کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۱۴۹۳
تاریخ خبر:

کرونا از فرمانیه آغاز شده است؟

روزنامه هفت صبح | در این ستون که به نام میدان مشق، محل قرارگیری ساختمان وزارت خارجه نامیده شده؛ قرار است تحلیل‌هایی بخوانید در حوزه سیاست خارجی و این گزیده دو خبر و تحلیل منتشر شده دیروز در رسانه‎های جهانی در مورد ایران است:

* یک: امتیازاتی که ایران در ماجرای نفتکش‌ها کسب کرد؛ باحی عبد الإله در رای الیوم مقاله‌ای نوشته و در آن به مسئله اعزام نفتکش‌های ایرانی به ونزوئلا و امتیازاتی که ایران از این طریق به دست آورده پرداخته است. این مقاله را مهری بهرامی ترجمه کرده و اداره کل مطبوعات خارجی وزارت ارشاد آن را منتشر کرده است. به نوشته باحی عبد الإله، این امتیازات عبارت است از اینکه:

* ایران زمانی که آمادگی خود را برای ارسال محموله بنزین به ونزوئلا اعلام کرد گام نخست خود را با شکایت به سازمان ملل و فراخواندن سفیر سوئیس در تهران به عنوان حافظ منافع آمریکا آغاز کرد و به این ترتیب اقدام خود را در چارچوب قانونی و حقوقی قرار داد.

* بعد از این زمینه سازی قانونی مقامات ایرانی پنج نفتکش خود را آماده بارگیری کرده و سپس مسیر این کشتی‌ها را اعلام کردند و به این ترتیب تاکید کردند که این عملیات تجاری و قانونی است و قاچاق به حساب نمی‌آید.

* پس از به راه افتادن نخستین کشتی مقامات ایرانی با سخنان شدید سقف به چالش کشیدن آمریکا را بالا بردند و این جنگ روانی و فشاری علیه تصمیم گیران در واشنگتن بود که آنها را منزوی کرد.

* با رسیدن نخستین کشتی ایرانی به آب‌های بین‌المللی ونزوئلا ایران چندین امتیاز کسب کرد:
نخست: شکستن محاصره کشوری دارای حاکمیت که آمریکا آن را تضعیف کرده است و این در عرف بین‌المللی تقریبا غیرممکن بود.
دوم: میخ آخر را به تابوت اعتبار آمریکا در سطح بین‌المللی کوبید.
سوم: ضربه زدن به دلار به عنوان تقریبا تنها ارز قیمت‌گذاری بنزین در سطح جهان از این نظر که این کشور بهای کالای خود را با طلا دریافت کرد.

چهارم: تضعیف قدرت آمریکا چرا که ایران با این اقدام خود باعث شد آمریکا در وضعیت قدرتی قرار بگیرد که با وجود امکانات اما از به کارگیری آن ناتوان است.
پنجم: تاکید بر اخلاق گرایی جمهوری اسلامی در سیاست‌ها و روابط خود چراکه این اقدام نماد ایستادگی در کنار مستضعفان جهان علیه مستکبران است، صرف نظر از گرایش‌های دینی، نژادی و مذهبی آنها هرچقدر هم که فاصله جغرافیایی دور باشد یا هر هزینه‌ای که داشته باشد.

* دو: روزنامه دیلی میل دیروز در خبری اختصاصی و با انتشار یک سند از اورژانس تهران مدعی شد که اورژانس در روز هشت بهمن ماموریتی انجام داده و دست کم یک نفر از کارمندان سفارت چین در فرمانیه تهران را با علایم کرونا معاینه کرده است. با این حال نکته عجیب این است که این فرم، مهر و امضا ندارد. سفارت چین تا لحظه انتشار این گزارش، واکنشی به آن نشان نداده است.

کدخبر: ۳۳۱۴۹۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر