کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۲۲۰۵۱
تاریخ خبر:

گزارشی درباره احتمالات مرگ مشکوک رهبر کره‌شمالی

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: به تازگی سی‌ان‌ان گزارشی را منتشر کرده که در آن به احتمال مرگ رهبر کره‌شمالی در پی عوارض یک عمل جراحی پرداخته است. بر اساس این گزارش، کیم جونگ اون رهبر کره شمالی یک عمل جراحی روی عروق قلبی را پشت سر گذاشته. یک مقام آمریکایی تاکید کرده، واشنگتن در حال ارزیابی اطلاعاتی است که گویا وضعیت جسمانی کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی پس از انجام یک عمل جراحی خطرناک اعلام شده است.

کیم جونگ اون،‌ رهبر کره‌شمالی ۱۵ آوریل در مراسم سالروز تولد پدربزرگش شرکت نداشت و همین امر گمانه‌زنی‌هایی را به راه انداخت. او چهار روز پیش از آن در یک نشست دولتی دیده شد. بر طبق اخباری از منابع داخلی در کره‌شمالی، کیم جونگ اون ۱۲ آوریل در بیمارستانی در تفرجگاه کوهستانی «کومگانگ» در «هیانگسان» تحت عمل جراحی قرار گرفت و در ویلایی در آنجا اقامت دارد تا روند بهبودی را طی کند.

* دو: کره شمالی بعد از پیدا شدن یک مورد بیمار کرونایی، محدودیت‌های خود را بیشتر کرد. تا پیش از آن هم اغلب خبرهایی که از این کشور خارج می‌شد از فیلتر‌های بسیاری عبور می‌کرد اما حالا دستیابی به اطلاعات موثق در مورد آنچه ‌ در کره شمالی می‌گذرد از قبل هم سخت‌تر شده است. بر همین اساس حدس اینکه خبر مقامات آمریکایی و سی‌ان‌ان تا چه اندازه می‌تواند مطابق با واقعیت باشد دشوار است. پیش از این رهبر کره‌شمالی یک بار به مدت ۴۰ روز در مراسم ‌ رسمی در این کشور شرکت نکرد و بعد در حالی ظاهر شد که عصایی را با خود حمل می‌کرد. مشخص بود که سلامتی او به دلیلی دچار مشکل شده اما منابع خبری این کشور مشکل را اعلام نکردند. با این وجود بعدها گفته شد که اون از بیماری نقرس رنج می‌برد.

* سه: همزمان با اعلام خبر بیماری کیم، خبرهایی از احتمال اینکه خواهر جوانش رهبری کره‌شمالی را به دست بگیرد، منتشر شده است. او در دو هفته گذشته به طور مداوم مورد توجه رسانه‌ها قرار داشت. چرا که پس از مدت تقریبا طولانی، او سمت جدیدی گرفته بود و در رسانه‌های کره‌شمالی به وفور دیده می‌شد. او برخلاف همسر اون که ظاهرا علاقه‌ای به سیاست ندارد، پای ثابت دولت برادرش است و هر جایی که کیم‌ بخواهد چهره متمدنانه‌ای از دولت خود نشان دهد، دست کمک به سوی خواهر جوانش دراز می‌کند. کیم یو جونگ چهره ‌نرم حکومت کره شمالی است تا با ظرافت و زیبایی‌اش حواس‌ها را از عملکرد برادرش در داخل کشور پرت کند.

با این حال مشخص نیست که آیا خواهر «اون» هم مانند خودش سال‌ها برای چنین سمتی آماده شده بوده یا نه. تا پیش از سال ۲۰۱۲ و مرگ رهبر پیشین کره‌شمالی، کمتر کسی «اون» را می‌شناخت. او در خفا و بدون اینکه کسی چیز زیادی از وضعیتش بداند در حال آموزش برای حکومتداری بود. برخلاف او، برادر بزرگترش کیم جونگ نام، بد اقبال بود و مورد توجه پدر هم قرار نداشت. حالا مشخص نیست که این خانم جوان تا چه اندازه آمادگی قرار گرفتن در جایگاه رهبری کره‌شمالی را داشته باشد. با این حال مشخص است که جهان از روی کار آمدن او استقبال خواهد کرد.

* چهار: شایعات در مورد کره‌شمالی تقریبا بی‌وقفه منتشر شده و هیچگاه تکذیب یا تایید نمی‌شوند. از کشته شدن شوهر عمه به فجیع‌ترین وضع ممکن تا سر به نیست کردن عمه و چاهی که «اون» مخالفانش را درون آن می‌اندازد، همه و همه شایعاتی بوده‌اند که برخی از آنها تکذیب شده و برخی از آنها برای مدتی مورد توجه قرار گرفته و بعد فراموش شدند. به دلیل سیستم اطلاع‌رسانی در کره‌شمالی، تشخیص اینکه کدام یک از اخبار درست، کدام یک القا شده از سوی دولت و کدام یک مغرضان هستند، کار دشواری است‌.

اما هر خبری که از این کشور بیرون بیاید، سنجیدن صحت آن تقریبا غیر ممکن است. اینکه رهبر کره‌شمالی احتمالا دچار مشکلات سلامتی شده، دور از ذهن نیست. او همیشه عادت داشته تا در رثای پدربزرگش در سالروز تولد او ساعت‌ها سخنرانی کند. همچنین کسی به یاد ندارد که کره شمالی موشکی را شلیک کرده باشد بدون اینکه «اون» با شعف بسیار بالا سر موشک عکس نگرفته باشد. با همه اینها باور اینکه جان او در خطر است، تا زمانی که دولت کره شمالی آن را تایید نکند، کار دشواری است.

کدخبر: ۳۲۲۰۵۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر