کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۷۹۵۴
تاریخ خبر:

کپی‌های ناشیانه و ناکام از روی سریال پس از باران

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | با گذشت سیزده قسمت از سریال «کلبه‌ای در مه» مخاطبان پی به فضای کلی آن برده‌اند و می‌دانند داستان قرار است به چه سمت و سویی برود. قصه سریال در سال‌های منتهی به انقلاب در روستایی در شمال کشور می‌گذرد. در این روستا یک انقلابی از دست ماموران حکومت گریخته؛ خان هوس گرفتن همسر دوم کرده و … با دیدن یک قسمت و اطلاع از فضای کلی سریال می‌توانید پی ببرید که «کلبه‌ای در مه» کپی «پس از باران» است. دو سال پیش هم «وارش» از این سریال موفق تقلید کرده بود. تنها تفاوت این دو سریال، وارد کردن یک خط داستان مرتبط با انقلاب است.

*** مورد اول| شابلونی به‌نام پس از باران
سال ۱۳۷۹ سعید سلطانی سریال «پس از باران» را ساخت که خیلی زود با استقبال فراوان مواجه شد. در این سریال ارباب (محمود پاک‌نیت) به دلیل اینکه همسر اولش (کتایون ریاحی) باردار نمی‌شود، زن دوم (مرجان محتشم) اختیار می‌کند. «پس از باران» در زمان پخش با اعتراض عده‌ای مواجه شد که چرا به زن‌ها توهین کرده. با این‌حال غالب مخاطبان آن را تماشا کردند و لذت بردند. تم عشق و عاشقی و خرده اتفاق‌ها میان شخصیت‌ها، مخاطب عام را با خود همراه کرد. حالا بعد از دو دهه این الگو به شکلی دیگر مورد استفاده سریال‌های «وارش» و «کلبه‌ای در مه» قرار گرفته. منتها این بار اتفاقی انقلابی قلاب داستان شده است.

*** مورد دوم| عشق خان به دختر فقیر
سریال «کلبه‌ای در مه» از خط زن دوم سریال «پس از باران» برای ایجاد جذابیت استفاده کرده. به این ترتیب که خان (سام قریبیان) به‌رغم داشتن همسر، عاشق دخترک فقیر روستا (می جان با بازی رویا حسینی) شده. او حتی دامون (حسام محمودی) را تهدید می‌کند که نباید با می ‌جان گرم بگیرد. در حالیکه می ‌جان علاقه‌مند به دامون است. این تم البته در آثار دیگری هم مورد استفاده قرار گرفته و حالا «کلبه‌ای در مه» برای جذب مخاطب آن را دستاویز قرار داده است.

*** مورد سوم| زن پولدار خان
اگر در «پس از باران» یک بهانه محکم برای ازدواج دوم خان با یک دختر جوان وجود داشت، در «کلبه‌ای در مه» هوس خان مسئله است. با این حال در این سریال نیز همسر اول خان (نازبانو با بازی رزیتا غفاری) ثروت هنگفتی دارد. او بعد از سال‌ها زندگی مشترک از چشم خان افتاده و خان در اندیشه تجدید فراش است. این بخش از قصه باعث شده وجه انقلابی سریال کمرنگ شود. تکلیف «کلبه‌ای در مه» برعکس «پس از باران» روشن نیست و مخاطب به‌جای یک سریال با خط مشخص انقلابی با یک داستان عامیانه مواجه است.

*** مورد چهارم| شمایل خان
خان سریال «کلبه‌ای در مه» مثل خان «پس از باران» آدمی سیاه نیست. آن سریال ثابت کرد برای جذب مخاطب الزاما نباید خان‌های دوران پهلوی را مثل دیگر فیلم و سریال‌ها منفی مطلق نشان داد. حتی قیافه ظاهری کاراکتر سام قریبیان جذاب است. سبیل هم دارد و همین شباهتش با محمود پاک‌نیت در «پس از باران» را بیشتر می‌کند. در این سریال خان گاهی مهربان است و خان سریال «پس از باران» را به یاد می‌آورد.

*** مورد پنجم| قصه‌های عامیانه
مسئله‌ای دیگر که در سریال «کلبه‌ای در مه» پررنگ است، قصه‌های عامیانه از نوع جِم آن است. علاوه بر عشق خان به دختری فقیر، شاهد دلباختگی مردان دیگر هم هستیم. ازجمله سیروس (حمید ابراهیمی) که فرح (آشا محرابی) را در خفا رها کرده و سراغ دختری دیگر رفته است. یا نادر (سیدمهراد ضیایی) که با شیرین سر و سری دارد. این سریال اگر نام انقلابی را یدک نمی‌کشید، صدای اعتراض‌ها را بلند می‌کرد اما چون داستان در دوران پهلوی می‌گذرد و قرار است در خدمت یک قصه انقلابی باشد، ماجرا فرق کرده است.

*** مورد ششم| طبیعت زیبای شمال
می‌دانید که داستان «پس از باران» در شمال کشور روایت می‌شد. جذابیت بصری طبیعت این خطه زیبا اثرگذاری احساسی سریال را دوچندان می‌کرد. «وارش» و «کلبه‌ای در مه» نیز همین الگو را پیش گرفتند. داستان «کلبه‌ای در مه» در روستایی چشم‌نواز روایت می‌شود که نوع لباس به همراه طبیعت شمال تقلید از «پس از باران» را دوچندان می‌کند. به‌رغم همه این تلاش‌ها، «کلبه‌ای در مه» به‌خاطر داستان ضعیف و کلیشه‌ای فعلا جایی میان مخاطبان به‌دست نیاورده است.

کدخبر: ۳۹۷۹۵۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر