کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۹۸۶۴
تاریخ خبر:

کودتای ترامپ از میشیگان آغاز خواهد شد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | عرصه سیاست آمریکا همچون جامعه امروز این کشور طوری به دو پاره مجزا از هم تقسیم شده است که با نگاه دقیق و عمیق به هر پاره نمی‌توان حدس زد که این دو، یک کشور واحد را تشکیل می‌دهند. هرچند از آشوب‌های خانمان‌سوزی که پیش‌بینی می‌شد بعد از انتخابات به راه بیافتد خبر چندانی نیست.

اما اختلافات بر سر انتخابات و نتیجه آن به قدری بالا گرفته است که نقطه نظر دو طیف سیاسی و حامیانشان به هیچ وجه نزدیک به هم نباشد. جو بایدن مانند یک رئیس‌جمهور مستقر، با سران کشورهای دیگر تماس تلفنی برقرار می‌کند و گفت‌وگو می‌کند و قرار است تا آخر این هفته میلادی اعضای کابینه خود را معرفی کند. از سوی دیگر مشاوران ترامپ هم خبر می‌دهند که در حال تدارک آغاز به کار دور دوم دولت او هستند.

سران هر دو حزب و اعضای کنگره نیز از این قاعده مستثنا نیستند. دموکرات‌ها با پذیرش قطعی نتایج انتخابات در حال کشمکش‌ها و دعواهای درون حزبی بر سر این هستند ‌که کابینه احتمالی بایدن خالی از ترقی‌خواهان و اعضای جنبش برنی سندرز هست یا نیست و محافظه‌کارانه چیده شده است یا نه. در سمت مقابل شاهد آن هستیم که هر روز به تعداد جمهوری‌خواهان کنگره که همراه با ترامپ فریاد «تقلب در انتخابات» سر می‌دهند افزوده می‌شود.

باراک اوباما نسبت به این هم‌صدایی و اجماع جمهوری‌خواهان در زیر سوال بردن صحت و سقم نتایج انتخابات هشدار داده و گفته است که این شکاف آتشی بر پا می‌کند که ابتدا دامن دموکراسی را خواهد گرفت.اوضاع در میان مردم آمریکا و جامعه نیز چندان متفاوت از احوال سیاست‌مدارانشان نیست. بخشی از مردم حامی حزب دموکرات در کنار جشن پیروزی بایدن، انگشت استهزا به سمت ترامپ و حامیانش گرفتند و به ریش او و طرفدارانش می‌خندند.

این دسته در روزهای اخیر هشتگی به نام «آن‌چه که ترامپ تاکنون نبرده است» ساخته‌اند به مواردی مانند عشق و علاقه ملانیا، تعداد آرای مردمی در دو انتخابات گذشته، باخت در دور دوم انتخابات، جایزه صلح نوبل و … اشاره کردند که به حسرت‌های ترامپ بدل شده است. جالب است بدانیم در سمت مقابل هم ۶۹ درصد از جمهوری‌خواهان معتقدند که به طور قطع ترامپ در انتخابات پیروز شده‌ است و در میان این بخش عمده از جمهوری‌خواهان، عده‌ای با ابزار دین و مذهب، عده‌ای با ابزار خشونت و آشوب و عده‌ای دیگر نیز با ابزار قانون در پی بسیج کردن مردم و همراه کردن افکار عمومی به منظور در هم شکستن پیروزی بایدن هستند.

در روزهای گذشته ترامپ و نزدیکان او، بالاخص رودی جولیانی مدام این جمله را تکرار می‌کردند که در میشیگان تقلب گسترده‌ای رخ داده است و با توجه به مدارک و شواهد قطعی موجود، باید آرای الکترال این ایالت از بایدن سلب شود و به ترامپ برسد. اما روز پنجشنبه کمپین ترامپ اعلام کرد که از پیگیری شکایات خود در میشیگان انصراف داده است.

ابتدا و در نگاه اول به نظر می‌آید که این اقدام متضمن انتقادات دموکرات‌ها مبنی بر افترا و دروغ‌هایی است که ترامپ به ردای پاک انتخابات ۲۰۲۰ وصله کرده است اما چند ساعت بعد خبری مبنی بر جلسه محرمانه ترامپ با سران و قانون‌گذاران میشیگان در رسانه‌های خبری منتشر شد و ترامپ پس از این جلسه در توئیتر خود نوشت «از پیگیری شکایات خود در میشیگان منصرف شدیم چون در میشیگان پیروز شدیم!»

به نظر می‌آید ترامپ در تلاش است تا با برگزاری جلسات مستمر و محرمانه با سران جمهوری‌خواهان در ایالت‌های مورد مناقشه، آن‌ها را قانع کند تا با فشار بر نمایندگان کالج الکترال آن‌ها را مجبور کنند که رای را از بایدن بگیرند و به ترامپ بدهند. ترامپ می‌تواند با این ترفند به طور قانونی بایدن و میلیون‌ها رای او را دور بزند و به عنوان رئیس‌جمهور منتخب در کاخ سفید بماند.

الکترال کالج از ۵۳۸ نماینده تشکیل شده است که حدود یک ماه دیگر دور هم جمع خواهند شد تا با آرای خود رئیس‌جمهور پیروز انتخابات ۲۰۲۰ را معرفی کنند. بر اساس قانون انتخابات آمریکا نمایندگان الکترال کالج در اکثر ایالت‌ها، بالاخص ایالت‌های مورد مناقشه می‌توانند برخلاف آرای مردمی رای بدهند و رقیب بازنده نماینده منتخب مردم را به عنوان پیروز میدان معرفی کنند.

(هرچند تاکنون این اتفاق نیفتاده است) این بخش نگران‌کننده‌ای از قانون انتخابات آمریکاست که طی سال‌های اخیر مورد اعتراض آزادی‌خواهان قرار گرفته است و متضمن این گزاره است که «هنوز انتخابات به پایان نرسیده و نتیجه آن قطعی نشده است».

کدخبر: ۳۵۹۸۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر