کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۹۲۴۶
تاریخ خبر:

کم‌کم باید نگران ‌سویه جدید اُمیکرون‌ شوید

‌نتایج تحقیقات در آفریقای جنوبی درباره سویه جدید کرونا نگران‌کننده است و مخترع یکی از واکسن‌ها هم می‌گوید باید تغییراتی در واکسن صورت گیرد اما سازمان بهداشت جهانی با این دو نظر خیلی موافق نیست. ‌ اولین گزارشی که چکید‌ه‌ای از نتایج بررسی‌های آن‌ها را به دست می‌دهد حاکی از آن است که این سویه به سرعت در حال جایگزین کردن گونه جهش‌یافته دلتاست. آنچه که به‌خصوص نگرانی‌آور است این است که امیکرون ظاهرا می‌تواند از سد دفاعی پادتن‌ها در بدن بهبودیافتگان کرونا بگذرد.

همین ویژگی‌ است که در آلمان نگران‌کننده ارزیابی شده چرا که در این صورت رعایت قاعده دوگانه بهبودیافته یا واکسینه‌شده موسوم به ۲G برای کنترل و بازرسی شهروندان جهت مهار شیوع کرونا کافی نخواهد بود و دیر یا زود امیکرون به‌گونه غالب در آلمان بدل خواهد شد. اما در مورد واکسینه‌شدگان گفته شده به‌نظر می‌رسد که واکسن آن‌ها را در برابر این سویه نیز مصون می‌سازد یا دست‌کم جلوی ابتلای شدید را می‌گیرد.

میزان واکسیناسیون در آفریقای جنوبی اما پایین است. نرخ واکسیناسیون هر چه پایین‌تر باشد امکان جهش ویروس بیشتر می‌شود؛ به‌خصوص در بدن کسانی که سیستم ایمنی ضعیف‌تری دارند. این گروه نه‌تنها شامل افراد مبتلا به ایدز، سل و آنفلوآنزا می‌شود، بلکه افرادی را در برمی‌گیرد که از سوء‌تغذیه رنج می‌برند. شاید به همین علت باشد که تا کنون دو سویه کرونا در آفریقای جنوبی بروز کرده‌اند: بتا و امیکرون.

البته برخی هم هستند که در مورد چرایی کشف دو واریانت در آفریقای جنوبی نظر دیگری دارند. آفریقای جنوبی بهترین‌ آزمایشگاه‌ها را در سطح قاره آفریقا دارد و به دلیل رویارویی با بیماری‌های فراگیری مانند ایدز و سل از نظر توالی‌یابی و شناسایی موارد ابتلا از امکانات خوبی برخوردار است.

به همین دلیل در این‌ کشور سریعا می‌توان یک واریانت جدید را کشف کرد، اما این بدان معنا نیست که این واریانت حتما در آفریقای جنوبی ظهور یافته است. با این حال محدودیت‌های سفری که در قبال آفریقای جنوبی وضع شده باعث شده که برخی در این کشور بگویند: «از این پس اگر واریانت جدیدی کشف کردیم مانند تانزانیا عمل می‌کنیم: به هیچ‌کس چیزی نمی‌گوییم و فقط سه روز دعا می‌کنیم.» از این موضوع بگذریم و به واکسن بپردازیم.

در آفریقای جنوبی گفتند که واکسن‌‌زده‌ها در برابر امیکرون نیز مصون هستند ولی این نظر مخترع واکسن کرونا نیست. در حالی‌که چند روز پیش اوغور (اوگور) شاهین، بنیان‌گذار شرکت داروسازی بیون‌تک آلمان گفته بود که واکسن‌های مشترک دو شرکت بیون‌تک و فایزر در مقابل امیکرون، سویه جدید کرونا از انسان محافظت می‌کنند؛ او اخیرا گفته که برای این مقابله باید در این واکسن تغییراتی داده شود.

شاهین روز جمعه در یک کنفرانس علمی بر ضرورت ساختن یک واکسن کووید۱۹ برای مقابله با سویه جدید ویروس کرونا تاکید کرده و گفته با شیوع امیکرون ابتلای افراد واکسینه‌شده یا بهبودیافته به کووید‌۱۹ منتفی نیست.به گفته شاهین، امیکرون احتمالا یک سویه واکسن‌گریز (Escape-Mutation) ویروس کروناست و با جهش توانسته چنان تغییری پیدا کند که به‌راحتی بتواند از واکنش سیستم دفاعی بدن مصون بماند.

او گفت که جهش ویروس‌ها امری عادی و شناخته‌شده است، ولی سرعت این جهش او را هم به حیرت انداخته است: «انتظار من این بود که سویه جدید ویروس کرونا در زمانی دیرتر بروز کند. تصورم این بود که ما سال آینده با چنین جهشی روبه‌رو شویم، ولی حالا این جهش واقعیتی است در کنار ما».

این موضوع البته نظر سازمان بهداشت جهانی نیست. این سازمان روز جمعه اعلام کرد که اکنون سویه امیکرون ویروس کرونا در ۳۸ کشور جهان شناسایی شده اما تاکنون هیچ مورد از مرگ مربوط به این سویه گزارش نشده است. با این حال این سازمان شاهد نرخ رشد فزاینده و افزایش شناسایی مورد ابتلا به سویه امیکرون بوده است.

از سوی دیگر بهداشت جهانی گفته: مشخص نیست که سویه جدید باعث بیماری شدیدتر می‌شود یا خیر. گزارش‌های اولیه از آفریقای جنوبی نشان می‌دهند که بسیاری از بیماران علائم خفیف را تجربه می‌کنند. اولین موارد ابتلا به سویه امیکرون در میان گروهی از دانشجویان گزارش شده است و افراد جوان‌تر نسبت به افراد مسن علائم خفیف‌تری را تجربه می‌کنند.

در همین حال سومیا سوامیناتان دانشمند ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت که مردم نباید از سویه جدید امیکرون وحشت کنند و هنوز برای اظهار نظر در مورد نیاز به تغییر در واکسن‌ها زود است. مایک رایان مدیر اورژانس سازمان جهانی بهداشت نیز گفت که هنوز هیچ مدرکی برای تغییر واکسن‌ها و تطبیق آن‌ها با سویه امیکرون وجود ندارد و در حال حاضر واکسن‌های بسیار مؤثری وجود دارند. بنابراین بهداشت جهانی نسبت به این ویروس چندان نگران نیست. (دویچه وله و ایرنا)

کدخبر: ۴۲۹۲۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر