کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۵۸۰۸۵
تاریخ خبر:

کرونا هر ۳۰‌ساعت یک میلیاردر درست کرد

روزنامه هفت صبح | درحالی‌که همه‌گیری کووید بسیاری از مردم را در فقر شدید گرفتار کرد، برخی تاثیر معکوس آن را شاهد بوده‌اند. میلیاردرها در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا ثروت زیادی به‌دست آوردند. در واقع، طبق گزارش جدید آکسفام، طی دو سال گذشته، هر ۳۰ ساعت یک نفر میلیاردر شده است.این موسسه خیریه روز یکشنبه گزارش خود با نام «سود بردن از درد» را منتشر کرد که نشان می‌داد بین مارس ۲۰۲۰ تا مارس ۲۰۲۲، حدود ۵۷۳ نفر به میلیاردها افزوده شده است.

به گفته این گروه، این بیماری همه‌گیر «قرار است بزرگ‌ترین افزایش سازمان‌یافته در نابرابری درآمد را که تاکنون دیده شده است، ایجاد کند».
آن‌ها افزودند که به‌ازای ظهور هر میلیاردر جدید در طول همه‌گیری، ممکن است نزدیک به یک میلیون نفر در سال ۲۰۲۲ به فقر شدید گرفتار شود.آکسفام اعلام کرد که ثروت میلیاردرها در ۲۴ ماه اول پس از شروع همه‌گیری کووید‌۱۹، بیشتر از مجموع ۲۳ سال افزایش یافت. مجموع ثروت میلیاردرهای جهان اکنون معادل ۱۳.۹‌درصد تولید ناخالص جهانی است که در مقایسه با سطح آن در سال ۲۰۰۰، سه‌برابر افزایش یافته است.

گابریلا بوچر، مدیر اجرایی آکسفام بین‌الملل، گفت: «افزایش ثروت میلیاردرها به این دلیل که آن‌ها باهوش‌ترند یا سخت‌تر کار می‌کنند، نبود. این کارگران‌اند که با دستمزد کمتر و در شرایط نامطلوب‌تر، سخت‌تر کار می‌کنند.»این پژوهش‌ جدید همچنین نشان می‌دهد شرکت‌های فعال در بخش‌های انرژی، غذا و دارو، حتی در شرایطی که دستمزدها به‌ندرت بالا رفته است و کارگران با برخی از بالاترین قیمت‌های دهه‌های اخیر دست‌وپنجه نرم می‌کنند، سود بی‌سابقه‌ای به دست آورده‌اند.در همین حال، ثروت میلیاردرهای مواد غذایی و انرژی در دو سال گذشته ۴۵۳ میلیارد دلار (۳۶۰ میلیارد پوند) افزایش یافت که معادل یک میلیارد دلار (۷۹۵ میلیون پوند) در هر دو روز است.

در حالی‌‌که افزایش تورم مشکلی جهانی است، افزایش قیمت‌ها به‌ویژه برای کارگران کم‌درآمد دشوارتر است و مردم کشورهای فقیرتر که در مقایسه با کشورهای ثروتمند بیشتر از دوبرابر درآمد خود را برای غذا صرف می‌کنند، سختی بیشتری متحمل می‌شوند.آکسفام مالیات بر ثروت را به‌عنوان راه‌حل مشکل نابرابری پیشنهاد کرد. این موسسه خیریه «مالیات همبستگی یکباره» بر افزایش ثروت میلیاردرها در طول همه‌گیری را پیشنهاد داد.همچنین خواستار آن شد که برای ثروت بالای ۵۰۰ میلیون دلار (۳۹۸ میلیون پوند) دو درصد و برای ثروت بالای یک میلیارد دلار (۷۹۵ میلیون پوند) پنج درصد مالیات بر دارایی ثابت در نظر گرفته شود.

اعتراض در داووس؛ ثروتمندان می‌گویند از ما بیشتر مالیات بگیرید
رهبران سیاسی و تجاری کشورهای مختلف دنیا، در اولین مجمع جهانی اقتصاد (WEF) از زمان شروع همه‌گیری کرونا که از ۲۲ تا ۲۶ مه در داووس سوئیس برگزار می‌شود، گرد‌هم آمده‌اند تا درباره موضوعاتی نظیر جنگ در اوکراین، بهبود وضعیت پس از همه‌گیری و تغییرات آب و هوایی به بحث و تبادل‌نظر بپردازند.

شماری از میلیونر‌های سرشناس جهان با پیوستن به تظاهرکنندگان چپ‌گرا در داووس سوئیس، از رهبران جهان خواسته‌اند تا با افزایش مالیات بر افرادی نظیر آن‌ها، به بهبود وضعیت معیشت مردم و کاهش هزینه زندگی‌ها کمک کنند.فیل وایت، میلیونر بریتانیایی و یکی از معترضین حاضر، در این‌باره گفت: «در حالی‌که جهان زیر بار یک بحران اقتصادی در حال فروپاشی است، میلیاردرها و رهبران جهان در این مجمع خصوصی گرد‌هم می‌آیند تا درباره نقاط عطف تاریخ صحبت کنند.

این افتضاح است که رهبران سیاسی ما به سخنان کسانی گوش می‌دهند که بیشترین پول را دارند، کمترین اطلاعات را در مورد تأثیر اقتصادی این بحران می‌دانند و بسیاری از آن‌ها مالیات کمی می‌پردازند. تنها نتیجه معتبر از این کنفرانس باید این باشد که مالیات بر ثروتمند‌‌ها بیشتر شده و آن‌ها مجبور به پرداخت شوند.»

آقای وایت که نماینده گروهی به‌نام «میلیونرهای میهن‌دوست» است به عنوان مشاور تجاری ثروت خود را به دست آورده و می‌گوید به حرکت مبارزان چپ‌گرا و ضد فقر، که خواستار تغییر رویه در نشست سالانه افراد صاحب نفوذ و رهبران سیاسی هستند، می‌پیوندد چراکه «سیستم اقتصادی فعلی شکست خورده است.»

در طول یک دهه گذشته، تعداد فزاینده‌ای از میلیونرها و میلیاردرها در ایالات متحده و اروپا به طور علنی از دولت‌ها خواسته‌اند مالیات‌های بالاتری بر ثروتمندترین افراد جوامع وضع کنند. هر چند تعداد کمی از آنان برای شرکت در این اعتراض در داووس حضور دارند، با این حال ۱۵۰ تن از آن‌ها در ژانویه امسال نامه‌ای سرگشاده به مدعوین در داووس ارسال کرده بودند.

کدخبر: ۴۵۸۰۸۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر