کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۵۱۲۸۳
تاریخ خبر:

گزارشی از هزینه‌های ویزیت پزشک، تهیه دارو، ‌‌مکمل و...

گزارشی از هزینه‌های ویزیت پزشک، تهیه دارو، ‌‌مکمل و...

روزنامه هفت صبح، گروه بازار|‌ ‌باور نمی‌کنید ولی یک بدن‌درد معمولی، آبریزش بینی و چند تا عطسه می‌توانند هزینه‌های هنگفتی روی دست آدم بگذارند. روند درمان از ویزیت پزشک شروع می‌شود، قبل از آن باید هزینه ویزیت را به منشی پزشک بپردازید. بعد از معاینه پزشک نسخه می‌نویسد. اگر سرماخوردگی نیاز به سرم و تزریق داشته باشد،‌ بعد از حساب کردن هزینه دارو در داروخانه، باید به مطب پزشک یا درمانگاه برگردید.

برای تزریق آمپول و سرم هم یک‌سری هزینه دیگر بکنید. تا همین جای کار با احتساب هزینه ویزیت پزشک و دارویی که تجویز می‌کند و تزریقات در مطب یا درمانگاه باید حداقل ۴۲۰ تا ۴۵۰ هزار تومان برای این خدمات بپردازید. ولی کاش کار اینجا تمام می‌شد. بعد از پرداخت کلی هزینه تازه به خانه می‌رسید. اینجاست که مرحله دوم هزینه‌های سرماخوردگی شروع می‌شود. بعضی‌ها نسخه‌های خانگی پیشنهاد می‌کنند. از معجزه شلغم و عسل و دمنوش‌های سرماخوردگی می‌گویند.

بعضی‌ها هم فاز نصیحت بر‌می‌دارند و از جادوی دستگاه بخور و داروهای مکمل می‌گویند که اگر بخوری هم خیلی‌زود حالت خوب می‌شود و هم دیگر در این هوای آلوده مریض نمی‌شوی. تا همین جای کار باز هم خرج بالا می‌زند. فکرش را بکنید فقط یک کیلو عسل آویشن ممکن است تا ۸۵۰ هزار تومان خرج روی دستتان بگذارد. یک کیلو زنجبیل هم حدود ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. داستان دمنوش‌ها هم که مفصل است. یعنی یک حساب سر‌انگشتی نشان می‌دهد اگر بخواهید در سرماخوردگی برای خودتان سنگ‌تمام بگذارید باید بین یک میلیون و ۵۰۰ تا دو میلیون تومان هزینه کنید. تازه اگر نخواهید به فکر فردا باشید و مکمل‌های پیشگیری و دستگاه بخور و کیسه آب گرم نخرید.

‌هزینه‌های ویزیت پزشک و دارو
بعد از شروع علائم سرماخوردگی، اولین کاری که خیلی‌ها انجام می‌دهند مراجعه به پزشک است. بعضی‌ها به مطب شخصی می‌روند و بعضی‌ها به درمانگاه. نکته مهم این است که طبق تعرفه وزارت بهداشت همه پزشکان عمومی در سال ۱۴۰۲ برای ویزیت بیمار باید ۹۰ هزار تومان دریافت کنند. اما بعضی از کلینیک‌های خصوصی این تعرفه را رعایت نمی‌کنند و ممکن است این رقم را تا ۱۵۰ هزار تومان هم بالا ببرند. پزشک عمومی بعد از معاینه و تشخیص سرماخوردگی دارو می‌نویسد.

اگر ویروس کار خودش را کرده باشد و باعث ضعف بدن و عفونت گلو شده باشد، پزشک سرم و آمپول هم تجویز می‌کند و باید دوباره به مطب یا درمانگاه برای تزریق سرم و آمپول برگردید. ولی اگر از آن ویروس‌های بی‌بخار باشد که فقط باعث آبریزش بینی و بدن‌درد شده، از داروخانه به خانه می‌روید و استراحت می‌کنید. درصورتی که بخواهید در درمانگاه یا مطب سرم بزنید، ‌بسته به این‌که به کدام درمانگاه رفته‌اید و کجای شهر هستید، باید بین ۸۵ تا ۱۲۰ هزار تومان برای تزریق سرم هزینه کنید.

هزینه تزریق آمپول جداگانه و با توجه به این‌که چه نوعی باشد، متفاوت است. تزریق آمپول‌های ویتامین و آرام‌بخش بین ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان خرج روی دستتان می‌گذارد. اما اگر بخواهند آمپول را توی سرم بزنند به‌ازای هر آمپول بین هشت تا ۱۵ هزار تومان دریافت می‌کنند. راستی قبل از سرم زدن و خوابیدن روی تخت باید پنج هزار تومان پول پد یک‌بار مصرف بدهید تا روی تخت بیندازید و همه‌چیز خیلی بهداشتی و تر و تمیز باشد.

هزینه داروهای سرماخوردگی
قرص سرماخوردگی، استامینوفن و شربت دیفن‌هیدرامین جزو داروهای همیشگی یک بیمار سرماخورده هستند. حالا اگر خیلی آبریزش بینی داشته باشيد دکتر قرص سیتریزین یا آنتی‌هیستامین نیز تجویز می‌کند. گاهی‌اوقات سرماخوردگی کمی جدی‌تر می‌شود که پزشک به‌غیر از سرم و آمپول‌های مختلف ممکن است آمپول پنی‌سیلین و کپسول آموکسی‌سیلین هم تجویز کند. با این اوصاف برای هر ورق قرص سرماخوردگی بسته به شرکت تولید‌کننده آن باید بین ۱۲ تا ۱۵ هزار تومان و برای هر ورق قرص استامینوفن نیز بین ۱۳ تا ۱۶ هزار تومان بپردازید.

قیمت شربت دیفن‌هیدرامین ساده بین ۲۱ تا ۲۵ هزار تومان است. اگر پزشک تشخیص عفونت گلو هم داده باشد، ‌شاید کپسول آموکسی‌سیلین تجویز کند. قیمت یک ورق از این کپسول بین ۲۶ الي ۲۸ هزار تومان است. سرم معمولی بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان ‌قیمت دارد. معمولا همراه آن آمپول ویتامین یا نوروبیون هم تجویز می‌کنند که قیمت آن بین ۱۶ تا ۲۰ هزار تومان است. آمپول پنی‌سیلین هم بسته به‌نوع و دُز ترکیبی آن بین ۱۵ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. هر برگ قرص ضد آبریزش بینی یا آنتی‌هیستامین را هم باید بین هشت تا ۱۲ هزار تومان خریداری کنید.

هزینه داروهای مکمل
دنیای داروهای مکمل شاید ورودی داشته باشد ولی اگر وارد آن شوید دیگر خارج شدن از آن خیلی سخت است. از بس که تعداد داروهای مکمل و مدل و دُز و قیمت آنها متنوع است. مثلا یکی از داروهای مکمل که خیلی رایج است و هر کس در دوران بیماری شما را ببيند از شما می‌پرسد می‌خورید یا نه قرص‌جوشان است. قرص‌جوشان انواع مختلفی دارد. اما معروف‌ترین آن قرص‌جوشان ویتامین ث است که می‌گویند ایمنی بدن را در دوران سرماخوردگی بالا می‌برد و ویروس را سریع‌تر به بیرون هول می‌دهد.

یک بسته قرص‌جوشان ویتامین ث ساده بدون ترکیبات دیگر بین ۶۵ تا ۹۰ هزار تومان قیمت دارد. اگر بخواهید قرص‌جوشان مولتی‌ویتامین با منیزیم و کلسیم بخورید باید بین ۸۵ تا ۱۲۰ هزار تومان هزینه کنید. بعضی قرص‌ها مولتی‌ویتامین هستند، یعنی تا دلتان بخواهد انواع ویتامین در آن وجود دارد. این قرص‌ها که به مینرال معروف هستند ترکیبی از ویتامین‌ها و مواد معدنی مختلف مثل ویتامین‌های A، C، D، E، B6، B12، اسید فولیک، کلسیم، آهن، منیزیم، روی، مس و سلنیوم را در خود جاي داده‌اند.

البته با توجه به اینکه این‌همه ویتامین و مواد معدنی در آن استفاده شده قیمت این قرص‌ها کمی بالاست و بسته به تعداد قرصی که درون آن قرار دارد باید برای یک بسته ۳۰ عددی بین ۱۸۰ تا ۲۵۰ هزار تومان و برای یک بسته ۶۰ عددی باید بین ۴۰۰ تا ۴۸۰ هزار تومان هزینه کنید. البته به‌غیر از داروهای مکمل بعضی از وسایل هم هستند که می‌توانند درد بیمار سرماخورده را تسکین بدهند، به‌خصوص کسانی‌که در این دوران بدن‌درد می‌گیرند. یکی از این وسایل کیسه آب گرم است که می‌تواند به یک چرت بعد از داروهای سرماخوردگی کمک بزرگی بکند.

کیسه‌های آب گرم انواع مختلفی دارند. کیسه‌های پلاستیکی کوچک را در مترو می‌توانید با قیمت بین ۴۰ تا ۵۰ هزار تومان بخرید. در داروخانه‌ها هم کیسه آب گرم معمولی بدون روکش را می‌توانید با قیمت ۱۱۵ الي ۱۵۰ هزار تومان خریداری کنید. البته بعضی از این کیسه‌ها روکش نرم و گرمی هم دارند که اگر بخواهید مدل روکش‌دار آن را بخرید باید کمی بیشتر هزینه کنید، قیمت این کیسه‌های آب گرم با روکش بین ۱۵۰ تا ۲۲۰ هزارتومان است.

اما یکی از مهمترین وسایلی که خیلی‌ها معتقدند باید در خانه فرد سرماخورده به‌خصوص در این روزهای آلودگی هوا موجود باشد، دستگاه بخور است. کسی که سرما می‌خورد دستگاه تنفسی فوقانی‌ا‌ش درگیر است. یک روز گلویش درد می‌کند، یک روز بینی‌اش می‌گیرد یا آبریزش دارد و مدام باید دستمال دستش باشد. اما طرفداران بخور معتقدند اگر یکی از این دستگاه‌ها را در خانه داشته باشید هم خیلی راحت نفس می‌کشید و هم اینکه حداقل در خانه هوای تمیزی تنفس می‌کنید. قیمت یک دستگاه کوچک رطوبت‌ساز و بخور سرد حدود ۱۹۰ هزار تومان است.

اما بعضی از دستگاه‌ها توانایی تولید بخور سرد و گرم را دارند که قیمت این دستگاه‌ها کمی گران‌تر است و باید بین دو میلیون و ۶۰۰ تا سه میلیون و ۸۰۰ هزار تومان هزینه کنید. این دستگاه‌ها بی‌صدا هستند و می‌توانند هوای فضایی بین ۳۰ تا ۵۰ متر مربع را مرطوب کنند. بعضی از دستگاه‌های بخور به شکلی ساخته شده‌اند که می‌توانید داخل آن مواد گیاهی خاصی مثل عصاره اکالیپتوس بریزید که به باز کردن راه‌های تنفسی کمک زیادی می‌کند. این مدل دستگاه بخورها پلاستیکی هستند و اگر بخواهید یکی از آنها را بخرید باید بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ هزار تومان هزینه کنید.

هزینه درمان‌های خانگی
سرماخوردگی به‌غیر از آن داروهایی که پزشک و براساس طب کلاسیک برای بیمار تجویز می‌کند، درمان‌های خانگی هم دارد. اصلا یک گروهی هستند که تا سرما می‌خورند پای نسخه‌های مادر‌بزرگ و خاله و عمه می‌مانند و با شلغم و عسل و روزی یک لیوان لیمو‌ترش و آب‌گرم و دمنوش‌های خاص سرماخوردگی خودشان را درمان می‌کنند. اما کسانی که فکر می‌کنند درمان خانگی کم‌هزینه است، ‌سخت در اشتباه هستند. چون یک چیزی از راه دور شنیده‌اند، اما چیزی درباره قیمت‌ها نمی‌دانند.

یکی از محبوب‌ترین و رایج‌ترین درمان‌های خانگی سرماخوردگی خوردن شلغم است. حالا بعضی‌ها این شلغم را به چند مدل می‌خورند. یکسری شلغم را آب‌پز یا بخار‌پز می‌کنند و با کمی نمک می‌خورند. بعضی‌ها یک شلغم را بر‌می‌دارند و داخل آن را با چاقو سوراخ می‌کنند و توی آن عسل می‌ریزند و می‌گذارند یک جای گرم، ‌مثلا روی رادیاتور، ‌بخاری یا شومینه و بعد از چند ساعت مایع درون آن را می‌خورند. بعضی‌ها هم با شلغم آش درست می‌کنند و با یک تیر دو نشان می‌زنند،‌ هم غذا می‌خورند و هم دارو برای سرماخوردگی.

اگر همین حالا به میوه‌فروشی بروید یک کیلو شلغم بین ۲۲ تا ۲۵ هزار تومان قیمت دارد. اما داستان عسل کاملا متفاوت است. چون عسل انواع مختلفی دارد و براساس اینکه زنبورها روی چه گلی نشسته‌اند و شهد چه گلی را خورده‌اند،‌ بالا و پایین می‌شود. مثلا کسانی که عسل گیاهی می‌فروشند معتقدند عسل چهل‌گیاه،‌ عسل گون و عسل آویشن برای سرماخوردگی مناسب است. قیمت یک کیلو عسل چهل‌گیاه بین ۴۰۰ تا ۷۸۰ هزار تومان است.

هر کیلو عسل گون را هم با قیمت ۳۸۵ تا ۵۵۰ هزار تومان می‌فروشند. اگر طرفدار عسل آویشن هستید برای هر کیلو باید بین ۵۷۰ تا ۸۵۰ هزار تومان هزینه کنید. چون در دوران سرماخوردگی به عسل زیادی نیاز دارید. بعضی‌ها برایتان نسخه آبلیمو و عسل می‌پیچند و معتقدند برای بهبود سرفه و گلودرد عالی است. یک‌سری هم روی ترکیب عسل و سیاه‌دانه تعصب دارند و می‌گویند این ترکیب عفونت مجاری تنفسی را درمان می‌کند.

بعضی‌ها هم می‌گویند همه این نسخه‌ها را فراموش کنید و فقط معجون جادویی عسل،‌ آب‌گرم،‌ لیمو ترش و زنجبیل را امتحان کنید، چون با یک بار خوردن این معجون خیلی‌زود حالتان خوب می‌شود. اما هر داروی گیاهی که با عسل ترکیب می‌شود هم هزینه خاص خودش را دارد. مثلا می‌دانید هر کیلو زنجبیل این روزها کیلویی ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان است. برای خرید ۱۰۰ گرم سیاه دانه باید ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان هزینه کنید. قیمت لیموترش بین ۵۰ تا ۷۵ هزار تومان است. هر کیلو لیمو شیرین هم که به گفته بعضی‌ها باید روزی دو لیوان بخورید تا حالتان خوب شود نیز بین ۳۵ تا ۴۲ هزار تومان است.

هزینه دمنوش‌های گیاهی
اما داستان درمان‌های خانگی هنوز به پایان نرسیده، چون یک‌سری دمنوش هم داریم که طب سنتی معتقد است چاره کار سرماخوردگی همین‌هاست و نباید راه دوری رفت. یکی از معروف‌ترین دمنوش‌های سرماخوردگی آویشن است، چون این گیاه خاصیت ضدالتهاب و ضدعفونت دارد. ۱۰۰ گرم برگ آویشن مخصوص دمنوش بین ۶۰ تا ۱۰۰ هزار تومان قیمت دارد. دمنوش بابونه هم از طرف طب سنتی برای استفاده در این روزها توصیه می‌شود. چون این گیاه خواص گرم‌کنندگی دارد و گلو‌درد را تسکین می‌دهد.

خواص ضد‌باکتریایی این دمنوش نیز نمی‌گذارد سرماخوردگی به عفونت برسد و شدید شود. اگر بخواهید از مغازه دارو گیاهی بابونه بخرید برای ۱۰۰ گرم آن باید بسته به کیفیت آن بین ۵۰ تا ۹۰ هزار تومان هزینه کنید. البته بسته‌بندی آن و به صورت کیسه‌ای هم در بازار موجود است که یک بسته ۲۰ عددی آن ۴۵ هزار تومان قیمت دارد. چای سبز هم به دلیل آنتی‌اکسیدان‌هایی که دارد، همیشه به افراد سرماخورده پیشنهاد می‌شود چون این چای عفونت گلو را کاهش می‌دهد.

چای سبز را هم به‌صورت فله و هم به‌صورت بسته‌ای، می‌توانید خریداری کنید. یک بسته چای ۲۵۰ گرمی با قیمت ۱۵۰ هزار تومان فروخته می‌شود. اما اگر بخواهید از فروشگاه دارو گیاهی خرید کنید هر کیلو چای سبز لاهیجان با قیمت ۱۳۵ تا ۱۷۰ هزار تومان فروخته می‌شود. چای بادرنجبویه هم برای سرماخوردگی توصیه می‌شود. کسانی که عاشق این دمنوش هستند معتقدند برای آبریزش بینی عالی است و خیلی سریع سرچشمه را می‌بندد.

البته خواص ضد‌قارچی و ضد‌میکروبی هم دارد و تازه سرشار از ویتامین ث هم هست. بادرنجبویه کیلویی ۲۳۰ تا ۲۵۰ هزار تومان است، اما برای سرماخوردگی ۱۰۰ گرم کافی است و با ۲۵ هزار تومان می‌توانید چند بار این دمنوش را درست کنید. حتما در دوران سرماخوردگی اسم دمنوش به‌لیمو را شنیده‌اید. به‌خصوص اگر از آن افرادی باشید که در دوران سرماخوردگی سردرد می‌گیرید. این دمنوش به درمان سردرد دوران سرماخوردگی خیلی کمک می‌کند،‌ قیمت هر ۱۰۰ گرم آن نیز بین ۲۵ تا ۳۰ هزار تومان است. مدل بسته‌بندی و کیسه‌ای این دمنوش هم تولید شده که حدود ۴۰ هزار تومان قیمت دارد.

کدخبر: ۵۵۱۲۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر