کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۵۴۷۹
تاریخ خبر:

کرونا چه بلایی سر دولت ترامپ می‌آورد؟

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی| همه‌گیری ویروس می‌تواند نتایج انتخابات ۲۰۲۰ را متفاوت کند. حال اقتصاد آمریکا خوب نیست. کرونا ضربه‌اش را به وال‌استریت زده و ایالات متحده هم مانند بسیاری دیگر از کشورها دچار بحران‌های اقتصادی ناشی از این ویروس همه‌گیر شده است. اما برای آمریکا و ترامپ این وضعیت می‌تواند به بهای سنگین‌تری تمام شود. انتخابات سال ۲۰۲۰ در راه است و ترامپ تا پیش از این بحران خود را برنده اصلی این انتخابات می‌دید. اما حالا او به دلیل ساده‌انگاری درخصوص کرونا مورد انتقاد شدید قرار دارد و در وال‌استریت، سرمایه‌داران سایه او را با تیر می‌زنند.

* یک:اگر تا یک‌ماه قبل کسی از دستاوردهای ترامپ در سیاست داخلی آمریکا سخن می‌گفت، بی‌شک یکی از آنها پیروزی‌های اقتصادی او بود. رئیس‌جمهور آمریکا در سه‌سال‌و‌نیم گذشته، حداقل توانسته بود که در سیاست داخلی خود به وعده‌هایش وفادار بماند و سیاست «اول آمریکا» را اجرا کند. اما حالا او با بی‌توجهی اولیه به موضوع انتشار ویروس وضعیت را در ایالات متحده سخت‌تر کرده و با وجود اینکه بالاخره قبول کرده که کرونا می‌تواند برای آمریکایی‌های سفیدپوست هم خطرناک باشد، مورد انتقاد شدید قرار گرفته است.

* دو: بازارهای مالی جهان روزهای سختی را می‌گذرانند. در چین، لندن و هر نقطه دیگری از جهان این بازارها دچار سقوط و بحران شدید هستند. اما در آمریکا وال‌استریت به‌عنوان یک حامی ‌از روسای جمهور عمل می‌کند. هفته گذشته برخی از شاخص‌های عمده در وال‌استریت تا ۱۰درصد کاهش داشت و این اتفاق حتی باعث شد که معاملات برای مدتی کوتاه متوقف شود.

این اتفاقات باعث شد تا نظر ناظران بر اثر سقوط بازارها بر انتخابات ۲۰۲۰ جلب شود. سهامداران هرگونه تحولی در بازار را زیر سر ترامپ می‌دانند. او نمادی از سرمایه‌داری آمریکایی است که اگر نتواند بازارها را با سیاست‌گذاری‌هایش کنترل کند، دیگر به‌درد سرمایه‌داران بزرگ ایالات متحده نخواهد خورد.

* سه: آمریکا همیشه تحت تاثیر مشکلات خدمات درمانی است. این موضوع هربار و در هر انتخاباتی تبدیل به نقطه عطف یا ضعف کاندیداها می‌شود. هرچه وعده‌های یک کاندیدا درخصوص خدمات بیمه‌ای و درمانی چرب و نرم‌تر باشد، شانس برنده‌شدن بیشتر است. با این وجود سیستم درمانی در آمریکا خلأهای فراوانی دارد که آن را تبدیل به نقطه‌ضعف این کشور کرده است.

در شرایط فعلی که جامعه آمریکایی و ناظران از دست ترامپ به‌دلیل بی‌اعتنایی به کرونا و بی‌احتیاطی‌هایش عصبانی هستند، مشکلات خدمات درمانی که با توجه به روند رو به‌ رشد ویروس کرونا در این کشور، به‌وجود خواهد آمد دامن ترامپ را خواهد گرفت. برخی پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که هرج و مرج و مشکلات بسیاری در سیستم خدمات درمانی آمریکا به‌وجود خواهد آمد که می‌تواند موقعیت ترامپ را به‌خطر بیندازد.

به‌ویژه آنکه رای‌دهندگان سنتی به ترامپ جزو کسانی خواهند بود که از تحت تاثیر این مشکلات قرار می‌گیرند. به‌تازگی نشریه نیوزویک تاکید کرده که بیمارستان‌های آمریکایی در زمینه کادر پزشکی کمبود زیادی دارند. این موضوع بر نگرانی‌ها درخصوص گسترش بیماری افزوده است.

* چهار: در سوی دیگر بازی انتخابات در آمریکا دموکرات‌ها قرار دارند که خود را برای رقابت با ترامپ آماده می‌کنند. تا دوهفته قبل رئیس‌جمهور فعلی ایالات متحده شکی نداشت که می‌تواند نماینده دموکرات را کیش و مات کرده و در کاخ سفید باقی بماند. اما کرونا در حال تغییر برخی از شاخص‌هاست.

بایدن و سندرز که درحال رقابت درون‌حزبی هستند، در روزهای گذشته به ترامپ به‌دلیل کم‌کاری‌هایش تاخته‌اند. به‌نظر می‌رسد که این‌دو سعی دارند تا با پررنگ‌کردن خطاهای ترامپ اشکالات سیستم درمانی را هم به گناهانش اضافه کرده و از این رقابت پیروز بیرون بیایند. به اعتقاد برخی از کارشناسان، این اتفاق حالا دیگر غیرممکن نیست. سیاست‌ها و وعده‌های انتخاباتی نمایندگان دموکرات در زمینه بهداشت و درمان عمومی ‌از ترامپ منطقی‌تر به‌حساب می‌آیند.

در این میان سندرز با رویکرد سوسیالیستی‌اش دست بالا را دارد و در صورتی که دموکرات‌ها بتوانند به‌خوبی روی نواقص سیستم فعلی و سهل‌انگاری‌های ترامپ مانور دهند، امکان جلب نظر آمریکایی‌ها را دارد. با این‌حال باید دید که ویروس تا چه زمانی در آمریکا شیوع خواهد داشت و آیا ترامپ می‌تواند اوضاع را سامان دهد یا نه؟

* پنج: وضعیت کنونی در آمریکا هم منافع قشر ثروتمند را به خطر انداخته و هم منافع قشر متوسط و رو به پایین را که همیشه به‌دلیل ناعادلانه‌بودن سیستم درمان در ایالات متحده درگیری‌های زیادی با این سیستم دارند. بی‌توجهی ابتدایی دولت ترامپ به بدترشدن این بحران‌ها اضافه کرده و بدبینی عمومی ‌بالا گرفته است. هنوز مشخص نیست که این اتفاقات چقدر بتواند روی انتخابات ۲۰۲۰ اثر بگذارد اما به‌نظر می‌رسد حداقل ترامپ تا امروز احساس اطمینانی که داشت را از دست داده و دچار وحشت از شرایط پیش‌آمده شده است.

کدخبر: ۳۱۵۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arash_vosoghi

    اخی نیست که همه چی تو مملکت ما گل و بلبل ه