است و وقتی بار وانت می‌شود و به میوه‌فروشی‌ها می‌آید، کیلویی ۱۸هزار تومان قیمت می‌خورد. البته پیدا کردن توت سفید در میوه فروشی‌ها چندان کار ساده‌ای نیست. جست‌وجوهای ما نشان می‌دهد خیلی از میوه‌فروشی‌ها علاقه‌ای به فروش توت سفید ندارند.

آلو شابلون و آلو زرد در اکثر میوه‌فروشی‌ها هم‌قیمت هستند و کیلویی ۲۲هزار تومان فروخته می‌شوند. نرخ‌نامه میدان میوه و تره‌بار قیمت عمده‌فروشی آلو را ۱۲هزار تومان نشان می‌دهد. هر کیلوگرم گیلاس در این نرخ‌نامه‌ها کیلویی ۲۵هزار تومان است. این قیمت مربوط به گیلاس تکدانه است و گیلاس صورتی کیلویی ۱۶هزار تومان و گیلاس مشکی کیلویی ۱۵هزار تومان در میدان‌های میوه و تره‌بار فروخته می‌شود. وقتی به میوه‌فروشی‌ها برویم، قیمت گیلاس به کیلویی ۳۳هزار تومان می‌رسد و گیلاس صورتی کیلویی ۲۱هزار تومان قیمت دارد. رقیب سرسخت گیلاس، یعنی آلبالو در میوه‌‎فروشی‌ها کیلویی ۱۸هزار تومان است و باکیفیت‌ترها کیلویی ۲۴هزار تومان فروخته می‌شود. این میوه در میدان تره‌بار ۱۱هزار تومان است.

*** قیمت صیفی‌جات؛ هندوانه، طالبی و خربزه
گرمای تابستان محبوبیت میوه‌های آب‌داری مثل هندوانه و طالبی را چند برابر کرده. هندوانه عمده‌فروشی در میدان‌های میوه و تره‌بار تقریبا کیلویی سه هزار و ۵۰۰تومان است که نسبت به گذشته کمی گران شده. هندوانه‌ها وقتی بار وانت می‌شوند و به میوه فروشی‌ها می‌آیند، قیمت بهترین‌هایشان به کیلویی چهار هزار و ۵۰۰ تا پنج هزار تومان می‌رسد.

احتمالا بهتر باشد که بدانید هندوانه‌های کوچک تقریبا چهار تا پنج کیلوگرم وزن دارند و قیمتشان حدود ۲۰ تا ۲۵هزار تومان است. هندوانه‌های متوسط پنج تا شش کیلوگرم و با قیمت ۲۵ تا ۳۰هزار تومان فروخته می‌شوند و هندوانه‌های بزرگ حدود هفت تا هشت کیلوگرم وزن دارند و خرید آنها برایتان تقریبا ۳۵ تا ۴۰هزار تومان خرج خواهد داشت.

طالبی‌ها بین یک تا سه کیلوگرم وزن دارند. طالبی‌های کوچک شاید خرج کمتری برایتان داشته باشند ولی اغلب به آن نرمی که انتظار دارید نخواهند بود. آنها در میدان‌های میوه و تره‌بار تقریبا کیلویی شش هزار تومان فروخته می‌شوند و در میوه‌فروشی‌ها حدود ۱۰ تا ۱۲هزار تومان قیمت دارند. طالبی‌های کم‌کیفیت که بعضا برای حفظ شأن آنها طالبی آبگیری صدایشان می‌کنند هم تقریبا کیلویی شش هزار تومان هستند.

خربزه در میدان میوه و تره‌بار کیلویی پنج هزار تومان فروخته می‌شود ولی اگر بخواهید سراغ چنین خربزه‌هایی بروید، باید کل صندوق عقب ماشین را از خربزه‌های در هم که بعضی خراب و بعضی باکیفیت هستند پر کنید. به هر صورت برای یک خانواده معمولی چاره‌ای جز خرید از میوه‌فروشی نیست. میوه‌فروش‌ها بهترین خربزه را تقریبا ۱۳هزار تومان می‌فروشند. بعضی از آنها هم خربزه را کیلویی ۱۰هزار تومان قیمت‌گذاری می‌کنند. خربزه عموما بین ۱٫۵ تا سه کیلوگرم وزن دارد و این یعنی خرید بهترین انواع خربزه کوچک تقریبا ۲۰هزار تومان و خربزه بزرگ حدود ۴۰هزار تومان خرج دارد.

*** قیمت پیاز، سیب‌زمینی، گوجه و خیار
پیاز و سیب‌زمینی نسبت به یکی دو هفته گذشته کمی کوتاه آمده‌اند. قیمت هر کیلوگرم پیاز این روزها پنج تا شش هزار و ۵۰۰تومان است و در میدان‌های تره‌بار کیلویی سه هزار و ۵۰۰تومان فروخته می‌شود. سیب‌زمینی هم در میوه‌فروشی‌ها همین قیمت پنج تا شش هزار و ۵۰۰تومان است و در تره‌بار کیلویی چهار هزار تومان قیمت دارد.

هرکیلوگرم گوجه فرنگی عموما شش هزار تومان فروخته می‌شود. آخرین نرخ‌نامه میدان‌های میوه و تره‌بار نشان می‌دهد قیمت عمده فروشی گوجه فرنگی حدود سه هزار و ۵۰۰تومان است. خیار از بقیه ارزان‌تر است. البته اگر آن را برای تهیه سالاد لازم داشته باشید. خیار سالادی که سر و شکل چندان خوبی ندارند، عموما کیلویی چهار هزار تومان فروخته می‌شوند. در طرف مقابل قیمت خیار قلمی که جلوی مهمان می‌گذاریم، به کیلویی هفت هزار و ۵۰۰تومان می‌رسد. این خیارها در بازار تره‌بار کیلویی پنج هزار و ۵۰۰تومان قیمت دارند.

کدخبر: ۳۳۷۱۳۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر