کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۰۹۱۳
تاریخ خبر:

گران‌ترین‌ و ارزان‌ترین‌های بازار خودرو با هر بودجه‌ای

روزنامه هفت صبح | مدت‌هاست با ممنوعیت واردات، خروج شرکت‌ها از ایران و توقف تولید بسیاری از خودروهای مطرح در ایران در کنار افزایش ۴۰۰ درصدی قیمت خودرو در سال‌های اخیر، بازار خودروهای کارکرده رونق بسیاری پیدا کرده است. این روزها به سهولت می‌توانید خودرویتان را در سایت‌هایی مانند باما و دیوار یا حتی پیج‌های پرطرفدار این حوزه در اینستاگرام آگهی کنید و اگر هم قصد خرید دارید بین گزینه‌های گوناگون بچرخید تا ببینید چیزی چشمتان را می‌گیرد یا نه. اما در این بازار شلوغ برخی گروه‌ها از بقیه جالب‌ترند و آن ارزان‌ترین‌ها و گران‌ترین‌های بازارند. در این گزارش به سراغ چهار مورد از ارزان‌ترین و چهار مورد از گران‌ترین‌ خودروهای کارکرده رفته‌ایم.

*** ۱۱ میلیارد / لکسوس LX570 - مدل ۲۰۱۳
این غول ژاپنی که تنها ۱۳ هزار کیلومتر کار کرده، جزو قدرتمندترین اس‌یووی‌های حاضر در ایران است. اگرچه با خرید این خودرو باید پیه مواردی همچون مصرف بنزین ۲۰ لیتری در شهر، هزینه‌های نگهداری بالا و خدمات پس از فروش ضعیف را به تن بمالید اما صاحب یکی از حرفه‌ای‌ترین شاسی‌بلندهای آفرودی در جهان خواهید شد

که از سیستم تعلیق الکترو هیدرولیک و سامانه چهارچرخ محرک با دنده مجزای لاورنج بهره می‌برد. ال‌ایکس ۵۷۰ با طراحی مدرن و به‌روز خود به درد افرادی می‌خورد که عاشق لندکروز هستند اما از طراحی ساده و تکراری آن خسته شده‌اند. سیستم صوتی مارک لوینسون با ۱۹ بلندگو کابین لکسوس را تبدیل به کنسرتی متحرک و هیجان‌انگیز می‌کند. موتور LX570 به دلیل عدم استفاده از توربوشارژر استهلاک کمتر، هزینه نگهداری کمتر و همین‌طور طول عمر بالاتری نسبت به رقبا دارد.

*** ۹ میلیارد / ب.‌ام‌.و i8 - مدل ۲۰۱۵
خودرویی که شبیه ‌ هیچ خودرویی نیست! این فضاپیمای ژرمن که تنها ۱۹ هزار کیلومتر کار کرده، با امکاناتی مانند ‌ سیستم تهویه مطبوع دومنطقه‌ای، صندلی‌های تمام‌برقی، هدآپ دیسپلی، کروزکنترل هوشمند، دوربین دید جلو و عقب، کامپیوتر مسافرتی، سیستم صوتی با ۱۱ اسپیکر، ایربگ دوگانه جلو، ایربگ سر، ایربگ جانبی و… ‌ با مصرف سوخت تنها ۱٫۹ لیتری نماینده خودروهای نسل آینده در ایران است.

شاید آی ۸ تنها خودرو در ایران است که با این مصرف سوخت پایین شتاب ۴٫۴ ثانیه‌ای تحویل‌تان بدهد. ‌احتمالا با دیدن طراحی خاص بدنه آن بابت فرمان‌پذیری و سواری آی ۸ نگران شوید اما ب.‌ام.‌و خیال‌تان را با سیستم تعلیق جلوی مولتی‌لینک و عقب پنج اتصاله راحت کرده است. در حالت تمام الکتریکی و شارژ بودن باتری‌ها، برد باتری‌های این خودرو در حدود ۳۵ کیلومتر است که راضی‌کننده به نظر نمی‌رسد.

*** ۷٫۱ میلیارد / ب.‌ام.‌و ۷۳۰ ال آی - مدل ۲۰۱۷
اگرچه جدیدترین کشتی لوکس ب.‌ام‌.و با موتور چهار سیلندر که ضعیف‌ترین نسخه آن است به ایران راه یافت اما این هیچ چیز از ارزش‌های آن کم نمی‌کند. این خودرو که به صورت صفر به فروش می‌رسد، از تکنولوژی جدید شاسی ب.‌ام.‌و به نام کربن‌کور بهره می‌برد که باعث شده این نسخه وزن بسیار کمتر و مقاومت بالاتری در برابر تصادفات داشته باشد.

ب.‌ام‌.و ۷۳۰ ال‌آی در دو نسخه پنج نفره و چهار نفره در ایران موجود است که نسخه چهار نفره لوکس‌تر است و در آن کنسول مرکزی تا ردیف صندلی‌های عقب خودرو امتداد پیدا کرده ‌ و امکانات خاص‌تری همچون صفحه نمایش پشت صندلی‌های جلو و تبلت مخصوص برای کنترل انواع و اقسام سیستم‌های رفاهی و سرگرمی را برای سرنشینان عقبی فراهم می‌کند. ۷۳۰ از سیستم‌های کمکی رانندگی پیشرفته‌ای همچون اتوهولد و کنترل هوشمند گیربکس نیز بهره می‌برد.

*** ۶٫۲ میلیارد / ولوو XC90 اینسکریپشن - مدل ۲۰۱۷
تیپ اینسکریپشن نسخه فول XC90 است؛ شاسی‌بلند پرآپشن سوئدی که به دلیل طراحی خاصش خیلی زود توانست دل خریداران ایرانی را برباید و با فقدان مرسدس بنز کلاس ML و ب.‌ام.‌و X6 تبدیل به یکه‌تاز بازار در این حوزه شود. حتی پورشه ماکان هم نتوانسته سیطره XC90 را به چالش بکشد.

نشستن در کابین این خودرو که با تریم چوب گردو و متریال چرم طبیعی تزئین شده است، حس اقامت در هتلی پنج ستاره را به شما می‌دهد. در تیپ اینسکریپشن ‌ آپشن‌هایی مانند سنسور جلو، سیستم چرخش چراغ‌های جلو در پیچ، صندلی برقی ۱۲حالته راننده با سه حافظه، رادار نقطه کور، سیستم هشدار رانندگی بین خطوط، سیستم تشخیص عابر پیاده و دوچرخه‌سوار، سیستم تشخیص گاردریل کنار جاده و تنظیم فرمان خودکار، سیستم کمکی حرکت مجدد در سربالایی‌های بسیار تند، پارک دوبل خودکار و سیستم رطوبت وجود دارد‌.

*** ۳۵ میلیون / دوو ریسر - مدل ۱۹۹۳
این خودرو با ۲۸۰ هزار کیلومتر کارکرد به فروش می‌رسد. ریسر عضو اقتصادی خانواده دوو در ایران بود و ‌بین سال‌های ۷۲ تا ۷۵ تعداد زیادی از آن تولید شد. طراحی این خودرو در قیاس با بقیه دووها و حتی اعضای خانواده پژو نیز قدیمی و از مد افتاده به نظر می‌رسد (ریسر در سال ۱۹۶۸ طراحی شده است!). ریسر در قیاس با مهم‌ترین رقیبش، پژو ۴۰۵ دهه هفتادی، از مزیت‌هایی مانند مصرف سوخت مناسب، شیشه بالابرهای عقب، تنظیم نور پشت آمپر و باندهای عقب بهره می‌برد.

مشکل بزرگ ریسر ترمزهای ضعیف آن است که معمولاً خریداران نمونه‌های کارکرده را به تقویت‌شان سوق می‌دهد. مشکل دیگر ریسر سیستم پاشش سوخت است که چون به صورت انژکتوری TBi است، احتمال شکسته ‌شدن سوزن‌های پاشش سوخت بالا می‌رود؛ قطعه‌ای که کمیاب و گران است. ریسر خودرویی است که در صورت سلامت کامل پیشرانه و سیستم برق‌رسانی، نمونه خوبی برای استفاده روزمره خواهد بود.

*** ۲۸ میلیون / کیا پراید - مدل ۱۳۷۹
این خودرو با کارکرد ۱۵۰ هزار به فروش می‌رسد. نمونه‌های کارکرده پرایدهای دهه ۷۰ دچار مشکلاتی معمول‌اند که‌‌ هنگام خرید باید به آنها توجه کنید: عدم تنظیم درست دهنه شاسی که به لرزش خودرو در سرعت‌های پایین و عدم فرمان‌پذیری می‌انجامد؛ لق ‌بودن و تابیدگی پولوس و سرپولوس خودرو که منجر به لرزش فرمان می‌شود؛

شل‌شدگی و رهایی جعبه فرمان از روی پایه‌های نگه دارنده آن؛ تابیدگی دیسک‌های ترمز جلو و فرسودگی بوش‌های اکسل عقب. سیستم سوخت‌رسانی پراید نیز در طول زمان دچار مشکلات متعددی می‌شود که برای ایمنی خودرو لازم است به آنها توجه لازم را داشته باشید؛ مثلاً خرابی حباب‌گیر باک، افت عملکرد پمپ بنزین و مشکلات دریچه گاز و استپر. مشکلات برقی مانند نوسان برق و افت دور موتور، ضعف شیشه بالابرها و عملکرد نامناسب کولر در ترافیک و افزایش دما نیز در پراید رایج‌اند.

*** ۴۰ میلیون / پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس - مدل ۱۳۷۷
خودروی موردنظر با ۲۵۰ هزار کیلومتر کارکرد جزو آن دسته از ۴۰۵‌هایی است که از موتور ۲۰۰۰ سی‌سی کاربراتوری بهره می‌برند. این پژوها کشش مناسبی دارند‌ اما مشکلاتی مثل خفه کردن موتور در فصل‌های سرد، روغن‌سوزی و… مالکان ۴۰۵‌های ۲۰۰۰ سی‌سی را به دردسر می‌اندازد ولی بزرگ‌ترین مشکل ۴۰۵‌های ۲۰۰۰سی‌سی عدم تناسب ‌بین موتور و اتاق بود که باعث افت شدید اتاق می‌شد؛

گویا اتاق ۴۰۵ کشش لازم برای موتور ۲۰۰۰سی‌سی را نداشت و بعد از مدت زمان کوتاهی با افت روبه‌رو می‌شد. برخلاف تصور عامه این خودروها مصرف سوخت خیلی بالاتری نسبت به ۴۰۵ ایکس‌یووی ندارند. آنها در جاده حدود ۹ لیتر (حدود ۱٫۵ لیتر بیشتر از موتور ۱۶۰۰) و در شهر نیز با استفاده معمولی، حدود ۱۲ تا ۱۵ لیتر می‌سوزاندند. استهلاک بالا و کمیاب بودن برخی قطعات موتوری، جزو مشکلات این خودرو است.

*** ۳۵ میلیون / دوو ماتیز - مدل ۱۳۸۰
به‌رغم آنکه این خودرو ۱۳۵ هزار کیلومتر کار کرده و نمونه‌های مشابه نیز وضعیت چندان بهتری نسبت به آن ندارند اما هنوز هم افراد بسیاری معتقدند ‌ ماتیز از کپی چینی‌اش، ام‌وی‌ام ۱۱۰ هاچ‌بکی شایسته‌تر است. باوجود تناسب موتور ۸۰۰ سی‌سی و وزن ۸۳۵ کیلوگرمی ماتیز، ایده استفاده از آن به عنوان خودرویی برای خانواده چهار نفره یا در مناطقی که سربالایی زیاد دارند چندان جالب به نظر نمی‌رسد

و ماتیز در چنین مواقعی شما را اذیت خواهد کرد. همچنین کمپرسوری ضعیف دارد که باعث می‌شود در تابستان‌های گرم قید کولر را بزنید. کوچک‌بودن تایرها و سیستم تعلیق کیفیت پایین این خودرو به عدم مانورپذیری مطلوب ماتیز می‌انجامد. اگر قصد خرید ماتیز را دارید باید توجه داشته باشید که در برابر رقیبی همچون ام‌وی‌ام ۱۱۰، این خودرو به شدت از معضل کمبود و گرانی قطعات رنج می‌برد.

کدخبر: ۳۷۰۹۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر