کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۷۰۷
تاریخ خبر:

کودتای میانمار؛ آنگ‌سان‌سوچی دوباره‌ در ‌زندان

روزنامه هفت صبح | ارتش میانمار ساعتی پس از بازداشت آنگ سان سوچی و چند تن دیگر از رهبران حزب حاکم کودتا کرد. ارتش میانمار روز دوشنبه، یکم فوریه (‍۱۳ بهمن)، با انتشار بیانیه‌ای با اعلام حکومت‌نظامی در کشور گفته است که کنترل کشور را به مدت یک‌سال در دست می‌گیرد و درحال‌حاضر قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است. یگان‌هایی از ارتش میانمار در نخستین ساعات بامداد این روز به‌جز آنگ سان سوچی، چند تن دیگر از رهبران حزب اتحادیه ملی، از جمله وین مینت، رئیس‌جمهوری و چند سروزیر ایالتی را بازداشت کرده بودند.

حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری آنگ سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل ۱۹۹۱، در انتخابات آبان‌ماه گذشته با کسب حدود ۸۳ درصد آرا در انتخابات پارلمانی میانمار به پیروزی رسید، اما ارتش با ادعای تقلب در انتخابات، آن را مخدوش دانسته بود. بر پایه قانون اساسی میانمار، بخشی از کرسی‌های مجلس و سه سمت وزارتی در کابینه به ارتش تعلق دارد.

روز دوشنبه قرار بود نمایندگان برگزیده دوره جدید کار خود را آغاز کنند، اما ارتش میانمار پیش از آن، خواستار تعویق بازگشایی مجلس شده بود. ارتش موضوع ادعای خود مبنی بر بروز تقلب و مخدوش بودن نتایج انتخابات اخیر را در قالب شکایتی به کمیسیون انتخابات ارائه داده، اما کمیسیون آن شکایت را رد کرده بود. سخنگوی ارتش میانمار پیش از این بدون اشاره به نام «کودتا» گفته بود که به دلیل رد این شکایت، علیه دولت «اقدام» خواهد کرد.

آنگ سان سوچی عملا رئیس دولت میانمار است و مقامی هم‌ارز نخست‌وزیر دارد.در پی انتشار خبر دستگیری آنگ سان سوچی، رهبر حزب حاکم اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر رهبران این حزب در بامداد دوشنبه، ارتش میانمار با انتشار اطلاعیه‌ای اعلام کرد قدرت به مین آنگ هلینگ، فرمانده کل ارتش منتقل شده است.

*** ارتش‌تا چه زمانی بر‌سر‌کار می‌ماند
بر اساس این بیانیه، ارتش کنترل کشور را به مدت یک‌سال در دست می‌گیرد. حزب اتحادیه ملی دموکراسی به رهبری سوچی در آبان‌ماه توانسته بود با کسب ۸۳درصد آرا در انتخابات پارلمانی به پیروزی برسد. ارتش با مخدوش دانستن انتخابات، برگزارکنندگان آن را به تقلب متهم کرده بود و خواستار تعویق گشایش دوره جدید مجلس بود که قرار بود دوشنبه آغاز به کار کند.

پیش از اعلام انتقال قدرت به وسیله ارتش، واحدهایی از ارتش میانمار آنگ سان سوچی، رهبر اتحادیه ملی دموکراسی و دیگر مقام‌های ارشد این حزب، از جمله وین مینت، رئیس‌جمهوری و چند سروزیر ایالتی را بازداشت کرده بودند. آنگ سان سوچی با عنوان رسمی مشاور دولتی، به طور بالقوه در مقام نخست‌وزیری میانمار قرار دارد و رهبر بالقوه این کشور است. به گزارش بی‌بی‌سی، در جنوب‌شرقی آسیا، سربازان در حال گشت‌زنی در نایپیدائو، پایتخت و شهر یانگون هستند.

تلفن و اینترنت نیز در پایتخت میانمار دچار اختلال شده است. میو نیونت، سخنگوی اتحادیه ملی دموکراسی از مردم خواسته است از واکنش شتاب‌زده خودداری و بر اساس قانون عمل کنند. اتحادیه ملی دموکراسی در میانمار به رهبری آنگ سان سوچی در انتخابات هشتم نوامبر، هجدهم آبان، توانست با کسب ۸۳ درصد آرا به پیروزی چشمگیری دست پیدا کند. این دومین انتخابات آزاد میانمار پس از پایان حکومت نظامیان در سال ۲۰۱۱ بود.

بااین‌حال، ارتش میانمار با رد نتیجه انتخابات به دیوان‌عالی این کشور درباره وقوع تقلب گسترده شکایت کرد. کمیسیون انتخابات میانمار این اتهام را رد کرده است. قرار بود نخستین جلسه پارلمان جدید دوشنبه برگزار شود، ولی ارتش خواهان تعویق آن شده بود. پس از پایان حکومت‌نظامی در میانمار، قانون اساسی این کشور ۲۵ درصد کرسی پارلمان را در اختیار نظامیان قرار داده و ارتش این کشور عهده‌دار سه سمت وزارت در کابینه است.

*** محکومیت‌گسترده کودتا در میانمار
دولت آمریکا به اقدام علیه مسببان بازداشت آنگ سان سوچی، مشاور دولتی میانمار و همچنین وین مینت، رئیس‌جمهوری این کشور تهدید کرده است. جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید در بیانیه‌ای گفت: ایالات متحده از گزارش‌هایی مبنی بر اقدام ارتش برمه در تضعیف گذار دموکراتیک این کشور از جمله بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر مقام‌های مدنی در میانمار (برمه سابق) نگران شده است.

جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا وضعیت را به اطلاع جو بایدن (رئیس‌جمهوری آمریکا) رسانده است. جن ساکی تاکید کرد: ما همچنان به حمایت قدرتمند خودمان از نهادهای دموکراتیک برمه ادامه خواهیم داد و با هماهنگی شرکای منطقه‌ای خودمان از ارتش میانمار و دیگر طرف‌ها می‌خواهیم تابع هنجارهای دموکراتیک و قانون و مقررات بوده و همین امروز بازداشتی‌ها را آزاد کنند.

ایالات متحده مخالف هر نوع تلاشی برای تغییر نتیجه انتخابات اخیر یا کارشکنی در گذار دموکراتیک میانمار است و اگر این اقدامات اصلاح نشوند، علیه مسببان اقدام می‌کند. در همین حال، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا با صدور بیانیه‌ای از رهبران ارتش میانمار خواست تا سوچی و دیگر بازداشتی‌ها را آزاد کنند. بلینکن گفت، ایالات متحده از گزارش‌هایی در مورد بازداشت مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی میانمار «عمیقا نگران و گوش‌به‌زنگ» شده است.

بلینکن گفت: ما از رهبران ارتش میانمار می‌خواهیم تا تمام مقام‌های دولتی و رهبران جامعه مدنی بازداشتی را آزاد کرده و به اراده مردم برمه که در انتخابات دموکراتیک هشتم نوامبر روشن شد، احترام بگذارند. ایالات متحده در کنار آرمان مردم برمه برای دموکراسی، آزادی، صلح و توسعه ایستاده است. ارتش باید فورا این اقداماتش را اصلاح کند. از طرف دیگر آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل، قویا بازداشت سوچی و همچنین رئیس‌جمهوری میانمار و دیگر اعضای حزب حاکم این کشور را محکوم کرد.

کدخبر: ۳۷۱۷۰۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر