کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۴۸۳۱۲
تاریخ خبر:

کت بر‌ تن چه کسی است؟

کت بر‌ تن چه کسی است؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی| کمتر از یک سال دیگر به روز نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا زمان باقی مانده است و رفته‌رفته این رقابت‌ها با جديت بیشتری، هم از سوی مردم و هم از سوی نامزدهای حاضر در رقابت دنبال خواهد شد. دونالد ترامپ به عنوان رئیس‌جمهور پیشین، همچنان اصلی‌ترین نامزد جمهوری‌خواهان در این انتخابات است که تا اینجای کار باید با ۷ نامزد دیگر رقابت کند.

با انصراف مایک پنس، معاون ترامپ در زمان ریاست‌جمهوری‌اش از ادامه رقابت‌های انتخاباتی که این روزها به یکی از مخالفان سرسخت فیل بزرگ هم تبدیل شده و موجب افزایش خشم و نفرت اعضای جنبش ماگا نیز شده است، جمع جمهوری‌خواهان حاضر در رقابت‌ها کوچکتر شد و در این رقابت علاوه بر ترامپ، نیکی هیلی، نماینده پیشین آمریکا در سازمان ملل، تیم اسکات، سناتور سیاه‌پوست کارولینای جنوبی، ران دی‌سانتس، فرماندار محافظه‌کار فلوریدا، ویویک راماسوامی، کارآفرین سرمایه‌‌دار هندی تبار و کریس کریستی، فرماندار پیشین نیوجرسی، حاضران اصلی در رقابت‌های درون حزبی جمهوری‌خواهان را تشکیل می‌دهند.

البته آسا هاچینسون، داگ بزرگان و رایان بینکلی هم در جمع نامزدها حضور دارند اما رای آن در نظرسنجی‌ها به حدی پایین بود که بهتر است آن‌ها را نادیده بگیریم. جو بایدن که اکنون به عنوان رئیس‌جمهور آمریکا در اتاق بیضی کاخ سفید حضور دارد، نامزد اصلی حزب دموکرات در این رقابت‌هاست و تا امروز تنها ۲ نامزد دیگر به عنوان رقیبان بایدن اعلام حضور کرده‌ بودند که هیچکدام نمی‌توانستند به سدی در مقابل او بدل شوند و مشکل خاصی برای ورود بایدن به دور نهایی انتخابات ایجاد کنند.

رابرت کندی جونیور رقیب اصلی بایدن در حزب دموکرات به شمار می‌رفت که با انصراف از کنوانسیون این حزب، ترجیح داد به طور مستقل وارد رقابت‌ها شود. مارین ویلیامسون، دیگر رقیب بایدن هم به حدی ناشناس است که می‌توان او را نیز نادیده گرفت. در این بین باید نیم نگاهی هم به کرنل وست انداخت.

او از حزب سبز اعلام نامزدی کرده و به سبب نزدیکی میان او و اعضای جنبش برنی سندرز و ترقی‌‌خواهان، زنگ خطر برای دموکرات‌ها به صدا درآمده است. ممکن است در ادامه لیز چنی نیز به عنوان نامزد مستقل وارد رقابت‌ها شود و با اتکا بر همین رویه، کار نامزد جمهوری‌خواهان را با سختی مواجه کند. موسسه افکارسنجی آر‌سی‌پی، طی روز گذشته، نتایج آخرین پیمایش خود درباره انتخاب نامزد نهایی حزب جمهوری‌خواه را منتشر کرد.

همانطور که پیش‌بینی می‌شد، دونالد ترامپ با 59/7درصد آرا با اقتدار در صدر فهرست جمهوری‌خواهان ایستاده است و پس از او ران دسانتیس تنها با 14/3درصد از آرا در رده دوم قرار دارد. نیکی هیلی که این روزها به بیش فعال‌ترین نامزد حزب مشهور شده است هم 9/5 درصد از آرا در رده سوم ایستاده است. بیشترین افت در ماه گذشته را ویوک راماسوامی، نامزد محافظه‌کار و جوان حزب داشته که با دو پله سقوط و 5/1درصد از آرا، جایگاه چهارم را به خود اختصاص داده است.

در این بین یک رویا برای رقبای ترامپ قابل تصور بود و آن هم ممنوعیت حضور فیل بزرگ در رقابت‌ها بود. طی هفته گذشته، این فرضیه مطرح بود که ترامپ به دلیل دست داشتن در تسخیر ساختمان کنگره به دست هوادارانش، باید از ورود مجدد به کاخ سفید محروم شود. اما دو روز پیش دادگاهی در ایالت کلرادو حکم داد با این که دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا در حمله به ساختمان کنگره دست داشته اما سوگند ریاست‌جمهوری خود را نقض نکرده و این بدان معناست که او می‌تواند در انتخابات ریاست‌جمهوری آتی شرکت کند.

در جبهه مقابل، بایدن بدون هیچ مزاحمتی، نامزد نهایی حزب است. تا دو ماه پیش هم نظرسنجی‌ها نشان می‌داد که او بدون هیچ مزاحمتی، پیروز نهایی انتخابات هم هست و دوباره می‌تواند دونالد ترامپ را شکست دهد اما در این بین وقوع جنگ در غزه و اجبار بایدن برای حمایت بی‌چون و چرا از اقدامات دولت بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، به ویژه با وجود این تعداد از کشته شده‌ها که کثیری از آن‌ها را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند، تمام معادلات انتخاباتی به هم خورد.

البته باید اعتراف کرد بایدن در دوره کنونی میانه‌ای با نتانیاهو نداشت و فاصله آن‌ها به قدری دور شده بود که نخست‌وزیر اسرائیل برای یک دیدار مرسوم ساده با رئیس‌جمهور آمریکا به تقلا و حتی خواهش بیافتد. اما در دوران جنگ غزه، بایدن آن روی دیگر خود را نشان داد و به میانه میدان آمد و حتی به تل‌آویو سفر کرد و از هیچ حمایتی در راستای منافع اسرائیل دریغ نکرد.

این دویدن‌ها در زمین اسرائیل سبب شده است تا مسلمانان آمریکایی و برخی از فعالان حزب دموکرات اعلام کنند که برای بسیج میلیون‌ها رای‌دهنده مسلمان تلاش خواهند کرد تا از کمک‌های مالی و رای‌گیری برای انتخاب مجدد جو بایدن در سال ۲۰۲۴ جلوگیری کنند. این تهدید مورد حمایت جوانان آمریکایی، به ویژه ترقی‌خواهان نیز قرار گرفت. با این حساب می‌توان گفت سناریوی ۲۰۱۶ در حال تکرار است و این اتفاق به معنای پایان دولت بایدن در سال ۲۰۲۴ است. البته یک احتمال کمرنگ هم در این بین وجود دارد و نباید آن را دست کم گرفت.

این احتمال همان نتیجه‌ای است که از انتخابات هفته گذشته در ایوا منتج شده است. اندیشکده بروکینگز در یادداشتی به درس‌هایی که می‌توان از انتخابات‌های هفته گذشته آمریکا و اشتباهات حزب جمهوری خواه گرفت، پرداخته است. بروکینگز سه نکته را به عنوان درس‌های مهم انتخابات نوامبر ۲۰۲۳ مطرح می‌کند: اول اینکه عدم محبوبیت بایدن بدین معنا نیست که رای دهندگان در انتخابات‌های مختلف به نامزدهای حزب دموکرات رای نمی‌دهند. به عبارت دیگر، مخالفت با بایدن به معنی قهر کردن با حزب دموکرات نیست.

دوم اینکه در انتخابات‌هایی که مسئله «حق انتخاب» در ارتباط با قانونی یا غیر قانونی بودن سقط جنین مطرح شده بود، اقدامات دموکرات‌ها برای ترغیب رای دهندگان برای رای دادن به دموکرات‌ها، به خاطر حمایت‌شان از قانونی بودن سقط جنین، بسیار موثر و موفقیت آمیز بود. آخرین نتیجه هم اینکه مناظرات جمهوری خواهان، علاوه بر اختلافات، عیار ضعیف و غیر قابل اتکای نامزدهای جمهوری‌خواه و فاصله‌شان با افکار، دغدغه‌ها و خواست‌ جوانان امروز آمریکا را برملا کرد و موجب فاصله بیشتر با آن‌ها نسبت به نامزدهای دموکرات شد. با این حساب هنوز نمی‌توان با قطعیت گفت که کت بر تن کدام نامزد است.

کدخبر: ۵۴۸۳۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر