کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۹۳۵۹۰
تاریخ خبر:

کوه به کوه نرسید‌، مسی به مودریچ رسید!

روزنامه هفت صبح| در حالی که همه منتظر برگزاری نبرد کلاسیک برزیل و آرژانتین در مرحله نیمه‌نهایی جام‌جهانی فوتبال بودند، دست معجزه‌گر فوتبال در ضربات پنالتی، 2 سرنوشت متفاوت برای غول‌های آمریکای‌جنوبی رقم زد تا آلبی‌سلسته حداقل روی کاغذ، راه هموارتری برای رسیدن به فینال داشته باشد. حالا لیونل مسی به جای رویارویی با نیمار و ستاره‌های برزیل، باید از سد مودریچ و رفقا بگذرد تا در آستانه فتح اولین و آخرین جام‌جهانی‌اش قرار بگیرد.

دو خاطره متفاوت لئو از کرواسی
مسی در برابر کرواسی دو خاطره متفاوت دارد. او برای آرژانتین 95 گل به ثمر رسانده و اولین گل ملی او برابر کرواسی بود. مسی در سال 2005 اولین بازی ملی خود را انجام داد ولی در مارس 2006 در بازل سوئیس و در یک بازی دوستانه قبل از جام‌جهانی آلمان موفق شد گل دوم تیمش را به کرواسی بزند. در دقیقه 3 کرواسی پیش افتاد ولی کارلوس ته‌وز و لیونل مسی به فاصله 6 دقیقه دو گل برای آرژانتین زدند. بازی در‌نهایت با پیروزی کرواسی تمام شد. جالب اینکه آن بازی اولین بازی ملی لوکا مودریچ برای کرواسی نیز بود. او تاکنون 159 بار برای کرواسی به میدان رفته است.

اما خاطره تلخ به همین 4 سال پیش و دوره قبلی جام‌جهانی برمی‌گردد. جایی که کرواسی در مرحله گروهی به راحتی آرژانتین را با 3 گل شکست داد. این یکی از بدترین نمایش‌های سال‌های اخیر آرژانتین و مسی بود. آن نتیجه و البته سایر نتایج گروه باعث شد تا مسی و هم‌تیمی‌هایش در گروه دوم شوند و برای رسیدن به جمع 8 تیم برتر مجبور به رویارویی با فرانسه شوند. نتیجه؟ یک شکست 4 بر 3 و حذف زودهنگام از جام‌جهانی 2018 روسیه! در آن سو کرواسی با قرعه‌ای مناسب، تا فینال پیشروی کرد و به همین فرانسه 4 بر 2 باخت و نایب‌قهرمان شد.

انتقام در بهترین زمان ممکن
حالا انگار گذر پوست به دباغ‌خانه افتاده است. آن هم احتمالا در بهترین زمان ممکن! این آخرین فرصت لیونل مسی برای گرفتن تنها جام بزرگی است که تا امروز موفق به بالای سر بردن آن نشده است. شاید همین انگیزه برای بالا رفتن شانس پیروزی آرژانتین در بازی امشب کفایت کند اما خب حریف کرواسی است و پای انتقام هم در میان است! به این دو نکته اضافه کنید این را که مسی این روزها در انتقامجوترین و درنده‌ترین ورژن خود به‌سر می‌برد و جان سالم به در بردن از تقابل با او اصلا کار آسانی نیست. این را می‌توانید از لویی فن‌خال بپرسید.

کرواسی دیگر شگفتی‌ساز نیست
اما این فقط یک روی سکه است. روی دیگر کرواسی است. تیمی که انگار از شگفتی‌سازی خسته نمی‌شود و هر دو واژه را به تمسخر گرفته است. شاگردان دالیچ، 4 سال پس از تاریخ‌سازی در روسیه، دوباره به یک قدمی فینال جام‌جهانی رسیده‌اند. آنها با شایستگی به این لحظه رسیده‌اند اما مسیر آنها به شدت پرپیچ و خم بوده و نتایج هم کمی عجیب و غریب بوده‌اند. در واقع اگر بخواهیم از ضربات پنالتی چشم‌پوشی کنیم، کروات‌ها در قطر فقط یک بازی را بعد از سوت پایان با پیروزی پشت سر گذاشته‌اند.

آنها کانادا را 4 بر یک برده‌اند، با مراکش و بلژیک به تساوی رسیده‌اند. در برابر ژاپن و برزیل هم پس از دو تساوی 120 دقیقه‌ای در ضربات پنالتی برنده شده‌اند! اما این فقط ظاهر ماجراست. نام حریفان این تیم را از یاد نبرید: بلژیک که در هر حالتی یکی از تیم‌های بزرگ جهان در یک دهه اخیر بوده، مراکشی که مثل خود کرواسی تا نیمه‌نهایی پیشروی کرده، ژاپنی که آلمان و اسپانیا را در مرحله گروهی مغلوب کرد و البته برزیلی که شانس اول قهرمانی جام‌جهانی بود و قربانی سختکوشی کروات‌ها شد.

آرژانتین ترسو!
در شماره روز شنبه، درباره دروازه‌بان‌های دو تیم که به شکلی غیرمنتظره تبدیل به ستاره‌های تیم‌شان شده‌اند نوشتیم. آنها بی‌شک نقطه قوت دو تیم در ضربات احتمالی پنالتی خواهند بود اما از ضعف‌های آرژانتین و کرواسی هم نباید غافل شویم. در تیم آرژانتین نگران‌کننده‌ترین مسئله خوردن گل اول است. اتفاقی که چند بار در این جام برای‎‌شان رخ داده و آنها را تا مرز توقف و شکست و حتی حذف پیش برده است. آرژانتین بعد از دریافت گل اول از عربستان، خیلی زود گل دوم را هم خورد و در نهایت به این تیم باخت.

آنها خوش‌شانس بودند که استرالیا در وقت‌های تلف‌شده توانست یکی از گل‌ها را جبران کند و دیگر فرصتی برای به تساوی کشاندن بازی نداشت. این خوش‌شانسی اما در برابر هلند وجود نداشت و آنها بازی 2 بر صفر برده را با تساوی 2-2 در لحظات پایانی عوض کردند ولی در ضربات پنالتی حریف را مغلوب کردند. در واقع شاگردان اسکالونی با دریافت گل اول تبدیل به تیمی ترسو و بی‌دست و پا می‌شوند که می‌توانید هر بلایی‌ سرشان بیاورید.

کروات‌های خسته و کم‌زهر
در برابر آرژانتین، دو نقطه ضعف بزرگ کرواسی، خستگی و خط حمله کم‌زور است. شاگردان دالیچ دو مصاف 120 دقیقه‌ای متوالی را پشت سر گذاشته‌اند و طبعا خسته‌تر از رقیب امشب‌شان خواهند بود. نکته دوم ضعف این تیم در گلزنی است. آنها فقط در برابر کانادا گل‌های زیادی زدند و در 4 بازی دیگر، فقط دو گل به ژاپن و برزیل زده‌اند. شاید این کم‌زهر بودن در خط حمله، درنهایت به سود آرژانتینی تمام شود که در دفاع خیلی مقتدر نیست.

کدخبر: ۴۹۳۵۹۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر