کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۰۰۸۳
تاریخ خبر:

گروه فرقان‌ ظرف ۶ماه‌ چه کسانی را ترور کرد؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی| ‌ این هفته به بهانه وفات آیت‌الله سید رضی شیرازی، به گروه فرقان پرداختیم و فهرستی از ترورهای این گروه تروریستی در سال اول انقلاب را مرور کردیم. خود آیت‌الله رضی شیرازی، در تیرماه ۱۳۵۸، هدف این گروه قرار گرفته بود. وفات آیت‌الله سید رضی شیرازی، یکی از بزرگان علم دین در تهران، یک بحث تاریخی را هم دوباره پیش رو آورد و آن هم ترورهایی بود که گروه فرقان در سال اول بعد از انقلاب و تقریبا ظرف ۸ ماه انجام داد و در آن افرادی کلیدی از میان همراهان انقلاب، کشته یا زخمی شدند.

فرقان یک گروه تروریستی بود که تاسیس آن در اردیبهشت ۱۳۵۸ صورت گرفته است. رهبر آن اکبر گودرزی(تصویر) بوده است. اندیشه این فرد ظاهرا کمی نزدیک بوده به دکتر شریعتی و از این رو، اگرچه اسلامی بوده اما به شدت ضدروحانیت بوده است. با این حال نخستین ترور این گروه، سید محمد ولی قرنی بوده است. نخستین رئیس ستاد مشترک ارتش بعد از انقلاب که ۴ اردیبهشت ۱۳۵۸ در منزل خود ترور شد. او البته قبل از ترور‌، به دلیل اختلافاتی از سمت خود استعفا کرده بود.

دومین ترور این گروه، هفت روز بعد در حوالی میدان بهارستان اتفاق افتاد و رئیس شورای انقلاب یعنی مرتضی مطهری، به شهادت رسید. ترور سوم، که علیه اکبر هاشمی رفسنجانی اتفاق افتاده بود ناموفق ماند ولی ترور چهارم که علیه حاجی ترخانی، از بنیانگذاران مسجد قبا صورت گرفته بود موفق شد و وی به شهادت رسید. چهار ترور ابتدایی این گروه بنابراین علیه دو روحانی، یک نظامی و یک تاجر بود.

هیچ نظامی دیگری بعد از شهید قرنی، دیگر مورد هجوم فرقان قرار نگرفت ولی این گروه، پنج روحانی دیگر را ترور کرد که در میان آن‌ها آیت‌الله رضی شیرازی حضور داشت که در تیرماه ۱۳۵۸ به شکل ناموفقی ترور شد. مهم‌ترین ترورهای موفق گروه اما آیت‌الله محمد مفتح بود که در ۲۲ آذر ۱۳۵۸ در مقابل دانشکده الهیات دانشگاه تهران ترور شد و شهید قاضی طباطبایی که در آبان ۱۳۵۸ ترور شد.

تاجران متعددی نیز هدف این گروه قرار گرفتند. مثلا محمدجعفر کازرونی، رئیس کارخانه ریسندگی وطن در اصفهان، احمد لاجوردی، رئیس شرکت صنعتی بهشهر که ترورش ناموفق ماند و حسین مهدیان تاجر و مدیر موسسه کیهان که ترور او ناموفق ماند ولی شهید مهدی عراقی مدیر مالی این موسسه و حسام عراقی، فرزندش، در جریان این ترور کشته شدند.

فرقان البته ترورهای دیگری هم داشت و مشخص بود که در پی جا انداختن شکل خاصی از تفکر مذهبی با زور بود چرا که مثلا سید محسن بهبهانی، مجری برنامه‌های مذهبی در رادیو تلویزیون ملی هم در ۳۰ تیر ۱۳۵۸ به اتهام همکاری با رژیم گذشته و طرفداری آیت‌الله کاشانی ترور شد.

با حمله نیروهای امنیتی در زمستان سال ۱۳۵۸ به یک خانه تیمی و بعد از یک درگیری طولانی، حدود هفتاد نفر دستگیر شدند که یکی از آن‌ها اکبر گودرزی، رهبر این گروه بود. از افراد دستگیر شده بیست و پنج نفر اعدام شدند.

کدخبر: ۴۳۰۰۸۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر