کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۷۴۸۱
تاریخ خبر:

گرفتاری پرسپولیس در طلسم تساوی و ناکامی

روزنامه هفت صبح | این روزها حال طرفداران پرسپولیس و لیورپول یکسان است. هردو تیم در طلسم تساوی و ناکامی گیر افتاده‌اند. جمله بالا کارکردش تسلی دادن به پرسپولیسی‌ها بود اما واقعیتی است که دو بازی سرخ‌ها مقابل ذوب‌آهن و سپاهان نشانه تزلزل و افت کیفی تیمی است که به لحاظ مهره دچار مضیقه شدیدی شده است. تیمی که طی ۴ فصل ۱۰ستاره بزرگ و عموما ملی‌پوش را از دست داده است‌.

از طارمی و رضاییان تا محرمی و ترابی و شجاع خلیل‌زاده و بشار رسن و علیپور و بیرانوند و احمدزاده و مسلمان و نادری و ربیع‌خواه! لابد می‌گوید به به چه ثروتی‌،‌ مگر می‌شود تیمی این همه بازیکن خوب و درجه یک ترانسفر کرده باشد و حالا وضع اقتصادی‌اش خوب نباشد؟ می‌‌توان در جواب لبخند زد و به سوال کننده گفت که تازه دوبار هم به فینال آسیا رسیده‌اند و ۴ بار هم قهرمان ایران شده‌اند.

مخاطب ناآشنا به فوتبال ایران لابد می‌گوید به‌به‌. درست مثل آژاکس و بورسیادورتموند الان باید تیم در ثروت غوطه بزند…اما خب این‌گونه نیست. دیروز در انتهای بازی حسین‌پور و عبدی به عنوان منجی‌های پرسپولیس به میدان آمده بودند‌. دو جوان گمنام. ازگزینه‌‌های دیگر تعویض برای گل محمدی آرمان رمضانی بود‌! دیروز علی شجاعی در فقر نیمکت پرسپولیس به دفاع چپ رفته بود و پرسپولیس حتی یک فوروارد تخصصی در زمین نداشت.

طبیعی هم بود. با شکل هنرنمایی عبدی و رمضانی دربازی با ذوب‌آهن گل‌محمدی تصمیم گرفته بود تیم را در آن جلو با وحید امیری ببندد و از نوراللهی و پهلوان و عالیشاه در نزدیکی او استفاده کند. نتیجه‌اش در نهایت دو فرصت گل در کل ۹۰ دقیقه بود که دو شوت احسان پهلوان از درون محوطه هجده قدم را پیام نیازمند دفع کرد. در عوض باید خدا را شکر کند که ضربات دانیال اسماعیلی‌فر و سروش رفیعی در دو صحنه با اختلافی بسیار اندک به خارج رفت و در ۵ دقیقه پایانی این حامد لک بود که سه واکنش نجات بخش روی ضربات محبی و خلعتبری وشهباززاده انجام داد.

‌سپاهان با این غنای بازیکن اگر با اعتماد به نفس بیشتری بازی می‌کرد پرسپولیس درمانده دیروز را با دو یا سه گل اختلاف در هم می‌کوبید. تیمی که کی‌روش استنلی‌،‌ سجاد شهباززاده‌، محمد محبی‌، محمد کریمی‌،‌ ‌خلعتبری‌، ‌حسینی‌، ‌نورافکن‌،‌ نیازمند‌،‌ سروش رفیعی‌،‌ دانیال اسماعیلی‌فر و…را در اختیار داشت و به لحاظ مهره برتری واضحی بر حریف درمانده خود داشت.‌پرسپولیس به شدت در فاز حمله ضعیف است و باید از آقایان شکوری و سمیعی به عنوان همه کاره‌های پرسپولیس پرسید شما دقیقا دارید چه کار می‌کنید؟‌هان‌؟ ‌

*** رقابت‌های لیگ برتر دیروز با برگزاری سه بازی پیگیری شد و مهم‌ترین بازی روز با تساوی بدون گل پرسپولیس و سپاهان به پایان رسید. تراکتور میزبانش ذوب‌آهن را برد و پیکان هم بر نساجی غلبه کرد. از ال‌کلاسیکوی ایران شروع کنیم.

*** پرسپولیس صفر-‌ سپاهان صفر
تیم یحی گل‌محمدی قبل از دربی به مصاف تیم آماده سپاهان رفت و با این تیم به تساوی بدون گل رسید و اگرچه دو امتیاز از دست داد اما بدون تلفات و محروم و مصدوم به دربی رسید.

*** ترکیب‌های عجیب و متضاد
پرسپولیس با ترکیب حامد لک، سید‌جلال حسینی، محمد‌حسین کنعانی‌زادگان، سیامک نعمتی، علی شجاعی، احمد نوراللهی، کمال کامیابی‌نیا، میلاد سرلک، امید عالیشاه، احسان پهلوان و وحید امیری به مصاف سپاهان آمد. ترکیبی کاملا محتاطانه و عجیب که در آن حتی یک مهاجم نوک تخصصی هم به چشم نمی‌خورد. مضاف بر اینکه یحیی سه هافبک دفاعی تخصصی را به‌طور همزمان در ترکیب اصلی تیمش قرار داده بود و عجیب‌تر از همه اینکه در نوک پیکان خط حمله پرسپولیس، احمد نورالهی قرار داشت!

محرم نویدکیا هم تیمش را با ترکیب پیام نیازمند، گئورگی ولسیانی، محمدرضا مهدی‌زاده، امید نورافکن، مرتضی منصوری، محمد کریمی، سروش رفیعی، دانیال اسماعیلی‌فر، سیدمحمدرضا حسینی، سجاد شهباززاده و کی‌روش استنلی راهی دیدار با پرسپولیس کرد. ترکیبی کاملا هجومی که بر‌خلاف ترکیب پرسپولیس، جسورانه به نظر می‌رسید.

*** نیمه اول، نیمه سپاهان
دو تیم در شرایطی مقابل هم قرار گرفتند که وضعیت پرسپولیس ایده‌آل نبود. این تیم بعد از دو مساوی متوالی و از دست دادن چهار امتیاز، درست قبل از دربی مقابل سپاهان قرار گرفته بود و این نگرانی برای کادر فنی‌اش وجود داشت که بازیکن یا بازیکنانی را به دلالیلی مثل محرومیت و مصدومیت، در دربی به همراه نداشته باشد.

اما سپاهان با توپ پر و روحیه‌ای بالا و اعتماد به نفس زیاد پا به میدان گذاشته بود. در نیمه اول با توجه به ترکیب دو تیم و استراتژی سرمربیان آنها، تا حدود زیادی کفه ترازو به سود سپاهانی‌ها سنگینی می‌کرد. البته موقعیت صددرصد گلی روی دروازه‌ها به وجود نیامد اما فقط سپاهان بود که چند فرصت نصفه و نیمه روی دروازه پرسپولیس خلق کرد. مهم‌ترین آنها ضربه سر استنلی کی‌روش روی ارسال محمدرضا حسینی بود که باواکنش خوب حامد لک از دست رفت.

*** نیمه دوم؛ پرسپولیس به خودش آمد
بیرون رفتن کی‌روش استنلی از ترکیب سپاهان به دلیل مصدومیت، تا حدود زیادی زهر خط حمله این تیم را گرفت و پرسپولیس در نیمه دوم با شجاعت و جسارت بیشتری بازی کرد. نتیجه اینکه چند فرصت هم به دست آورد که در یکی، دو مورد تا آستانه باز کردن دروازه پیام نیازمند هم رفت اما به گل نرسید.

پرسپولیس اولین فرصت جدی خود را در دقیقه ۶۲ به وجود آورد که پاس در عرض احمد نوراللهی و شوت احسان پهلوان در حالت درازکش را پیام نیازمند دفع کرد. چند دقیقه بعد، پاس عالی نعمتی از سمت راست میانه زمین به پشت مدافعان سپاهان، احسان پهلوان را در موقعیت خوبی قرار داد که شوت پای چپ او با واکنش نیازمند راهی کرنر شد.

*** لک، ناجی یحیی
در حالی که به نظر می‌رسید عطش گلزنی پرسپولیس بیشتر از سپاهان است اما در ۱۰ دقیقه پایانی بازی، حامد لک سه بار دروازه تیمش را از فروپاشی حتمی نجات داد. در دقیقه ۸۶ لک با واکنش استثنایی شوت سجاد شهباززاده را با پا و در ادامه تیرک عمودی دفع کرد و در ریباند هم دروازه‌بان پرسپولیس با عکس‌العملی دیدنی مقابل شوت محمد محبی ایستاد تا دروازه سرخ‌ها بسته بماند. در دقیقه ۹۶ هم ضربه آزاد خلعتبری برگشت داده شد و به محمد محبی رسید که شوت پشت محوطه او را حامد لک با واکنش عالی دفع کرد و چند ثانیه بعد سوت پایان بازی به صدا درآمد. با این تساوی، پرسپولیس ۱۱ امتیازی شد و در رده دهم قرار گرفت و سپاهان با ۱۵ امتیاز بر پله پنجم ایستاد.

*** ذوب‌آهن یک-‌ تراکتور ۲؛ موفقیت شجاعیِ دوشغله!
در ادامه هفته دهم لیگ برتر فوتبال ایران دو تیم ذوب‌آهن و تراکتور از ساعت ۱۵ در ورزشگاه فولادشهر به مصاف هم رفتند که تراکتور توانست با نتیجه ۲ بر یک حریفش را شکست دهد و به رده سوم جدول رده‌بندی صعود کند. ابتدا محمد عباس‌زاده در دقیقه ۲۵ روی پاس مسعود شجاعی تراکتور را پیش انداخت اما در دقیقه ۷۹ ایوان مارکوویچ کار را به تساوی کشاند.

این پایان کار نبود و محمد عباس‌زاده در دقیقه ۸۲ گل دوم خود و پیروزی‌بخش تیمش را به ثمر رساند. مهاجم تیم تراکتور هر دو نیمه یک گل زد تا ستاره اصلی تیمش باشد. او در نیمه اول تلاش زیادی کرد و پیش از گل نیز بارها برای گلزنی اقدام کرد اما موفق به این کار نشد. سرانجام با پاس مسعود شجاعی او دروازه را گشود.

در نیمه دوم نیز زمانی که تراکتور گل مساوی را خورده بود عباس‌زاده با جایگیری خوب و فرصت‌طلبی توانست گلزنی کند. او یک موقعیت خوب دیگر هم داشت که با عکس‌العمل گردان ضربه‌اش به بیرون رفت. شجاعی هم که همزمان سرمربی و بازیکن تراکتور بود، در این بازی نمایش خوبی داشت. تراکتور با این پیروزی ۱۶ امتیازی شد و در رده سوم قرار گرفت و ذوب‌آهن با شش امتیاز در رده پانزدهم جدول ۱۶ تیمی مسابقات باقی ماند.

*** پیکان ۲-‌ نساجی یک؛ تیم شهر خسته، نا نداشت
این بازی در حالی با پیروزی پیکان به پایان رسید که ابتدا نساجی به گل برتری رسیده بود. کریم اسلامی در دقیقه هفت تیم مهمان را پیش انداخت و نیمه اول با همین نتیجه به پایان رسید اما پیکان در دقیقه ۵۰ توسط ابراهیم صالحی به گل مساوی رسید و فرزاد حاتمی هم در دقیقه ۸۵ گل دوم پیکان را زد تا نساجی بازی برده را با باخت عوض کند. با این نتیجه پیکان ۱۶ امتیازی شد و به رده چهارم جدول صعود کرد و نساجی با هشت امتیاز در رده چهاردهم جدول قرار گرفت.

کدخبر: ۳۶۷۴۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر