کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۸۴۷۲
تاریخ خبر:

کدام سکه برای سرمایه‌گذاری بهتر است؟

روزنامه هفت صبح | سکه ربع بهار آزادی با افزایش ۱۰۴درصدی رکورددار بیشترین بازدهی در سال ۹۹ است.تنها کسانی که در نیمه اول سال دست به خرید سکه زده بودند از سرمایه‌گذاری در بازار سکه سود کردند چراکه در نیمه دوم سال و در بازه‌های سه‌ماهه و شش‌ماهه سرمایه‌گذاری روی انواع سکه بازدهی منفی به همراه داشته است.برای محاسبه بازدهی سرمایه‌گذاری در بازار سکه باید توجه داشته باشید که اگر بخواهید سکه‌هایتان را بفروشید، باید به قیمت‌های پایین‌تر رضایت بدهید.

*** سکه تمام طرح جدید؛ ۶۹درصد در سال
قیمت سکه تمام‌بهار آزادی ابتدای سال حدود شش میلیون و ۲۵۰هزار تومان بود. رکورد قیمت سکه تمام طرح جدید در هفته آخر مهرماه حدود ۱۶میلیون و ۴۰۰هزار تومان است. از آن روز تا حالا قیمت سکه حدود ۳۵درصد کاهش پیدا کرده است.در حال حاضر قیمت سکه در بازار آزاد ۱۰میلیون و ۷۰۰هزار تومان است.

اما اگر قصد فروش داشته باشید،آن را با قیمت ۱۰میلیون و ۵۸۰هزار تومان از شما می‌خرند.بر این اساس بازدهی یک‌ساله سکه تمام طرح جدید حدود ۶۹درصد است.البته سرمایه‌گذاری روی سکه در بازه شش ماه و سه ماه اخیر با ضرر ۲۰ و ۱۱درصدی همراه بوده است.قیمت سکه در پایان شهریور ۱۳میلیون و ۳۰۰هزار تومان و در ابتدای زمستان حدود ۱۱میلیون و ۸۰هزار تومان بود.سکه طرح قدیم بیشترین ضرر را در بازه‌های سه ماهه و شش ماه به همراه داشته است.
* بازدهی شش ماهه: منفی ۲۰درصد
* بازدهی سه ماهه: منفی ۱۱درصد

*** سکه تمام طرح قدیم؛ ۶۱درصد در سال
کمترین بازدهی بین سکه‌های مختلف در سال ۹۹ مربوط به سکه تمام طرح قدیم است.ابتدای سال این سکه حدود شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان قیمت داشت و حالا به حدود ۱۰میلیون و ۲۵۰هزار تومان رسیده اما در بازار آن را با قیمت ۱۰میلیون تومان از شما می‌خرند. با این حساب بازدهی یک سال سرمایه‌گذاری با سکه طرح قدیم،حدود ۶۱درصد است.

بیشترین قیمت سکه طرح قدیم در سال ۹۹ حدود ۱۴میلیون و ۴۰۰هزار تومان در هفته آخر مهرماه بود. سکه طرح قدیم در بازه شش ماهه و سه ماهه بازدهی منفی ۱۸ و ۱۰درصدی را در کارنامه خود ثبت کرده. قیمت آن در نیمه سال ۱۲میلیون و ۲۰۰هزار تومان و ابتدای زمستان حدود ۱۱میلیون و ۸۰هزار تومان بود. هرچند سود یک‌ساله سکه طرح قدیم از طرح جدید کمتر است اما دست‌کم در بازه‌های کوتاه مدت سه ماه و شش ماه ضرر کمتری نسبت به سکه طرح جدید نصیب مشتریانش کرده است.
* بازدهی شش ماهه: منفی ۱۸درصد
* بازدهی سه ماهه: منفی ۱۰درصد

*** سکه نیم‌بهار آزادی؛ ۹۱درصد در سال
اول سال اگر نیم‌سکه خریده بودید، احتمالا تا الان حدود ۹۱درصد سود کرده‌اید.ابتدای سال ۹۹ قیمت هر قطعه سکه نیم‌بهار آزادی در بازار سه میلیون و ۲۵۰هزار تومان بود و حالا این رقم به شش میلیون و ۳۵۰هزار تومان رسیده.البته قیمت خرید در بازار کمتر و حدود شش میلیون و ۲۰۰هزار تومان است.

با این حساب بازدهی نیم‌سکه کمی پایین‌تر از آن چیزی است که فکر می‌کنید.نیم‌سکه در هفته آخر مهرماه که رکورد قیمت‌ها در بازار سکه به حساب می‌آید به قله هشت میلیون و ۶۰۰هزار تومانی رسیده بود.در بازه شش‌ماه سرمایه‌گذاری روی نیم‌سکه ۱۱درصد ضرر به همراه داشته و در بازه سه‌ماهه تنها ۱٫۸درصد سود نصیب سرمایه‌گذاران کرده است. نیم‌سکه تنها سکه‌ای است که نسبت به ابتدای زمستان قیمت بالاتری دارد و دیگر انواع سکه همگی بازدهی منفی را در سه ماه آخر سال به نام خود ثبت کرده‌اند.
* بازدهی شش ماهه: منفی ۱۱درصد
* بازدهی سه ماهه: مثبت ۱٫۸درصد

*** سکه ربع‌بهار آزادی؛ ۱۰۴درصد در سال
بهترین نوع سکه برای سرمایه‌گذاری در سال ۹۹، سکه ربع‌بهار آزادی بوده که قیمت آن بیش از دو برابر شده است.اول سال هر قطعه ربع سکه در بازار حدود یک میلیون و ۹۰۰هزار تومان بود و حالا این رقم به چهار میلیون تومان رسیده.البته اگر قصد فروش داشته باشید ربع سکه شما را حدود ۱۲۰هزار تومان ارزان‌تر یعنی سه میلیون و ۸۸۰هزار تومان می‌خرند.بر این اساس بازدهی یک سال سرمایه‌گذاری روی ربع سکه حدود ۱۰۴درصد است.

اوج قیمت ربع‌سکه در سال ۹۹ حدود پنج میلیون و ۷۰۰هزار تومان و مربوط به هفته آخر مهرماه است.با اینکه ربع‌سکه نسبت به اول سال رشد قابل توجهی داشته اما در بازه‌های کوتاه‌مدت شش ماهه و سه ماهه نه‌تنها سودی به همراه نداشته بلکه تا حدودی به ضرر سرمایه‌گذارها بوده. قیمت ربع سکه در نیمه سال چهار میلیون تومان و در ابتدای زمستان چهار میلیون و ۷۵هزار تومان بود که نشان از بازدهی منفی در بازه‌های کوتاه‌مدت دارد.
* بازدهی شش ماهه: منفی سه درصد
* بازدهی سه ماهه: منفی ۴٫۸درصد

کدخبر: ۳۷۸۴۷۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر